Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på momsregler v. 50.000 kr.'s loftet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er usikker på forskellen på krav om momsregistrering, når det gælder hhv. enkeltmandsvirksomhed og PMV/personligt ejet mindre virksomhed:


1. Enkeltmandsvirksomhed: momspligtig (ved omsætning over 50.000)
2. PMV: Ikke momspligtig (omsætning under 50.000 kr. i 12 på hinanden følgende måneder)

https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt-ejede-virksomheder


1. - er jo nem at forstå: Der tjenes mere eller mindre end 50.000 kr. i et kalenderår.
2. - men her? Kan jeg med en PMV ttjene fx 49.000,- i januar, februar. marts, derpå 0,- i april, derpå 49,000 i maj, derpå 0,- og så fremdeles?
Eller for den sags skyld tjene 49.000 hver anden måned?
Med andre ord: Hvad betyder '12 på hinanden følgende måneder' i denne forbindelse?

... Nu hvor jeg ser mit eget spørgsmål, tænker jeg, at forskellen vel kun ligger i, at fra fx juli 2022 skal der maks. være 50.000 kr. siden juli 2021.
Det er vel bare der, 'kalenderåret' eller ikke kommer ind i blilledet.
Men hvad er - i så fald - fordelen eller ulempen ved det?
 
? :-)

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm - jeg beklager: et vanvittigt dumt spørgsmål. 
Det er jo nemt at finde info om PMV, hvor det tydeligt fremgår, at man skal tjene under 50.000 kr. om året. Kalenderår eller ej.
... :-)

 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ’tjene’. Momspligt har at gøre med OMSÆTNING og ikke indtjening.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:
1. - er jo nem at forstå: Der tjenes mere eller mindre end 50.000 kr. i et kalenderår.
2. - men her? Kan jeg med en PMV ttjene fx 49.000,- i januar, februar. marts, derpå 0,- i april, derpå 49,000 i maj, derpå 0,- og så fremdeles?
Eller for den sags skyld tjene 49.000 hver anden måned?
Med andre ord: Hvad betyder '12 på hinanden følgende måneder' i denne forbindelse?

1 omsætte = sælge for. Tjene er jo efter udgifter   http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

2 50.000 på alle 12 mdr perioder frem og tilbage. Kommer du over inden for en 12 mdr periode får du moms på alt inden og formentlig bod

Registrering er når det er åbenlyst du vil komme over og det vil normalt sige, så snart du rammer 4.000 kr om måneden med en lille stigning - alt andet er dyrt

Fordel ved ikke at have moms er, at dine kunder, hvis de er private, ikke skal af med moms og du slipper for momsindbereting

Bagdele ved ikke at være momsregistreret er mange
Du har ikke momsfradrag for udgifter
Du risikerer pludseligt at skulle ændre alle dine priser 25% op når du rammer 4000 om måneder
Hvis det er ydelser du leverer til firmaer så skal disse indberette det til skat som honorar til dit CVR

Her lidt om fordele ved registrering for visse https://johnhannover.blogspot.dk/2017/10/frivillig-momsregistrering-en-god-ide.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, værd at huske på.
Jeg har bare ingen nævneværdige udgifter, så for mig er salg og omsætning (vel) derfor det samme. -?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lynette:

Tak, værd at huske på.
Jeg har bare ingen nævneværdige udgifter, så for mig er salg og omsætning (vel) derfor det samme. -?

måske men brug ret terminologi - for ellers får du gale svar

Alt du sælger = omsætningen og det tal er salget UDEN moms uanset hvad. Omsætning og salg er i princippet samme

herfra går dine evt udgifter - og her er der ting der giver fradrag og andre ikke (f.eks ikke fradrag for årsgebyr/månedsgebyret for at have en bankkonto). 

De to ting siger hvad du tjener = dit resultat til skat

Når du ikke har udgifter, så lyder det som om du ikke sælger varer men ydelser, og så er det fint, hvis det er til private er de sikkert glade for at være fri for momsen - men når du rammer 4000 om måneden og skal registrere dig for moms, så stiger du 25% og DET kan være sværere end at holde samme priser

Hvis dine kunder momsregistrerede, så skal de indberette betalinger til dig hvis det er ydelser - til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)