Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af udstyr/inventar - ikke alm. salgsvarer

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

GVs:
Hvis jeg sælger en varer på DBA, så kan jeg godt videre give bon og dermed reklamationsret videre, hvis det er indenfor perioden?
det må jeg erkende jeg ikke er sikker på du har ret i. Garanti er udstedt til oprindelig køber og dækker mig bekendt ikke videresalg men jeg tror mange vil videregive og sige der er x mdr garanti og det er muligt det holder fra privat til privat

Og i alle fald, når du har ejet i firma og solgt derfra til dig selv så er det stensikkert ikke lovligt at overdrage en garanti fra en eller anden der har solgt til dit firma -

vh John Hannover

Reklamationsretten følger varen
Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en virksomhed i Danmark til en forbruger. Du skal derfor sørge for at få den oprindelige kvittering med, når du køber varen. Hvis der stadig er en gældende garanti, skal du også have garantibeviset, hvis du vil kunne udnytte garantien. Det samme gælder, hvis du fx bytter tøj med dine venner eller får en brugt vare forærende.

Kilde: https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/brugte-varer/fejl-paa-brugte-varer/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

Reklamationsretten følger varen

Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en virksomhed i Danmark til en forbruger.

Kilde: https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/brugte-varer/fejl-paa-brugte-varer/

problemet er jo, at den IKKE er solgt ti en forbruger oprindeligt me til hans firma, og for nu at undgå at hans firma jo skal give rettighederne ved salg til forbruger, så vil han sælge dem privat til sig selv først, og så er der jo nu hans firma ind i mellem og den oprindelige forbruger garanti gælder ikke når der er et firma ind i mellem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, jeg vil gerne give den service at videregive reklamationsretten fra den oprindelug virksomhed, men det må jeg så ikke og skal derfor tvinges til at sælge uden reklamatonsret :/

   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

GVs:

ja, jeg vil gerne give den service at videregive reklamationsretten fra den oprindelug virksomhed, men det må jeg så ikke og skal derfor tvinges til at sælge uden reklamatonsret :/

   

jep eller fra firmaet og med reklamationsret brugt - sådan er det når ma har et firma der køber ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Da OP's virksomhed købte telefonen, var der tale om en b2b handel hvor der er aftalefrihed. Hvis der er aftalt en reklamationsret der følger produktet kan den videregives i et senere salg.

2) Hvis OP's virksomhed sælger telefonen til OP, skal OP's virksomhed give 24 måneders reklamationsret til OP. Denne reklamationsret følger produktet, så den KAN , men SKAL IKKE overdrages ved senere salg.

3) Hvis OP herefter sælger telefonen privat er der 100% aftalefrihed. OP kan derfor videregive den oprindelig reklamationsret, hvis der ikke er aftalt andet i første led. Det er dog vigtig at OP ikke køber og sælger privat alene for at undgå de lovpligtige 24 måneders reklamationsret.

---

Reklamationsret og garanti er to vidt forskellige ting.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

1) Da OP's virksomhed købte telefonen, var der tale om en b2b handel hvor der er aftalefrihed. Hvis der er aftalt en reklamationsret der følger produktet kan den videregives i et senere salg.

2) Hvis OP's virksomhed sælger telefonen til OP, skal OP's virksomhed give 24 måneders reklamationsret til OP. Denne reklamationsret følger produktet, så den KAN , men SKAL IKKE overdrages ved senere salg.

3) Hvis OP herefter sælger telefonen privat er der 100% aftalefrihed. OP kan derfor videregive den oprindelig reklamationsret, hvis der ikke er aftalt andet i første led. Det er dog vigtig at OP ikke køber og sælger privat alene for at undgå de lovpligtige 24 måneders reklamationsret.

---

Reklamationsret og garanti er to vidt forskellige ting.

. Enig hele vejen. Oftest fil der i B2B ikke være aftalt at en reklamationsret mm flger produktet ved videresalg (mest ved ex world wide fabriksgarantier osv) Generelt vil fremgå, at den virskomhed der køber af anden virksomhed, selv skal stå for forpligtelserne ved videresalg 

Men ja - hvis det fremgårr at retten kan videresælges er det jo fint

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsat 1) er i orden er I så sikker på at man kan springe et led over, hvis jeg giver den oprindelige kvittering videre fra min leverandør, så står der jo solgt til min virksomhed. 

Forresten, hvordan sælger jeg / tager ud til mig selv rent bogføringsmæssigt? Har læst noget om brugtmoms.  

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

Forudsat 1) er i orden er I så sikker på at man kan springe et led over, hvis jeg giver den oprindelige kvittering videre fra min leverandør, så står der jo solgt til min virksomhed. 

Forresten, hvordan sælger jeg / tager ud til mig selv rent bogføringsmæssigt? Har læst noget om brugtmoms.  

 

det er der jeg helee tdeb suger duu kke kan det. Det er din virsomhed den garanti er givet til og når din virksommhed sælger videre, så står den for alt

Til dig selv har ikke med brugtmoms at gøre - det skal være med helt alm fuld moms.  Brugtmoms er hvis du køber fra en privat og selv er momsregistreret men ikke til salg af firmaets ting. Du skal vide det er farligt hvis du sælger f.eks billigere eller dyreere til dig selv end du så selv sælger for, for aå er du ude i maskeret udlodning og meget store skatteproblemmer men reglen er ellers klar Du skal tage det ud til markedspris = det du kan få for den til 3. Part - så sælg først privat og tag den så ud til det beløb

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

Forudsat 1) er i orden er I så sikker på at man kan springe et led over, hvis jeg giver den oprindelige kvittering videre fra min leverandør, så står der jo solgt til min virksomhed. 

Som tidligere nævnt er der isoleret set 100% aftalefrihed når du sælger privat. Så du springer ikke noget over. Det handler alene om hvad du aftaler med køber.

Så du kan også sælge telefonen med forbehold på skrift for at oprindelig sælger reelt vil dække en evt. reklamation. Eller du kan på skrift aftale at din virksomhed ikke dækker eller håndterer en evt. reklamation, hvis det gør dig mere tryg.

Det er den oprindelige aftale/sælger som afgør om de vil tage en evt. reklamation og du dermed kan overdrage retten ved at give køber din kvittering.

Jeg har en del års erfaring med handel af IT-produkter og har også solgt mobiltelefoner (for en del år siden), og jeg har aldrig oplevet at en reklamation er blevet afvist pga. varen er solgt videre. Hele idéen om reklamationsret bygger på den følger varen.

Men som tidligere skrevet kan du ikke lovligt undgå en privat købers ret til 24 måneders reklamationsret alene ved at købe/sælge privat.

Du er nød til at sælge til dig selv med et formål og efter X tids brug sælge videre.

(redigeret et par gange)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)