Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal leje et stykke af min egen grund.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :
I næste uge opstiller jeg en mindre kontorpavillon i baghaven, som min enkeltmandsvirksomhed skal have til huse i.
Jeg forestiller mig en beskeden leje for at virksomheden kan have pavillonen stående på grunden.
To spørgsmål:
1. Alt hvad jeg Kan finde om udlejning til egen virksomhed handler om udlejning af dele af boligen, eller erhvervslokaler. Men hvad med grund? Gælder samme skatteregler som ved udlejning af værelse?
2. hvilke forpligtelser jeg kan lægge på mig selv som lejer.
Jeg forestiller mig f.eks. At virksomheden får ansvaret for at holde de grønne områder omkring kontoret, og dermed have udgiften til havemanden mv.
Det er kun selve pavillonen der er dedikeret til virksomheden, det øvrige af min grund tjener som nævnt også blot som baghave for familien. Bliver det for kreativt eller er det inden for rammen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

1: Hvis du vil leje ud til dig selv så skal du dels naturligvis sikre at du ikke kan have noget privat i samme og så er der skat (kapitalskat) af hele lejen personligt når det er til erhverv - uden noget standard bundfradrag - du kan i stedet slippe for skatter der evt ligger på lige præcis den del - hvis den alene er erhvervsmæssigt anvendt og det er alene lokalet 

2: Du kan ikke lade virksomheden stå for nogen som helst vedligeholdelse ud over alm rengøring indvendigt og heller ikke for at skifte vindue eller andet tilsvarende til den tid.

Hvis ikke 1 opfyldes - med 100% klart behov for lejemålet OG for 100% ren virksomhedsbrug og total adskillelse - ingen privat adgang eller brug, så forkastes det hele -men ellers fuld kap skat af indtægten privat og fradrag for lejen i EMV

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

 

Mange tak for svar. 

Ift. beskatningen af lejeindtægten, så tænker jeg heller ikke at der er den store gevinst ved en høj lejeindtægt. Om jeg har overskud af udlejning, eller overskud i min EMV, kan vel komme ud på et.

 

Jeg vil lige præcisere ift. spørgsmål 2. Pavillonen købes og ejes af virksomheden. Jeg udlejer derfor alene et stykke af min grund til virksomheden. Pavillonen skal bla. andet have skiftet døre og vinduer, men da virksomheden ejer den, tænker jeg ikke der er noget problem i at den også afholder alle udgifter til reperationer og løbende vedligehold og forbedringer af selve pavillonen. 

Det jeg havde forestillet mig var, i kontrakten at pålægge "lejer" at holde området omkring pavillonen præsentabelt, hvilket ville medføre udgift til havemand, etablering af flisegang hen til pavillonen mv. og det er der jeg er i tvivl. Virksomheden og jeg deler indkørsel og et haveareal, men ellers er der en skarp opdeling, således at bolig alene er bolig, og kontor pavillonen ejes af virksomheden, og alene tjener som kontor og mødefacilitet.

 

Mvh

Nicholas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

N Andersen:
Om jeg har overskud af udlejning, eller overskud i min EMV, kan vel komme ud på et.
ja - bortset fra du jo betaler skat privat af indtægten så leje giver ofte slet ikke mening for privat ejendom

N Andersen:
Pavillonen skal bla. andet have skiftet døre og vinduer, men da virksomheden ejer den, tænker jeg ikke der er noget problem i at den også afholder alle udgifter til reperationer og løbende vedligehold og forbedringer af selve pavillonen.
helt galt - Det du lejer ud ejer du selv og din virksomhed må intet betale af udgifter til vedligholdelsen - det er dine private omkostninger som du må dække ved huslejen du beskattes af
Intet overhovedet må virksomheden betale til vedligeholdelse eller forbedring som f.eks udskiftning af døre osv)

N Andersen:

Det jeg havde forestillet mig var, i kontrakten at pålægge "lejer" at holde området omkring pavillonen præsentabelt, hvilket ville medføre udgift til havemand, etablering af flisegang hen til pavillonen mv. og det er der jeg er i tvivl. Virksomheden og jeg deler indkørsel og et haveareal, men ellers er der en skarp opdeling, således at bolig alene er bolig, og kontor pavillonen ejes af virksomheden, og alene tjener som kontor og mødefacilitet.

 

Den forestilling kan du droppe helt. Det er DIN grund og din virksomhed må intet skulle betale for noget du foretager på den og det helt uanset en sådan opdeling. 
Vil du den vej, så få bindende svar fra skat, men du får NEJ kan jeg godt sige (virksomheden kunne jo være borte og død om 3 mdr og alt var dit - ligesom dit hus jo også har glæde af kravene og de fine omgivelser)

Noget du ejer privat - uanset du lejer det ud - med mindre vi talte ren landbrugsjord og forpagtning - men kontor på privat grund eller privat bil virksomheden måtte leje - må betales af andre end dig selv. Det er det man bruger husleje til i så fald - men da den beskattes giver det mindre mening

Få bindende svar fra skat eller brug en revisor, for dine planer holder ikke og du risikerer store skatteproblemer. 
Jeg går ud fra din grund er sådan, at du kan have erhverv på den måde på den, det er der mange områder man ikke må.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for uddybende svar.

Jeg er med så langt, som det med at køre udgifter til vedligehold af have mv. gennem virksomheden, kan jeg godt skyde en hvid pind efter.

Jeg tror dig du misforstår ift. udgifter til reparation og forbedringer på pavillonen. Pavillonen købes af virksomheden, det kunne i princippet have været en campingvogn jeg ville bruge som mobilt kontor, klinik eller lign.
Det jeg udlejer er KUN pladsen til at stille den på.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Pladsen kan du i alle fald leje ud, men stadigt, fordel er jo lille. Lad os sige du har ApS så er der 22% at spare i skat i firmaet og 36% i skat at betale for dig selv. Lidt bedre er det i personlig virksomhed

Jeg tør ikke sige hvad SKAT vil mene om selve købet og dermed indretning af en pavillion betalt af firma på privat grund, men det lyder mere fremkommeligt - der er dog en masse regler for den slags som nævnt før - ikke ret mange alm villa kvarterer må bruges på den måde - Jeg ville lade en revisor gennemgå hele dit budget og plan (campingvognen ville givet give skat af privat rådighed i princip uanset dagens indretning f.eks) Det ville være surt at gennemføre det hele, for så at rende ind i stopklodser hvor firmaet nu skulle sælge sin pavillion mm - problemer med om der er krav til toilet - vand osv for kunder og hvad ved jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)