Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varekøb/vareforbrug/varelager forvirring

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har for første gang en virksomhed hvor vi producerer varer, opbevarer dem på lager, og sælger dem. I den forbindelse, er jeg lidt forvirret over det regnskabstekniske, og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg har Dinero, og jeg har søgt hjælpe derinde. De har været meget flinke og dygtige til at hjælpe, men jeg er stadig lidt forvirret.

Så vidt jeg har forstået på Dinero, er det fyldestgørende og lovligt blot at bogføre alt det man køber til produktionen under "Varekøb", og så producere og have sit lager og sælge alt det man kan.

Når året så er gået, så skal man d. 31.12.xx optælle sit varelager manuelt og lave en postering i regnskabet, hvor man skriver værdien af varelageret ind (til indkøbspris uden moms), med modkontoen værende vareregulering.
Er det korrekt forstået? Man skal egentlig ikke gøre mere end det?

For når jeg læser andre steder, skriver de noget om "Vareforbrug" - et term jeg ikke kan se bliver brugt i ovenstående fremgangsmåde. Jeg er lidt i tvivl om hvad vareforbrug er ift. varekøb, og om jeg (udover den fremgangsmåde ovenfor) OGSÅ skal bogføre noget der? Kan I hjælpe med en afklaring?

Derudover er jeg lidt forvirret over, hvordan jeg skal opgøre værdien af mit lager. Der står jo det skal være til indkøbspris. Men vi producerer selv vores drik, og derfor er der 4-6 ingredienser i en stor tank, som bliver til en masse små dåser. Hvordan opgør vi værdien af hver dåse. Lægger vi bare alle priserne på ingredienserne sammen og dividerer med hvor mange dåser vi har fået ud af den "batch" vi har lavet? :)

På forhånd tak!

Mvh.
Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:19

Du lyder til at have fat i det med alm varelager. Når I producerer selv så vil i have flere lagertyper - nemlig råvarelager (råvare til indkøbspris) og så kan der være værdiansættelse af færdigvarelager og her kan du skulle opgøre færdigvare lager til en evt kostpris hvis du har haft konkrete eksterne udgifter til produktionen eller hvis det består af både en råvare og en dåse og en etiket osv

Mere i Produktionslagre (oes.dk)   jeg tror du skal få en lidt rutineret bogholder eller revisor ind over med egen produktion og lager både som råvarer - under produktion og færdigvarelager (men alt andet lig så indholdet af dåsen råvarepris (som du vel gerne selv skal kende) og dåsen og etiketten kunne være eksempel
Ikke din egen eller medarbejderes indsats med at fylde dem

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Fra  SETA Skrevet kl. 17:27

Hej John

Mange tak for endnu et virkelig godt svar!

Jeg tror det er en god idé, at jeg lige tager en session med en revisor el. lign., for at være sikker på, at der er styr på det hele. Men dejligt, at det virker til, at jeg ikke er gået helt galt i byen.

Men hvis vi glemmer det med fastsætte kostprisen af egen produktion, var den fremgangsmåde jeg skitserede så korrekt nok, og fyldestgørende.

Altså bogføre indkøbene som vi bruger til produktionen, samt omkostninger ved at producere det under "Varekøb", og så opgøre legeret mindst een gang om året, hvor vi så laver en vareregulering hvert år, så vores varelager på balancen er retvisende. Er det korrekt nok. Der behøves ikke laves mere?
Jeg tror bare jeg blev forvirret over alle termerne. Især Varekøb/Vareforbrug.

Mvh.
Peter

Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 18:35

Heysan Peter

Inden vi går ind i den konkrete snak, så er det vigtigt du gør op med dig selv hvor væsentligt at vareforbruget er for dig at kende og/eller om det ikke er en nødvendighed.

Her skal du særligt have fokus på om det bringer værdi til dig.

Jeg er helt enig med John i at det kan være en god idé med en bogholder på, men så længe dit produkt som minimum holder samme værdi som rålageret, så kan du ikke gå helt galt i byen ved at bogføre det til rålagerets værdi.

En urutineret bogholder kan hurtigt få lavet koks i kontrollen med det, og dermed vil der opstå en diskrepens som kommer til at koste dig væsentligt at udrede, som når dagen potentielt er ligegyldig.

Omvendt vil en meget rutineret produktions-bogholder ikke være billig i drift.

Hvis du vil gøre brug af vareforbrug, så sørg for at gøre det løbende - dit vareforbrug er ikke en fast konstant omkostning i dit regnskab. Hvis eksempelvis en dåse tabes og dermed går i stykker, så vil den ikke gå som vareforbrug men som varetab.

Du kan hurtigt få det gjort unødvendigt komplekst for dig - hvor det lyder til at I på nuværende tidspunkt er i en meget tidlig fase af forretningens levetid.

Overvej det grundigt, hvis du ikke får ekstra værdi af at kende vareforbruget løbende, så bør du ved årets afslutning blot bogføre lageret og trække eventuelle tab fra.

//M

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23

Peter Bjerregaard Christensen:

Hej John

Mange tak for endnu et virkelig godt svar!

Jeg tror det er en god idé, at jeg lige tager en session med en revisor el. lign., for at være sikker på, at der er styr på det hele. Men dejligt, at det virker til, at jeg ikke er gået helt galt i byen.

Men hvis vi glemmer det med fastsætte kostprisen af egen produktion, var den fremgangsmåde jeg skitserede så korrekt nok, og fyldestgørende.

Altså bogføre indkøbene som vi bruger til produktionen, samt omkostninger ved at producere det under "Varekøb", og så opgøre legeret mindst een gang om året, hvor vi så laver en vareregulering hvert år, så vores varelager på balancen er retvisende. Er det korrekt nok. Der behøves ikke laves mere?
Jeg tror bare jeg blev forvirret over alle termerne. Især Varekøb/Vareforbrug.

Mvh.
Peter

Ja det vil opfylde reglerne  -Varekøb med moms som udgift - flytte varens værdi fra indkøb omkostning til status varelager værdi og ja til 31/12 er nok og kan du styre de råvare og ikke føler behov for at kende forskel på væske, dåse, etiket osv (den helt rå vare og så dit færdige produkt) så be my guest.

Jeg ville nok kende det lager mere løbende for at styre produktion og salg, men 31/12 er kravet til regnskabet

jeg tror stadigt en samtale med en der kan regnskabsprogrammet og snak om hvad du gør klogest så det er til at lave ordentlig afslutning, enten gør det selv eller betale en for at være med, kan betale sig. Det er et helvede hvis det hele er kørt af sporet 31/12 og den risiko er større for dig selv som gør det selv hvis du ikke kender regnskab, end for en proff vil jeg påstå

Men få en fast pris for en gennemgang og måske ret til kontakt og så evt årsafslut - gerne en der kan din branche som måske også har pant og afgifter mm med i spillet

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Fra  SETA Skrevet kl. 12:18

Mange tak for svarene begge to. Det har hjulpet meget.

Jeg ser lige på situationen, og kontakter sandsynligvis en professionel, som kan hjælpe med nogle afklaringer :)

Men mange tak!

Mvh.

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)