Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig sangskriver og privatunderviser

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 05:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er pt lønmodtager og arbejder som socialpædagog. Jeg har en drøm om kun at arbejde deltid som lønmodtager og have enmandsvirksomhed ved siden af hvor jeg underviser i sang, samt skriver sange til kunstnere, bands, solister, sange til animationsfilm etc. Det kan også godt være at jeg ind i mellem vil indspille vokaler på andre sangskriveres demoer - Er der nogle af disse virksomhedsaktiviteter der er momspligtige? Da jeg også laver illustrationer og grafisk design og ind i mellem måske også gerne vil have en lille indtjening derfra, ville jeg høre om man ville kunne samle alle de aktiviteter under 1 enmandsvirksomhed? Jeg regner umiddelbart med at den største indtægt vil være fra privatundervisning - og de andre aktiviteter vil være en sidebeskæftigelse som jeg dog gerne vil tjene lidt ekstra på med jævne mellemrum. Hvor og hvordan skal jeg starte med sådan en virksomhed mens jeg stadig er lønmodtager?
Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Inden jeg går for godt i gang, lad mig får afklaret følgende. Kommer du, i dit sidegesjæft, til at omsætte for mere end 50.000 kr.? Hvis ikke, er der ingen pligt til at lade dig registrere for moms, det hele er momsfri, men intet momsfradrag. Momsen kan trækkes fra i din skatteopgørelse.

Da der er tale om momslovens § 13, skal der pålægges en absolut og snæver fortolkning.

1. Undervise i sang - Muligvis ikke momsfrit. Der pålægges snæver fortolkning. Det er eks. heller ikke nok, at det evt. ville foregå på en skole, selvom det muligvis godt kan være momsfrit hvis det er på en aftenskole, og dermed undervisning af den art (så vil du nok også være ansat). Se den juridiske vejledning D.A.5.3

2. Skrive sange med flere, vil jeg umiddelbart vurdere som momslovens § 13, stk. 1, nr. 7 - momsfri. Se den juridiske vejledning D.A.5.7.2 Kunstnerisk virksomhed

3. Synge - muligvis fritaget. Se den juridiske vejledning D.A.5.7.2 Kunstnerisk virksomhed. Hvis det bl.a. er koncerter med flere. Synger du på offentlige pladser, torve mfl, uden der er "et arrangement"(gademusikant), momsfri. Jeg er i tvivl, hvis du eks. synger til bryllup, om det er omfattet af fritagelsen.

I forhold til illustrationer med flere, er dette nok momspligtigt (ikke omfattet af momslovens § 13 snævre fortolkning). Du kan køre begge i samme virksomhed. Dermed er der et krav til, at du opgør en "brøk" (dermed delvis fradrag for de indgående afgifter(købsmoms) på de udgifter du har, som er fælles, eks. fri telefon, computere, gulpladebiler med flere. Eks. software til grafisk design vil der være fradrag for, jf, momslovens § 37. Du kan overveje, at anmode om sektoropdeling hvis det gør det nemmere.
Tilmeldt 11. Aug 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for den meget nyttige information. Så har jeg et godt udgangspunkt til at gå videre med det. Jeg regner ikke med at det bliver til mere end 50.000 det første år i hvert fald. Men løbende skulle det gerne kunne blive til mere end det.
Tilmeldt 9. Aug 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen

Det var selvfølgelig tidligt fra morgenen af. Grænsen på de 50.000 kr. vedrører kun de momspligtige salg (leveringer/transaktioner på fagsprog). Det er i en 12 måneders periode, og ikke per år. Dermed skal den momspligtige omsætning være over 50.000 i en 12 månederd periode inden du skal lade dig registrere.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan sagtens have momspligtig og ikke momspligtig omsætning i samme firma. Du har så momsfradrag for det momspligtiges udgifter men ikke for det ikke momspligtiges, og fælles omk - (printerpapir osv) deles i % efter omsætningen (laves en præcis korrektion efter 31/12 - lidt manuelt arbejde i de fleste programmer https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/moms-ved-blandet-momspligt-og-momsfri.html forklarer hvordan

Det er så snart det er åbenlyst, at den momspligtige aktivitet vil overstige 50.000 kr på nogen 12 mdr periode frem og tilbage set - at du skal registrere. Det kan man med fornuft gøre seneste når man rammer 4000 kr omsætning på en måned. Registrerer man for sent, vil man få moms af alt inden man registrerede + risiko for samme beløb i bod, og det vil jo være dyrt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html om momspligt tidspunkt

Det meste af det du beskriver er formentlig momsfrit - dog ikke hvis du gør noget der ikke i sig selv indeholder enten faglig niveau for undervisning https://johnhannover.blogspot.dk/2018/04/momsfri-undervisning.html og nok heller ikke umiddelbart betalingsopgaver hvor du synger andres materiale som demo - Den del vil jeg opfordre dig til at sætte dig med en momskyndig på området og få vurderet - for der er gråzone områder for mange at vurdere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Aug 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for nyttig info og links. :-)
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)