Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af udstyr/inventar - ikke alm. salgsvarer

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft købt en telefon som skulle bruges til noget test og nu vil jeg gerne sælge den. Den er under bagatelgrænsen for afskrivning. Det er ikke en del af varesortimentet, sælger normalt services, og har dermed ikke nogen aftaler om fx garanti. 

Som jeg forstår reglerne så kan en virksomhed ikke skrives sig ud af at skulle tilbyde 2 års reklamationshalløj?

Hvordan sælger jeg den uden krav om reklamationsret?

Jeg skal desværre desuden lukke virksomheden, det kommer der måske en anden tråd på, men vil sælge denne her alligevel.

   

 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Der er aftalefrihed ved b2b handel, så du kan aftale at telefonen sælges uden reklamationsret, hvis du sælger den til en anden virksomhed.

Ved b2c kan du ikke undgå reklamationsretten.

Edit:

Jeg kom i tanke om at der er flere virksomheder der opkøber brugte mobiltelefoner og andet elektronik.

Du kan finde dem ved at google sælge mobiltelefon eller lign. 

De betaler typisk ikke ret meget for telefonen, men det er en nem måde at komme af med den.

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, hmm findes der en køb/salg side kun for B2B?

Jeg vil jo gerne give reklamtionsretten videre fra der hvor jeg har købt den, jeg kan bare ikke give fra ny salgsdato og frem.  

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

Tak, hmm findes der en køb/salg side kun for B2B?

Jeg vil jo gerne give reklamtionsretten videre fra der hvor jeg har købt den, jeg kan bare ikke give fra ny salgsdato og frem.  

Reklamationsretten følger telefonen, så hvis det var et privat salg ville din reklamationsret kunne overdrages til køber, men da du sælger som virksomhed er dette ikke en mulighed.

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Crying 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

Hej

Jeg har haft købt en telefon som skulle bruges til noget test og nu vil jeg gerne sælge den. Den er under bagatelgrænsen for afskrivning. Det er ikke en del af varesortimentet, 

lige som tilføjelse. Det at den er under afskrivningsgrønsen betyder jo blot, at når du sælger den så sælger du den til en pris og den bliver jo så fuld indtægt til skat i virksomheden.På samme måde skal alt du harafskrevet sælger - eller købes af dig selv til mindst påviselig markedspris + moms
Du ejer ikke tingene når de er afskrevet - det gør dit CVR som skal redgøre for dem ved lukning 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, det er jeg vist med på. Nu handler det mere om garantien, selv hvis jeg sælger videre til mig selv, så vil det jo føre tilbage til virksomheden jeg har købt af, medmindre den lukkes, så stopper den vel der eller kan privatkunden så gå et led mere tilbage?       

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

GVs:

Tak, det er jeg vist med på. Nu handler det mere om garantien, selv hvis jeg sælger videre til mig selv, så vil det jo føre tilbage til virksomheden jeg har købt af, medmindre den lukkes, så stopper den vel der eller kan privatkunden så gå et led mere tilbage?       

Hvis du køber den ud selv med moms til absolut mindst markedspris - vi siger 400 kr + moms 100 kr af firmaet og så sælger den privat for 500 kr til andre, så er reklamationskæden jo brudt, og køber har ikke nogen at gå til med reklamation osv - som alt andet man køber via blå avis osv  Køber kan kun gå til den han har købt af, så når du køber privat af din virksomhed - så har du reklamationsret mod din virksomhed - men den der køber af dig, har jo købt privat og dermed uden ret

vh John Hannover- 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg sælger en varer på DBA, så kan jeg godt videre give bon og dermed reklamationsret videre, hvis det er indenfor perioden?

Ja det kan jeg som privat vælge ikke at gøre, dvs sælge uden oprindelig kvittering, men så bliver salgsværdien væsentlig mindre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

GVs:
Hvis jeg sælger en varer på DBA, så kan jeg godt videre give bon og dermed reklamationsret videre, hvis det er indenfor perioden?
det må jeg erkende jeg ikke er sikker på du har ret i. Garanti er udstedt til oprindelig køber og dækker mig bekendt ikke videresalg men jeg tror mange vil videregive og sige der er x mdr garanti og det er muligt det holder fra privat til privat

Og i alle fald, når du har ejet i firma og solgt derfra til dig selv så er det stensikkert ikke lovligt at overdrage en garanti fra en eller anden der har solgt til dit firma -

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)