Hej Amino Jeg har for første gang en virksomhed hvor vi producerer varer, opbevarer dem på lager, og sælger dem. I den forbindelse, er jeg lidt forvirret over det regnskabstekniske, og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med. Jeg har Dinero, og jeg har søgt hjælpe derinde. De har været meget flinke og dygtige til at hjælpe, men jeg er stadig lidt forvirret. Så vidt jeg har forstået på Dinero, er det fyldestgørende og lovligt blot at bogføre alt det man køber til produktionen under "Varekøb", og så producere og have sit lager og sælge alt det man kan. Når året så er gået, så skal man d. 31.12.xx optælle sit varelager manuelt og lave en postering i regnskabet, hvor man skriver værdien af varelageret ind (til indkøbspris uden moms), med modkontoen værende vareregulering. For når jeg læser andre steder, skriver de noget om "Vareforbrug" - et term jeg ikke kan se bliver brugt i ovenstående fremgangsmåde. Jeg er lidt i tvivl om hvad vareforbrug er ift. varekøb, og om jeg (udover den fremgangsmåde ovenfor) OGSÅ skal bogføre noget der? Kan I hjælpe med en afklaring? Derudover er jeg lidt forvirret over, hvordan jeg skal opgøre værdien af mit lager. Der står jo det skal være til indkøbspris. Men vi producerer selv vores drik, og derfor er der 4-6 ingredienser i en stor tank, som bliver til en masse små dåser. Hvordan opgør vi værdien af hver dåse. Lægger vi bare alle priserne på ingredienserne sammen og dividerer med hvor mange dåser vi har fået ud af den "batch" vi har lavet? :) På forhånd tak! Mvh. |
Du lyder til at have fat i det med alm varelager. Når I producerer selv så vil i have flere lagertyper - nemlig råvarelager (råvare til indkøbspris) og så kan der være værdiansættelse af færdigvarelager og her kan du skulle opgøre færdigvare lager til en evt kostpris hvis du har haft konkrete eksterne udgifter til produktionen eller hvis det består af både en råvare og en dåse og en etiket osv
Mere i Produktionslagre (oes.dk) jeg tror du skal få en lidt rutineret bogholder eller revisor ind over med egen produktion og lager både som råvarer - under produktion og færdigvarelager (men alt andet lig så indholdet af dåsen råvarepris (som du vel gerne selv skal kende) og dåsen og etiketten kunne være eksempel
Ikke din egen eller medarbejderes indsats med at fylde dem
vh John Hannover