Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig vs Ansat, hvordan skal regnestykket se ud?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg skal have lavet et setup til kommende faste kunder.

1. En timepris som ansat i virksomheden
2. En timepris faktureret fra privat ejet virksomhed med CVR.

Udgangspunktet er at jeg skal have det samme udbetalt hver mdr. løn+ferie+pension.
Pakker tilbydes virksomhederne i 8 eller 15 timer pr. uge.
Der skal hentes kunder ind så det passer med 45 timer pr. uge.

Model 1.
Man er ansat hos virksomheden under funktionær lign. forhold.

Løn pr. time kr. 265,- (52*45/12)= 195 timer pr. mdr. *265 = kr. 51.675,- før skat.
Pension 8/4 løsning
Ferietillæg 2%
Ferie 2.06 timer pr. mdr.
Kontraktlængde for arbejdsgiver min. 6 mdr. opsigelse fra min. side 3 mdr.

Spørgsmål.
Hvad gør man lige med sygdom her?
Normalt skal arbejdsgiver jo betale for dette, men det har allerede været en af ankepunkterne.

Bør jeg lægge en pension oven i timeprisen for at forenkle det hele?

Er der noget jeg har overset?


Model 2

I model 2 skal jeg gå ud fra samme timeantal, pension, ferie, ferietillæg men nu som privat virksomhed med CVR.
Det betyder at jeg efter overskudsskat skal have en lønudbetaling der svare til ovenstående.
(her glemmer vi lige mulige fradrag grundet CVR. reg og egen virksomhed, men kun inbefattet personfradraget)

Hvad skal min timepris så være?

Hvad gør jeg lige med sygdom her?

Er der noget jeg har overset?

jeg vil gerne gå i byen med begge oplæg til kommende arbejdsgiver, så de kan træffe valget der passer bedst ind i deres forretningsplan.

Er det noget i planen som ikke giver mening, eller er det bare grundlæggende en tåbelig ide?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Space Commander:
I model 2 skal jeg gå ud fra samme timeantal, pension, ferie, ferietillæg men nu som privat virksomhed med CVR.
Det betyder at jeg efter overskudsskat skal have en lønudbetaling der svare til ovenstående.
(her glemmer vi lige mulige fradrag grundet CVR. reg og egen virksomhed, men kun inbefattet personfradraget)

først og fremmest er det ikke et tag selv bord. Det afhænger 100% af arbejdet og den risiko du har ved det job økonomisk mm
Hvis skat mener du faktisk er lønmodtager der fakturerer med moms, bortfalder momsfradrag for betaleren der hænger på din evt manglende skat og bod

Det er noget skat er MEGET obs på, da mange nærmest shopper rundt i det - både arbejdsgivere der ikke "gider" ansætte, og arbejdstagere - Du kan også få bod selv netop fordi oveni tager fradrag man ikke ville have i lønmodtager arbejde

Ellers regner de fleste med man skal gange med mindst 1,5 fra alm månedsløn til selvstændig - i mange fald også med 2 eller 2,5 hvis ikke arbejdet er fast

Arbejdsgiver kan ALDRIG lovligt træffe valget ud fra andet end de kriterier der ligger til grund for OM man faktisk er selvstændig (ex kan tabe meget mere end bare selv betalingen osv) se evt https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html   Det er nok et af skats største fokus punkter i denne tid - startende med uber / Wolt osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Space Commander:
I model 2 skal jeg gå ud fra samme timeantal, pension, ferie, ferietillæg men nu som privat virksomhed med CVR.
Det betyder at jeg efter overskudsskat skal have en lønudbetaling der svare til ovenstående.
(her glemmer vi lige mulige fradrag grundet CVR. reg og egen virksomhed, men kun inbefattet personfradraget)

først og fremmest er det ikke et tag selv bord. Det afhænger 100% af arbejdet og den risiko du har ved det job økonomisk mm
Hvis skat mener du faktisk er lønmodtager der fakturerer med moms, bortfalder momsfradrag for betaleren der hænger på din evt manglende skat og bod

Det er noget skat er MEGET obs på, da mange nærmest shopper rundt i det - både arbejdsgivere der ikke "gider" ansætte, og arbejdstagere - Du kan også få bod selv netop fordi oveni tager fradrag man ikke ville have i lønmodtager arbejde

Ellers regner de fleste med man skal gange med mindst 1,5 fra alm månedsløn til selvstændig - i mange fald også med 2 eller 2,5 hvis ikke arbejdet er fast

Arbejdsgiver kan ALDRIG lovligt træffe valget ud fra andet end de kriterier der ligger til grund for OM man faktisk er selvstændig (ex kan tabe meget mere end bare selv betalingen osv) se evt https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html   Det er nok et af skats største fokus punkter i denne tid - startende med uber / Wolt osv

vh John Hannover

Hej John 
Og tak for hurtig svar.

Så hvis jeg lige skal forstå dig rigtig, så mener du at modellen hvor en arbejdsgiver skal faktureres fast ud fra en aftale, lad os bare sige de 15 timer pr. uge, på sigt kan give problemer da skat vil/kan opfatte det som værende "fast arbejdsforhold"?

Ville model 1 så være den gangbare vej evt. med model 2 når der er tale om projekter uden fast fakturering løbende, men med en aftalt projektpris?

Hvordan ville du strikke model 1 sammen så den ville være meste lækker for en arbejdsgiver? (tænker her på pensionen og ferie)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Space Commander:
Så hvis jeg lige skal forstå dig rigtig, så mener du at modellen hvor en arbejdsgiver skal faktureres fast ud fra en aftale, lad os bare sige de 15 timer pr. uge, på sigt kan give problemer da skat vil/kan opfatte det som værende "fast arbejdsforhold"?
ja absolut men læs linket  det er ikke ET kriterium men alle de kriterier der er nævnt der tæller

ja 2 hvis det er et projekt uden timer og hvor du bruger egne værkstøjer og selv helt bestemmer over din dag

Model 1 må afhænge af hvad arbejdsgiver kan få en arbejdskraft der kan det du kan til. Det er jo ren konkurrence mod andre ansatte, og her er funktionærlov, ferie, ATP, barsel mm, jo noget arbejdsgiveren ved alt om, så - Hvad får andre i samme stillinger - og så føle sig frem, for måske arbejdsgiveren ville have givet mere, så meld for lavt, og det var dumt, og for højt, samtalen kan være slut - Det svære er måske nok, at komme til en række samtaler med ens tilbud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)