Jeg skal lukke min virksomhed (I/S) og er lidt i tvivl om hvad en avanceopgørelse indeholder. Jeg har tidligere udtaget ting til privat brug og har bogført det i samme regnskabsår. Nu står jeg så her, noget tid senere, og skal lave en avanceopgørelse i forbindelse med lukning af virksomheden. Der er stadig aktiver (udstyr) i virksomheden. Noget er lige til at smide ud og andet kan sælges. Skal avanceopgørelsen indeholde aktiver/udstyr jeg kasserer? Skal avanceopgørelsen indeholde udtagede aktiver som er bogført i tidligere regnskabsår? På forhånd, tak for hjælpen :-) |
Det er en god ide at have en fuld liste over alle aktiver du har købt. Kasserer du nogle, så dokumenter det ved kvittering fra genbrrugsplads IT shop, røde kors butik mm, så der ikke er tvivl om, at de nu er udgået. Jo bedre du dokumenterer, jo mindre risiko for at skat mener du nok har nappet dem selv
Det som du ikke kasserer, skal du finde markedspris for - og betale det med moms forr alle aktiver, og derved genvindes afskrivninger og bliver til resultat. Endeligt skal alle varer tages ud til indkøbspris + moms - eller sælges til andre inden lukning
Læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html