Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bruges en pulsudgang med 1 pulser/Wh.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg står i den situation at jeg gerne vil kunne se min 230V vandvarmers elforbrug grafisk på min computer. 

Jeg har fundet en Kompakt energimåler for 1 fase målinger på op til 45A direkte tilslutning, med pulsudgang 1 pulser/Wh.

Mit problem ligger i at jeg ikke ved hvordan man tæller/logger data direkte til computeren og får det grafisk frem.

Mvh. René

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lave en løsning med OpenEnergyMonitor.

https://learn.openenergymonitor.org/electricity-monitoring/pulse-counting/introduction-to-pulse-counting

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

remaal:

Hej!

Jeg står i den situation at jeg gerne vil kunne se min 230V vandvarmers elforbrug grafisk på min computer. 

Jeg har fundet en Kompakt energimåler for 1 fase målinger på op til 45A direkte tilslutning, med pulsudgang 1 pulser/Wh.

Mit problem ligger i at jeg ikke ved hvordan man tæller/logger data direkte til computeren og får det grafisk frem.

Mvh. René

Du vil nok helst bruge en Arduino/Raspberry/Beagle Board.... til at modtage pulserne, men basis er at du har en indgang og hver gang den går høj tæller du en op.

En undervisning i hvordan man udvikler software er langt over det du kan lære her. Gå til et arrangement hos et FabLab og så er der gode mulighere for at nogen kan hjælpe dig, ellers kan nogen på eks UpWork lave det mod betaling

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej René,

Du har brug for en processor som måler, tæller og lagrer pulserne. Lagringen vil sørge for, at du ikke skal have din PC tændt hele tiden, hvilket koster strøm. Dette kan gøres på mange måder og diskussionen mellem ingeniører/teknikkere opstår ofte ved valg af system, som kan være mere eller mindre langhåret. Jeg vælger derfor at beskrive en simpel løsning som kan udbygges afhængig af hvor meget tid du vil bruge på det.

Nu til en simpel løsning uden lagring, hvor du skal have en PC stående tænt hele tiden, men kan udbygges til lagring uden PC tændt.

Du køber en Arduino som f.eks. følgende der har USB stik til kommuikation med din PC: let-elektronik.dk (søg på Arduino nano). Denne har digitale indgange som kan tælle pulserne på din pulsgiver. Et eksempel har du her: (Nå, man må ikke URL linke her på siden, så du må google "Arduino pulse count"). Det signal som skrives til Arduinoens "Serielle" port er USB forbindelsen til PC, som har en graf i programmeringsmiljøet. Programmeringen af Arduinoen gøres vha et gratis program som findes her: (hjemmeside "Arduino" efterfulgt af punktum og "cc" under sowtware)

Ovenstående er en overordnet beskrivelse for at vise dig, at det ikke bare er plug-and-play hvis man vil holde sig til en løsning som kan gøres for kr 100-200 og nogle timers arbejde. Er man nybegynder i programmering og elektronik vil det ofte tage nogle ugers arbejde at komme i mål alene.

Ovenstående kan udbygges med et Arduino med lagerplads til data, WiFi opkobling så man kan se data over internettet o.l., hvilket jeg arbejder med til dagligt.

Nu har du lidt mere information og kan overveje hvilken vej du vil gå. Jeg hjælper dig gerne med link og vejledning til den simple løsning så du kommer i gang.

Mvh Jan

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)