Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis en kreditor har overset en konkurs?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi var en flok netværkere, der idag kom til at tale om:

Hvis nu en håndværker NN går konkurs med sit enkeltmandsfirma. Så går det jo sin gang: Skifteret osv.

Efter 2 år sender en kreditor et krav mod firmaet på et virksomhedslån, men bliver bedt om at henvende sig til kurator.

Kan denne kreditor overdrage fordringen til 3. mand og søge den inddrevet.

Jeg mener at kreditor har forpasset muligheden for at få noget ud af det?, da alle har fået fremsendt en besked om at NN er gået konkurs, efter gennemgang af bilagsmapper. Her fremgår lånet sammen med bilagafdrag.

Men, der er måske andre der vil byde ind.

Tak på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

G.A.3.2.2.3.1 Udlæg i fordringer, der er borttransporterede - Skat.dk  scroll ned til Krav til underretning som jeg f.eks ikke kan se kan opfyldes når der ikke rigtigt er nogen at underrette OG

Det er korrekt at så længe fordringen opretholdes, herunder ved kontakten til kurator, så bevarer fordringen sin værdi, men jeg ved ikke OM der skal være sket henvendelse til kurator og modtaget dividende (0 sikkert) meddelelse - det må vi håbe andre ved

Jeg kan så ikke forstå hvem der ville overtage den til noget som helst, for hvis personen er erklæret personlig konkurs, så kommer denne jo ikke lige hurtigt til penge igen normalt - EMV er jo ikke erklæret konkurs uden personen også er - og så ER der vel sjældent mere at komme efter

måske linket til skat siger mere hvis du har kræfter at læse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Heldigvis hæfter man ubegrænset i en enkeltmandsvirksomhed.

Chancen for at der ligger en pose penge lige om hjørnet er ikke særlig stor, så det ville handle om at sikre kravet på længere sigt.

Når man går personlig konkurs vil man efter konkursbehandlingen være fredet, jeg mener det er seks måneder, ligesom en insolvenserklæring.

Jeg ville klart forfølge kravet. Få en dom i sagen så forældelsen bliver brudt. Chancen for at de kommer til penge på sigt er relativ stor.

Der er dog mange der efter en personlig konkurs vælger at søge en gældssanering. I det tilfælde er det også godt at have en dom, så du kan få dit krav i betragtning den dag det skulle blive aktuelt.

Der er en forældelsesfrist på tre år hvis du ikke har fundament under gælden, så hvis beløbet har en væsentlig størrelse, eller princippet i at folk ikke skal have lov at løbe fra gælden vejer tungt nok - Gør noget ved det!

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for linket.

Cookie - John Hannover:
Jeg kan så ikke forstå hvem der ville overtage den til noget som helst, for hvis personen er erklæret personlig konkurs, så kommer denne jo ikke lige hurtigt til penge igen normalt - EMV er jo ikke erklæret konkurs uden personen også er - og så ER der vel sjældent mere at komme efter

Det kunne være nogen af dem, der altid er i vælten på Trustpilot.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bernard III

Tak for dit svar.

Med 3 år forældelse, så hvis lånet til virksomheden er optaget i 2016 og virksomheden og ejer bliver erklæret konkurs i 2020 (eksempel), så er løbet kørt for inddrivelse. Vi siger så videre, at kurator "smøler" og der er stadig i dag, 170822, ikke en boafslutning. Selvom der kunne stå i redegørelser, at der ikke aktiver i virksomheden eller ved ejeren!

Som jeg læser det, så får långiver ikke en bøjet femøre og et evt. møde i Fogedretten er spild af alles tid

Og naturligvis, der er ikke kommet rykkere fra långiver fra start til konkurs! Bare "bonusinfo".

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde af en eller anden grund ikke lige fanget at der var tale om et lån.. 

Jeg går ud fra at der er lavet et gældbrev der er underskrevet af begge parter. I så fald burde gælden have en forældelse på 10 år, da der er fundament under gælden. Så er det udelukkende renterne der kan "forælde".

I mod alt forventning at der ikke er lavet et gældsbrev, så ville jeg nok være så fræk at sende indehaveren af enkeltmandsvirksomheden i fogedretten , vel vidende at den bliver afvist men med håb om at afbryde forældelsen. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)