Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kræver mit freelance bijob at jeg momsregistreres?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 11
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Til dagligt er jeg konsulent som funktionær og bijob laver jeg noget freelance arbejde for en amerikansk virksomhed.

Mit spørgsmål er om jeg skal være momregistreret iforbindelse med min freelance stilling? Jeg er på en kontrakt men ikke ansat i virksomheden, jeg kan arbejde op til 20 timer om ugen og kommer til at tjene over 50.000 DKK. De forgangne år har jeg tjent under 50.000 DKK på dette bijob om året og ikke gjort yderligere ved det, men nu da jeg tjener en hel del mere vil jeg gerne være sikker på hvad jeg skal gøre.

Mit arbejde er at analysere data fra primært danske brugere af internationale services (korttjenester, smartassistenter mm.) og jeg bliver betalt i Dollars fra virksomheden uden for EU.

Jeg kan læse at jeg nok ikke har pligt til at betale moms for denne service når det er uden for EU, så kræver det stadig at jeg har et CVR nummer hvis jeg tjener over 50.000 DKK på dette og vil det være en fordel at have et CVR-nummer så jeg kan trække nogle af mine udgifter fra som jeg pt. betaler for at lave arbejdet (PC, Internet, kontormøbler mm.).

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Gå til en revisor for helt sikkert svar men ja,du skal momsregistreres og brugeren skal tilmed betale dansk moms når de du udfører netop er noget der bruges i forhold til danmark (danske brugere) Så sælger du en momspligtig ydelse, også selv om kunden er i USA

OM skat ser det som selvstædingt og ikke honorar er hvad udgifter en anden sag - computer osv - hvis de mener det er honorar så vil de kun acceeptere del af computer og over flere år men som momsreg og med - som jeg læseer dig, pligt til at opkrve dansk moms, burde du kunne tage en række udgifter ind. Dog skal momsen altid deles hvis noget står hjemme - og alle regninger så være til firmaet (erhvervinternet ofte så dyrrt at det ikke betaler sig)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)