Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS kontra I/S

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.
Jeg har i en længere periode drevet en enkeltmandsvirksomhed i fællesskab med en partner, men med mig selv som 100% ejer. Nu vil vi gerne dele ejerforholdet lige, i takt med at vi er klar til at udbetale løn. Vi omsætter for cirka 150.000-250.000 årligt, og da vi er en servicevirksomhed har vi få eller minimale udgifter.
Hvad skal vi være særligt opmærksomme på når vi vælger den ene kontra den anden?
Vi er især bange for at et ApS bliver for omstændigt og dyrt i forhold til virksomhedens størrelse. På den anden side virker det fordelagtigt i forhold til forvaltningen af penge.
Hjælp :)
- Venlig hilsen Christian Herløv
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1 du skal være opmærksom på, at din partner ikke bare kan få halvdelen af den fremtidige gevinst ved at du deler selskab ApS eller I/S med denne. Det vil give skat af værdien som modtages af partner lige op stedet, så partner vil skulle købe sig ind 

Du kan ikke bare ændre til I/S uden konsekvens hvis partner bare kommer ind og du forsætter og nu bare deler med ham

Du kan omdanne til ApS - men skattefrit først fra 1/1 til 30/6 hvert år via revisor, og så kan du sælge halvdelen af anparterne til partner

Forskelle, fordele og ulemper ved I/S og ApS har du her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

gå til en revisor og måske også en jurist så du får det rigtigt fra starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Christianherlov:
Hej alle.
Jeg har i en længere periode drevet en enkeltmandsvirksomhed i fællesskab med en partner, men med mig selv som 100% ejer. Nu vil vi gerne dele ejerforholdet lige, i takt med at vi er klar til at udbetale løn. Vi omsætter for cirka 150.000-250.000 årligt, og da vi er en servicevirksomhed har vi få eller minimale udgifter.
Hvad skal vi være særligt opmærksomme på når vi vælger den ene kontra den anden?
Vi er især bange for at et ApS bliver for omstændigt og dyrt i forhold til virksomhedens størrelse. På den anden side virker det fordelagtigt i forhold til forvaltningen af penge.
Hjælp :)
- Venlig hilsen Christian Herløv

Hvis du laver dette sammen med en partner i I/S form er det vigtigt at du hæfter med hele din formue for selskabet og tilsvarende hæfter din partner med hele sin formue.

Udover forsikringer og regnskabssystem er der intet der gør et lille aps dyrere at drive end et I/S/enkeltmandsfirma, og en bogholder er en billig investering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Udover forsikringer og regnskabssystem er der intet der gør et lille aps dyrere at drive end et I/S/enkeltmandsfirma, og en bogholder er en billig investering
ville også klart vælge ApS - men igen kræver det at trådstarter så først omdanner enkeltmands til ApS (der er jo en vis omsætning og dermed nok goodwill der kan give skat hvis ikke skattefri omdannelse), og da partner jo rent faktuelt har været med hele tiden, blot ikke i korrekt form I/S så giver det den udfordring, at makker ikke bare kan få 50% af anparterne gratis efter en omdannelse. Det er nok den største hurdle her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:
Udover forsikringer og regnskabssystem er der intet der gør et lille aps dyrere at drive end et I/S/enkeltmandsfirma, og en bogholder er en billig investering
ville også klart vælge ApS - men igen kræver det at trådstarter så først omdanner enkeltmands til ApS (der er jo en vis omsætning og dermed nok goodwill der kan give skat hvis ikke skattefri omdannelse), og da partner jo rent faktuelt har været med hele tiden, blot ikke i korrekt form I/S så giver det den udfordring, at makker ikke bare kan få 50% af anparterne gratis efter en omdannelse. Det er nok den største hurdle her

vh John Hannover

John, som du jo selv har været inde på mange gange så er der jo nok ikke megen "goodwill" til beskatning i en service virksomhed hvor to mand skaber en omsætning på under 250000kr, da værdisætningen af en virksomhed skal ses udover den indtjening som de samme mennesker kunne opnå med de samme timer hvis de arbejdede med de samme opgaver som lønmodtagere og nok også en risikopræmie.

Vi kan naturligvis ikke vurdere dette udfra den information der er givet, men jeg vil antage at goodwill kan holdes under 40000kr og så gør den næppe nogen skade da den kan bruges som apportindskud og partner så blot må komme med 20000kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

John, som du jo selv har været inde på mange gange så er der jo nok ikke megen "goodwill" til beskatning i en service virksomhed hvor to mand skaber en omsætning på under 250000kr, da værdisætningen af en virksomhed skal ses udover den indtjening som de samme mennesker kunne opnå med de samme timer hvis de arbejdede med de samme opgaver som lønmodtagere og nok også en risikopræmie.

Vi kan naturligvis ikke vurdere dette udfra den information der er givet, men jeg vil antage at goodwill kan holdes under 40000kr og så gør den næppe nogen skade da den kan bruges som apportindskud og partner så blot må komme med 20000kr.

det kan sagtens være sådan - det tør jeg ikke afgøre - jeg ved slet ikke hvad tidsforløbet er men jeg ville få en hurtig beregning, der kan jo også være en masse udgifter for aktiver der er afskrevet og nu skal aktiveres - men det er muligt man bare kan lukke Jeg ville få det beregnet konkret - Jeg er ikke sikker på helt hvad der er op og ned, for det er aldrig klogt at drive enkeltmands som man reelt mener man deler med en partner. Skat vil jo aldrig se det som TO mand - de ser kun EN med omsætning, kunder, varer osv.

Du har helt ret i, at hvis ikke der er goodwill og aktiver der skal aktiveres, så er det at stifte et ApS med 40 t og sælge halvdelen til makker hvis som apport  - eller stifte med 20.000 kr hver fra start.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John, tak for svar.
Jeg har lige oprettet en ny tråd, hvis du vil kigge ville jeg sætte stor pris på det.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)