Det har ændret sig en del på det sidste. Det er ikke længere nok bare at skrive nogen artikler til sin webshop og vupti, så er man nr. 1 på Google. Du bliver nødt til at lure hvad det er Google lægger vægt på, hvilket i høj grad er andre ting end blot tekst.
Vi har ikke skrevet en eneste artikel og det handler derfor ikke nødvendigvis om teksten, men en lang række andre faktorer. Så hvis jeg var dig, så ville jeg smutte en tur forbi den del af forumet hvor der diskuteres SEO og så få lidt tips der. For artikler gør ikke arbejdet for dig.
Iøvrigt har man en brugervenlighedsproblematik når man skriver artikler. De sælger ikke lige så godt som hvis brugeren kommer direkte ind på et produkt. Så derfor vil jeg råde dig til at bruge nogen af de mere nuancerede tricks til at optimere dit website.
Hej Marcellus
Lad os først slå fast at en god portion links med de rigtige søgeord i linkteksterne vil kunne få et website til at ranke godt på de søgeord der er i linkteksterne, også selvom de samme søgeord slet ikke er at finde på det website der linkes til.
Men alt efter branche er der forskel på hvor hård konkurrencen er på de enkelte søgeord eller søgefraser (Kombination af 2 eller flere søgeord). Er konkurrencen hård er du nødt til at gøre noget ved hele paletten:
- søgeordsanalyse
- forfatning af tekster med søgeord/-fraser
- teknisk optimering af websitet, herunder god intern linkstruktur der fordeler den interne PageRank til de vigtigste sider
- løbende generering af link
Det kan godt være at der ikke er lange artikler inde på den webshop du omtaler med de mange produkter, men der er sikkert en kort beskrivelse af hvert enkelt produkt, og kombinerer du det med en teknisk optimering af webshoppen, ja så er der en god grund til at I har en stigning i trafikken fra de organiske søgeresultater, da søgemaskinerne nu bedre finde de søgeord/-fraser der er på webshoppen. Hvorvidt I har været nødt til at gøre yderligere i form af linkbuilding kan jeg ikke vide, men det er ofte nødvendigt også at gøre noget ved.
Men hvis du ikke har budget til at gøre noget ved alle punkterne, så kan man i stedet satse på at komme til at ligge godt på søgefraser, hvor vigtige søgeord indgår i en kombination med 1 til 3 andre søgeord, der også er relevante for din forretning, men hvor konkurrencen er knap så hård eller hvor kombinationen af søgeord, gør, at man har lettere ved at komme til at ligge godt i søgemaskinernes søgeresultater.
Hvis konkurrencen på et søgeord som fx 'akarie' er stor, og hvis man ikke har budget til at trænge ind på side 1 i søgeresultaterne, så kan man i stedet forsøge at kombinere ordet 'akvarie' med fx brandnavne, akvarier med eller uden aluminiumsramme, antal liter vand som akvariet kan rumme etc.
Her er det artiklerne kommer ind i billedet ( Mit svar på Rasmus' spørgsmål ;-] ), for gode artikler/tekster, der side for side bliver optimeret efter bestemte søgefraser, kan være en god og ikke så omkostningstung metode til at skaffe sig relevant trafik fra de organiske søgeresultater ind på sit website/webshop. Men det kræver naturligvis, at der ikke er mange andre i markedet der satser på de samme søgefraser og kombinerer gode tekster med linkbuilding.
Omkring brugervenlighedsproblematikken, så formoder jeg der menes den situation hvor en bruger har fundet fx en webshop via et søgeresultat, problemet er at brugeren lander på en side med en artikel og ikke direkte på en produktpræsentation. Det kan ofte klares ved at man har nogle gode tydelige (billed)links fra artiklerne der peger på fx produkter der relaterer sig til de enkelte artikler. Det er noget man må teste sig frem til for at finde den løsning der får flest til at klikke sig videre til et produkt og købe det.
/Grosen Friis