Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indtægt på privat konto (ApS selskab)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har netop startet en virksomhed med en ven, og er nu kommet til vores første salg. Da vi skulle have oprettet bankkonto stødte vi dog ind i problemer. Min ven er amerikansk, og han troede han havde den rigtig opholdstilladelse til at kunne være en del af virksomheden. Det havde han dog ikke, og Nordea ville derfor ikke oprette en konto indtil det blev bragt i orden (vi har dog fået oprettet ApS virksomhed med CVR og det hele). Han har søgt igen, og venter snarligt svar fra myndighederne - han regner med at det går igennem.

Imidlertid har vi haft en masse udgifter, som vi har afholdt privat. Dette er så vidt jeg ved intet problem, da vi blot kan bogføre det som private udlæg, og refundere det, når vi har en bankkonto.

MEN hvad er reglen for indtægter. Ifm. vores første salg, sender vi en faktura til vores kunde. Er det på nogen måde muligt at få betaling på min private konto, indtil vi får vores erhvervskonto. Og så derefter føre pengene over på erhvervskontoen, og bogføre det korrekt? Eller er det helt no-go? Vi vil jo absolut ikke gøre noget, som er i strid med loven.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

En hver indtægt på en privat konto vil udløse 100% skat af det som var det en løn hævning og formentlig bod, så det er 100% no-go - og banken skal anmelde det til bagmandspolitiet tiled - det kræver loven
I kan ikke have inttægt uden bankkonto - i værste fald prøve revolut  men de kan også let sige nej ud fra det oplyste

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for dit svar. Det vil vi naturligvis lade være med så.

Vi er landet på en anpartsoverdragelse, hvor jeg køber hans anparter, og han så senere kan købe dem tilbage, når hans opholdstilladelse er blevet godkendt helt.

I den forbindelse har jeg dog to spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med.

Vi har snakket med nogle advokater om det, og de siger de skal have 2.500 kr. eks. moms hver vej for at overdrage anparterne. + 1.500 kr eks moms for at lave et gældsbrev, så jeg ikke behøver betale ham, men blot kan skylde ham indtil han køber anparterne tilbage igen.

Har du erfaring med hvor svært det er at gøre selv. Er der nogle af de ting her, som vi selv kan lave, uden det er alt for besværligt?

Mvh.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

det ville jeg give de penge for. Du kan sagtens vælge at lave det selv men det vil ofte så næppe holde i retten

Du låner penge af ham, som jeg forstår det, til at du kan stifte et ApS og her skal med hvad der sker ved misligholdelse - Der er masser af ApS tanker som ender i underskud

Det kunne også vise overskud og så taber du jo de penge når han køber til samme pris - Er i rene 3. parter blander skat sig ikke, med mindre næste afsnit bringes i spil:

Pas på du ikke kan ende som stråmand - ved at du i virkeligheden bare står som ejer og direktør men han driver det hele - det kan godt give dig stråmandsansvar

Se også at få bank på plads inden i stifter - for det er ikke let med erhvervskonto i bank og når du så sælger til ham, når han må, så kan banken også stoppe aftalen omg - så få alt det på plads

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Fra  SETA Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for det uddybende svar og rådene.

Det vil jeg huske på!

Mht. til vores private udlæg, som vi tilbagebetaler med en mellemregning, når virksomheden er oppe og køre, hvordan gør vi så med hans udlæg.

Kan vi godt lave et medarbejderudlæg og tilbagebetale ham, nu hvor han ikke længere har noget med virksomheden at gøre? Han var jo ejer på tidspunktet, hvor han lavede udlæggene, så det er vel ok ikke?

Mvh.
Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

det korte svar er ja - man kan altid tilbagebetale udlæg - det lidt længere er:

Hvis hans - ellers jeres - du kalder det udlæg - jeg synes det lyder som lån - udlæg er helt kort - i jeres ejertider var af længere varighed så:

  • SKAL der ligge skriftlig aftale,
  • Kontrollerede transaktioner indsendt privat og med selskabsselvangivelse for alle der har skudt penge ind mens de var ejere. For ham der ikke har fået pengene ud og nu ikke er ejer mere - er det givet ikke udlæg men lån
  • Længere tid og ikke rene småpenge, været beregnet og betalt markedsrente (ofte ca 7%) ellers skatter man af penge man ikke fik uden fradrag for selskabet
  • Hvis regningen der er "lagt ud for" ikke er til firmaet, så kan den ikke bare bruges i firmaet, og slet ikke med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)