Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal jeg sende faktura?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg har en nyopstartet virksomhed, hvor jeg tilbyder reklamefilm og foto. Jeg har et spørgsmål ift. fakturering. Hvornår mener i, eller vil i anbefale jeg sender faktura til kunden? Er det efter jeg har været ude og filme eller er det efter jeg har leveret det endelige produkt?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er noget I skal bruge lidt tid på at aftale. Den store forskel ved faktura før eller efter - kommer jo først hvis de betaler, Sender du før, så betaler de måske ikke, og så skal du true med de ikke får filmen og en tur i retten - eller -du skal aflevere materialet

Det som er vanskeligt i din branche er, at afstemme forventninger inden, så resultatet altid kan godkendes.

Større firmaer betaler givet ofte først ved materialet leveret og godkendt - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg sender altid faktura efter levering. Det kunne jo være, at de vil have flere edits, flere versioner, tilføje undertekstning osv. Hvis du fakturerer inden, ødelægger du lidt din mulighed for mersalg efterfølgende. 
MEN! I kontrakten står der, at de først har brugsret til materialet EFTER betaling af faktura.

Så i tilfælde af, at man støder på en træls kunde, så kan du både komme efter dem med inkasso og brud på ophavsret
Sådan en sag er lige til højrebenet for en advokat

Jeg har dog de sidste 5 år med foto/video som primær beskæftigelse, kun oplevet det en enkelt gang :-) 

Tilmeldt 12. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar, det giver rigtig god mening. Bør man altid lave en skriftlig kontrakt? Jeg har allerede nogen kunder, og det med kontrakt har jeg ikke tænkt over, det har alt sammen bare været mundtligt.. Er det noget jeg bør implementere og hvad skal den indeholde?

Kasper5631:

Jeg sender altid faktura efter levering. Det kunne jo være, at de vil have flere edits, flere versioner, tilføje undertekstning osv. Hvis du fakturerer inden, ødelægger du lidt din mulighed for mersalg efterfølgende. 
MEN! I kontrakten står der, at de først har brugsret til materialet EFTER betaling af faktura.


Så i tilfælde af, at man støder på en træls kunde, så kan du både komme efter dem med inkasso og brud på ophavsret. 
Sådan en sag er lige til højrebenet for en advokat. 


Jeg har dog de sidste 5 år med foto/video som primær beskæftigelse, kun oplevet det en enkelt gang :-) 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Altid en eller anden form for papir. 
Jeg har betingelser vedhæftet alle mine tilbud. 

Det indeholder information om betaling, levering af materiale, ansvarsfraskrivelse, ophavsret, force majeure, revisioner, kreditering og håndtering af mit udstyr på lokation. 

Tilmeldt 12. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Kasper5631:

Altid en eller anden form for papir. 
Jeg har betingelser vedhæftet alle mine tilbud. 


Det indeholder information om betaling, levering af materiale, ansvarsfraskrivelse, ophavsret, force majeure, revisioner, kreditering og håndtering af mit udstyr på lokation. 



Findes der et link til en skabelon, som man kan bruge? For lige pt. har jeg ingen anelse om hvor jeg skal starte med dette.. Er det noget du plejer at sende Per mail til kunden inden opgavens start?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)