Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsnavne - er de for tæt op af hinanden?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle,

Jeg går og skal til at starte selvstændig, men er bange for at mit virksomhedsnavn ligger for tæt op af et andet og vil gerne slippe for problemer.

Eksempel(fiktive navne)
Mit virksomhedsnavn: IT Solution ApS

Virksomhed med lignende navn: Solution IT v/Jens Jensen

1. Der er byttet om på rækkefølgen af ord.
2. Mit er et selskab, det andet er en enkeltmandsvirksomhed.
3. Enkeltmandsvirksomheden har ikke en hjemmeside eller noget.


Mvh
ITmanden
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu ikke så særegne navne, at de er nemme at beskytte - 

Det har ikke betydning om enkeltmands eller selskab eller hjemmeside, men hvem der først tog i brug - men det er nu næppe spesielt nok til beskyttelse - i alle fald hvis ikke i er naboer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 22
Indlæg ialt: 26
Fra  ActivePet.dk Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, selvom det er juridisk lovligt burde du måske genoverveje. Hvis der er en mulighed for at man kan forveksle de to virksomheder, kan det blive en ulempe for dig at have et navn der ikke er unikt. Men hvis den anden virksomhed er fuldstændig usynlig og du forventer den bliver ved med at være det, er det måske mindre vigtigt.

Webshop manager hos Activepet.dk

Tilmeldt 7. Jun 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar.

Virksomheden er helt usynlig. Der har været et CVR-nummer siden 2018, men jeg kan ikke finde andet på dem.

Jeg søgte derfor på "IT Connect"

Her fandt jeg:
IT Connect (enkeltmands)
IT Connect Aps
IT-Connect
Connect IT

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

d

itmanden:
Mange tak for svar.

Virksomheden er helt usynlig. Der har været et CVR-nummer siden 2018, men jeg kan ikke finde andet på dem.

Jeg søgte derfor på "IT Connect"

Her fandt jeg:
IT Connect (enkeltmands)
IT Connect Aps
IT-Connect
Connect IT

den er jo ikke usynlig når den findes i CVR

det er stadigt jo almindelige ord som er svære at beskyttet - og det gælder jo så også dig og der er forvekslingsmuligheder, så overvej navnet en gang mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lyngby
Tilmeldt 14. Aug 22
Indlæg ialt: 22
Fra  Mentalt Overskud Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej IT mand,

jeg synes du skal finde et navn, som du synes er godt, og som er helt dit eget! Min svoger har en ret stor og succesrig onlineforretning, men et firma valgte at lave næsten samme navn, farver på hjemmeside osv., og det hele var svindel og bedrag! Hans kundeservice blev hele tiden ringet op af sure kunder, som troede, at det var ham! Dvs. dårlig PR og skade på omdømme av av. Det endte med en sag han vandt, og de fik ikke lov til at fortsætte. Så skån dig selv for det ;-)

De bedste hilsner Julie
Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok granske Markedsføringsloven før du vælger at lægge dig fast på et navn der kan forveksles med andre.

Markedsføringsloven

§5, stk. 1
En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

§5, stk. 2
Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af følgende elementer:
...10) forveksling med en konkurrents produkt, varemærke eller forretningskendetegn.

§20
Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andre.

Som jeg tolker det, må du ikke oprette en virksomhed der har et navn som kan forveksles med en konkurrent i samme branche.

Ps. Et "Forretningskendetegn" dækker over varemærke, virksomhedsnavn og/eller domænenavn. Kilde: Patent-og Varemærkestyrelsen

Tilmeldt 7. Jun 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for svar, jeg har Valgt at gå med et helt andet navn, som er ”unikt” på det danske marked.

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en rigtig god idé.

Held og lykke med virksomheden!Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)