Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig sangskriver og privatunderviser

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er pt lønmodtager og arbejder som socialpædagog. Jeg har en drøm om kun at arbejde deltid som lønmodtager og have enmandsvirksomhed ved siden af hvor jeg underviser i sang, samt skriver sange til kunstnere, bands, solister, sange til animationsfilm etc. Det kan også godt være at jeg ind i mellem vil indspille vokaler på andre sangskriveres demoer - Er der nogle af disse virksomhedsaktiviteter der er momspligtige? Da jeg også laver illustrationer og grafisk design og ind i mellem måske også gerne vil have en lille indtjening derfra, ville jeg høre om man ville kunne samle alle de aktiviteter under 1 enmandsvirksomhed? Jeg regner umiddelbart med at den største indtægt vil være fra privatundervisning - og de andre aktiviteter vil være en sidebeskæftigelse som jeg dog gerne vil tjene lidt ekstra på med jævne mellemrum. Hvor og hvordan skal jeg starte med sådan en virksomhed mens jeg stadig er lønmodtager?
Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Inden jeg går for godt i gang, lad mig får afklaret følgende. Kommer du, i dit sidegesjæft, til at omsætte for mere end 50.000 kr.? Hvis ikke, er der ingen pligt til at lade dig registrere for moms, det hele er momsfri, men intet momsfradrag. Momsen kan trækkes fra i din skatteopgørelse.

Da der er tale om momslovens § 13, skal der pålægges en absolut og snæver fortolkning.

1. Undervise i sang - Muligvis ikke momsfrit. Der pålægges snæver fortolkning. Det er eks. heller ikke nok, at det evt. ville foregå på en skole, selvom det muligvis godt kan være momsfrit hvis det er på en aftenskole, og dermed undervisning af den art (så vil du nok også være ansat). Se den juridiske vejledning D.A.5.3