Jeg har en selvstændig virksomhed som er momsregistreret. Når man køber fx abonnement på software (som en EU ydelse), så vil man ofte betale lokalmoms da sælger ikke ved at man er en virksomhed (men tror/antager at man er en privatperson). Altså jeg få¨r en faktura på fx 125 kr inkl moms. Havde jeg fået en faktura UDEN momsopkrævning på kr 100, så bogfører jeg 100 kr som udgift og 25% som salgsmoms (da jeg skal betale den del). Men hvordan bogfører jeg så udgiften, hvis jeg har en faktura på kr 125 (inkl 25 kr moms)? Skal jeg bogføre kr 125 som faktisk udgift og så salgsmoms af 25% af de kr 125? PS: Øvelsen med at få de 25 kr retur i moms fra det pågældende EU land er vist ikke besværet værd.
Hvad er svar på ovenstående hvis det er en VARER jeg har købt med opkrævet moms? Samme svar? |
Svaret er det kedelige, at så kan du kun bogføre udgiften uden moms på alm konto for køb uden moms, og momsen er - i enkeltmands blot en personlig hævning uden fradrag i mellemregning og i ApS form skal du regulere for beløbet skattemæssigt ved at lægge det til dit resultat
Er man momsregistreret har man ikke fradrag for moms man betaler ved en fejl. Det ses af SKAT som en fejl man kan undgå og derfor frivilligt tager på sig og det skal man derfor helt undgå.
Jeg tror ikke du kan få momsen retur - det kan man hvis vi taler moms man ryger ind i under rejse, men ikke fejlfaktureret - på anden vis end, at få en kreditnota og ny faktura uden moms fra sælger. Samme for varer og ydelser og skat er ganske så opmærksomme ved kontrol på den type
vh John Hannover