Jeg har en nystartet virksomhed, som kommer til at forhandle produkter fra Asien. Jeg har allerede flere kunder, som er interesserede i større partier af varer. Min første kunde udenfor Danmark (B2B), er i et EU land. De modtager varen direkte fra vores leverandør, men står selv for import moms, fortoldning mv. i det pågældende EU land. Dog handler de gennem mit firma (da jeg bl.a stiller sikkerhed for produktets kvalitet, og håndtere evt. problemer med leverandøren). De har ikke selv har mulighed for at købe fra leverandøren, da jeg har rettighederne til EU hos dem. Mit spørgsmål er så: Hvordan gør jeg med moms, når varen ikke sendes fra Danmark? De skal ikke betale både import moms i EU landet, og moms til min virksomhed i Danmark tænker jeg? Kan jeg lave en faktura uden moms til dem, og sende, selvom produktet ikke er sendt fra Danmark? De betaler jo selv den import afgift (moms mv.) der er på produktet. Det vil aldrig kunne betale sig for mig, først at få produktet til Danmark (i dette tilfælde 100kg), og så sende det til EU landet, da der vil fordyre fragten betragteligt. Hvad er den korrekte måde at gøre dette på? På forhånd tak 😊 |
Den proces du beskriver, vil ikke give dig og din kunde andet end problemer, det kommer ikke til at fungerer. Hvordan vil du lade kunden indfortolde varen? det vil kræve at kunden får en faktura fra producenten.
Hvad leveringsbetingelser er der aftalt med din leverandør?
notata:Det vil aldrig kunne betale sig for mig, først at få produktet til Danmark (i dette tilfælde 100kg), og så sende det til EU landet, da der vil fordyre fragten betragteligt.
Er du sikker på det er korrekt? Du burde få en stor besparelse på selve fragten fra asien, ved at hjemtage en større godsmængde.