Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk gyldighed af emails

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

I udgangspunktet accepterer man i dansk ret alle typer aftaler - også mundtlige - og disse anses som værende bindende, såfremt man kan løfte bevisbyrden for at de er indgået endeligt. I bevissituationen står du selv med problemet; hvor meget skal der til for at bevise din sag? Jeg vil bestemt anbefale dig at lave hardcopy kontrakter med blæk på papiret, mest af alt for din egen skyld hvis nu modparten skulle forsøge at komme ud af aftalen ved at sige at de ikke troede at aftalen var endeligt indgået. Retspraksis på området tyder på at digitale dokumenter kun kan bruges til sandsynliggørelse, hvorimod blækunderskrifter (og digitale signaturer via det hertil indrettede formaliserede system) er hardcore dokumentation i en retssag.

- Og ja, det er ikke gyldigt blot at sende kontrakter med indsigelsesret ud (dog undtaget generelle forretningsbetingelser i et langvarigt samarbejdsforhold). Dette konstituerer ensidig aftaleindgåelse, som ikke anerkendes i DK.
Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Vi har talt med vores advokat om det på et tidspunkt, og det vi fik fortalt var at e-mail, ganske som en mundtlig aftale eller en aftale indhugget i en stentavle, er juridisk bindende. Vi har også selv indgået aftaler via mail.
 
Dog bruger vi i langt de fleste tilfælde godt gammeldags papir til at lave en aftale på. Og det er da også det jeg til enhver tid vil anbefale at man bruger som standard. Og har man så en Fax, jamen så kan det i langt de fleste tilfælde også klares næsten lige så hurtigt som med mail. Og når der nu er den usikkerhed ved mail som beskrevet ovenfor, så er det jo meget rart at have en underskrift
Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår slet ikke, hvorfor digitale underskrifter ikke er brugt mere, end de er.

Jeg skal til OIOXML-seminar i morgen, hvor man netop arbejder på at få mere med end blot fakturaer med i forbindelse med elektroniske forretningsgange mellem det offentlige og deres leverandører.
 
Det er egentlig også underligt, hvorfor virksomheder ikke benytter OIOXML mellem hinanden - og kun mod det offentlige.
 
Nå - nu må vi se at få OIOXML-understøttelse i Saldi, så vi kan promovere det på den måde.
Fra Randers
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

Har du mulighed for at forklare lidt mere omhvordan OIOXML (Ja...jeg måtte ned og kigge på Claus'' indlæg for at skrive det rigtigt) fungerer...og måske også hvad det er egentlig...har bare set det er en mulighed i vores økonomiprogram, men aner intet om det.
 
Eller kan du evt. henvise til et sted hvor der er OIOXML for dummies
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
En aftale er en aftale! Men det kan være et problem at bevise bagefter hvad aftalen indeholdte...


Jeg er pt selv i den sørgelige situation at et firma pludselig "ikke kunne huske" hvilken pris vi havde aftalt.
Og da prisen var aftalt mundtligt står jeg med aben... varen er leveret
og hun valgte blot at sende en check på det beløb hun følte var
korrekt. Ikke det vi havde aftalt og jeg havde sendt faktura på!!!

Jeg snakker pt. lidt frem og tilbage med juridisk kyndige folk om
hvorvidt sagen skal forsøges i retten. Der er masser af emails som
dokumenterer at vi har samarbejdet og at hun har bedt mig udfærdige en
del arbejde... men det bliver alligevel nok en tung arbejdsgang at få
resten af pengene.

Så jeg har taget konsekvensen af dyre lærepenge (dyre i bogstavligste forstand  )
I dag meddeler jeg mine kunder at det ikke er fordi jeg er
paragraf-rytter, men vi skal lige have en skiftlig aftale på plads
inden arbejdet udleveres...

For det meste sker dette ved at jeg sender et digitalt signeret
pdf-dokument som de enten kan sætte deres digitale signatur på, eller
udskrive og sende med posten!
På den måde har jeg sikkerhed og de har sikkerhed! Begge parter er
juridisk bundet og i tvivlstilfælde er det bare at åbne mailen og se
hvad aftalen indeholdte.

Når det er sagt, så vil jeg da også gerne sige, at faste kunder som
kommer med mindre ordre godt kan nøjes med en email og et telefonopkald
(aldrig kun et tlf. opkald. Det skal en mail til!)

Det kan også dræbe forretningen at alting skal foregå i 3 skriftlige eksemplarer, hugget ud i granit og med notarens stempel

Venlige hilsen

Nicolai Lønne


Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nicolai

 

Godt eksempel på hvorfor man bør udvise rettidig omhu - om ikke andet, så for ens egen skyld. Nu ved jeg ikke hvilken branche du er i, men jeg kan forestille mig at man i en del brancher vil synes at det er lige i overkanten at skulle skrive kontrakt på samtlige ydelser eller services - at dine standardiserede handelsbetingelser i princippet ville være nok at vedhæfte din ordrebekræftelse. Hvad er dine erfaringer med at benytte digitalt signerede kontrakter - kan de fleste kunder håndtere dem umiddelbart eller er du "tvunget" til at bruge tid på at forklare konceptet hver gang?

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej HG

Jeg arbejder med IT og grafisk arbejde.
...og jo du har ret. Det kan blive både for meget og irriterende både for en selv og kunden.
Jeg gør det, at jeg har standart betingelser for specifikke produkter som vedhæftes en købsaftale.
Købsaftalen indeholder ordrens omfang, deadlines, begrænsning mm og er dem som "underskrives"/signeres.
Hvis en kunde laver opfølgende ordrer eller kommer med nye, så plejer jeg at være tilfreds med en mail.

Det er meget blandet hvad folk kan finde ud af mht digital signering.
En kunde printede den mail jeg havde sendt hvor der stod "Se
vedhæftede" - så jeg fik en underskrevet bekræftelse af, at han havde
set det vedhæftede
Andre har slet ingen digital signatur... nogen ved slet ikke hvad det er.
Men Adobe Reader popper heldigvis selv op med besked om at filen er
digitalt signeret, så de fleste har ingen problemer med at gennemskue
det.

Nogen gange giver jeg også bare op og sender en manuelt underskrevet hardcopy...

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har også tidligere lavet meget arbejde uden andet end egenligt mailudveksling som dokumentation for priser og andet.
Det er også gået fint nok et stykke tid, indtil jeg skulle lave en rigtig stor opgave for en kunde hvor vi undervejs blev uenige om hvad vi havde aftalt, kunden var ikke enig i min fortolkning af opgavens omfang og pris.
Der fik vi dog lavet en kontrakt der ikke var til at misforstå.

Deraf har jeg så lært at man skal være yderst præcis i sine formuleringer i mails og anden kommunikation.
Jeg gemmer altid mine udgående mails, og optager efterhånden rigtig mange af mine telefonsamtaler. (Kan jeg gøre direkte i telefonen)
- Det er forøvrigt også en rigtig nem måde at få styr på hvad man har aftalt, og så vente med at tage noter til efter samtalen.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har altid gjort det at kravspecifikationen ( der definerer løsningens præcise omfang og pris) skulle være underskrevet inden jeg startede med opgaven. Den er muligvis ikke juridisk bindende men man kan altid sige til folk, at de vidste hvad de gik med til.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Hilbert,

 

Domstolene har det man kalder en fri bevisbedømmelse. E-mails accepteres normalt som helt almindelige dokumenter og et "ja" på en e-mail er normalt lige så godt som et "ja" via en telefax.

 

Nu kan e-mail-afsenderen jo "let" fifles med, så den ser ud til at være afsendt af en anden person, end den i virkeligheden er. Efter min vurdering er det jo ikke anderledes end en underskrift, der jo også meget let kan foretages for en anden end den person, der underskrive - begge dele kan altså være strafbare.

 

Så jeg vil ikke være bekymret ved at indgå aftaler via email. Men sørg for at få et OK fra din samarbejdspartner/modpart og gem mailen med OK''et og skriv den evt ud.

 

Så har du jo dokumentationen for, at I har indgået en aftale, og det er jo det afgørende.

 

Mvh

 

Karsten

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)