Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kursafvigelser på mikrotransaktioner

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg står med mange mikrotransaktioner, der betales i udenlandske valutaer.

Hvordan skal afvigelser i kursen bogføres ift indkøbstidspunktet, kontra det tidspunkt jeg realiserer valutaen til DKK? Fordi der er så mange med hver deres indkøbskurs, tænker jeg på, om der er en smart/automatisk måde at håndtere dette? Evt. software. Det er mig uholdbart, hvis jeg skal sidde og manuelt registrere hver enkelt transaktions kursafvigelse.

Jeg håber, mit spørgsmål giver mening, og at nogen kan hjælpe med problematikken. På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke en app der kan det og kan kun foreslå, hvis nu det er meget i samme valuta, f.eks usd, at få en konto i usd til at lade disse gå ind på og ermed begrænse antal vekslinger

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Mange tak for dit input. Jeg kan se, at jeg mangler lidt information i mit oprindelige indlæg.

Faktisk så bliver valutaen kun realiseret engang imellem, manuelt initieret af mig selv. Men så synes jeg stadig, at jeg står og skal redegøre for kursdifferencen for realiseringstidspunktet kontra tidspunkterne for alle de mange små transaktioner, da disse naturligt er forskellige over tid. Her tænker jeg at der må være en smart måde at håndtere dette på, som jeg ikke kender til.

Ellers forstår jeg ikke helt, hvordan store virksomheder kan håndtere mikrotransaktioner i tusind/millionvis, såfremt denne difference skal bogføres manuelt hver gang for så små beløb.

Giver det mening? Det er også meget sandsynligt, at det er mig, der har misforstået noget omkring bogføring.
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke om man kan det samme i DK som man kan i Holland, men anyway:

Min revisor bad mig blot om, at når beløb går ind (og der selvfølgelig sendes en faktura), at kurven fremgår på denne faktura, eller begge valuta (den man modtager i, og den som man bogføre i).

Når du så har tab eller gevinst på kursen over tid når du så veksler, ville blot skulle bogføres som kursændringer (Vi har en konto til dette i vores regnskabssoftware), og blot i beskrivelsen angive den pågældende kurs.

I form af der er bevis på at beløb over tiden er blevet bogført til den rigtige kurs (dagskursen f.eks), så vil skattevæsnet normalt kunne se at du har gjort det rigtigt, og derfor kan de ikke brokke sig. De kan selvfølgelig tjekke samtlige billag igennem hvis de ønsker.

I mit tilfælde bruger jeg blot (automatisk) kursen fra ECB (European Central Bank).

Jeg lavede f.eks https://exchangeapi.io/2022-02-02?base=DKK til netop at hente disse informationer automatisk udfra det historiske data ECB ligger inde med.

Jeg ved dog ikke hvad man gør, hvis valutaen man handler i, ikke er i ECBs data, dog ej heller noget jeg selv har haft brug for.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 10. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit input, Lucas.

Min udfordring er, hvordan jeg i praksis bogfører denne difference over tid - kursen på vekslingstidspunktet skal vel sammenlignes med kursen på hver enkelt af samtlige af disse mikrotransaktioner, før jeg kan konkludere, hvad kursændringen har været over tid. Eller misforstår jeg noget her?

Hvis min antagelse ovenover er korrekt, er min efterlysning en praktisk måde at håndtere dette på, da det slet ikke går op med tidsforbrug at sidde og håndtere sammenligning af kurser på disse små transaktioner enkeltvist i hånden.
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

J3D:
Tak for dit input, Lucas.

Min udfordring er, hvordan jeg i praksis bogfører denne difference over tid - kursen på vekslingstidspunktet skal vel sammenlignes med kursen på hver enkelt af samtlige af disse mikrotransaktioner, før jeg kan konkludere, hvad kursændringen har været over tid. Eller misforstår jeg noget her?

Vi bogfører kun differencen når der veksles til den nye valuta.

Lad mig give et eksempel på hvordan vi gør (på baggrund af hvad vores revisor har fortalt os vi skal gøre, samt bekræftet af skattevæsnet i Holland), igen, dette gælder for Holland og gælder muligvis ikke i Danmark. Måske John ved det, alternativt skulle det være et nemt spørgsmål for en revisor, eller endda SKAT at svare på (De er faktisk ret venlige og hjælper oftest folk hvis man spørger pænt!):

Hver eneste måned, modtager vi en betaling i USD for nogle services der ydes for en kunde som ønsker at betale i dollars. Vi gemmer disse penge på en USD konto gennem vores bank.

Januar: 6600 USD (5834.40 euro på faktura-dagen ifølge dagskursen fra ECB)
Februar: 1600 USD (1395.68 euro på faktura-dagen ifølge dagskursen fra ECB)
Marts: 1600 USD (1464 euro på faktura-dagen ifølge dagskursen fra ECB).

Alt i alt giver dette 9800 USD eller 8694.08 euro, hvis vi tæller det som ting blev bogført som, netop udfra dagskursen.

Da vi så valgte at veksle fra USD til EUR - skete dette d. 8 marts til en kurs på 0.9181 euro per USD, så 8997.38 euro.

Dvs. vi har tjent 303.3 euro på at gemme pengene i USD gennem denne 3 måneders periode, så vi bogføre den interne transaktion mellem de to konti med beløb 8997.38 euro - USD kontoen i regnskabsprogrammet viser nu en negativ 303.3 euro.

Der laves så endnu en postering samme dag som er en negativ udgift på 303.3 (negativ udgift vil give plus i regnskabsprogrammet), kost-kontoen vi vælger er "kursveksling og valutaforskelle" (noget vi specifikt har i Holland - måske det eksistere i Danmark også).

I form af vi har lavet en negativ udgift (jeg ved det lyder mærkeligt, men der bliver blot gjort som revisoren har sagt), vil USD kontoen nu være i 0.

Måden som det bliver gjort på, gør at vi ikke skal sammenligne noget, fordi vi retter blot op på hvad den nuværende værdi af den valuta er.

Det skal dog siges, at vi laver altid en korrektion på kursen årligt ved årsskiftet, uanset om vi har vekslet penge eller ej, blot for at ting rent værdimæssigt 31-12-20XX stemmer overens med den valuta vi bogfører i (Euro i vores tilfælde).

I form af USD kursen svinger helt vildt, så kan det selvfølgelig enten være en gevinst eller et tab som bogføres i valutaen.

--------

Men overstående tager udgangspunkt i, at du i det mindste bogfører ting til en given kurs, om dette er en daglig eller månedlig kurs er op til dig (eller rettere, op til hvad et pågældende land tillader); Vi har blot automatiseret det ved brug af ECB, da de netop giver disse dagskurser, så det er nemt for os at håndtere.

På vores fakturaer ser det f.eks sådan her ud: 

Vi ved derfor, når der bogføres, altid hvad vi skal bogføre på den pågældende faktura, da vi lister beløbet i den valuta som kunden betaler i, samt valutaen som vi bogfører i.

Skattevæsnet i de forskellige lande, ved at valutakurser svinger konstant, og at virksomheder i mange tilfælde har penge stående i forskellige valutaer, det er derfor ikke unormalt for dem at se posteringer for korrektioner af kursen.

Fun fact, i 2021 lavede Carlsberg en korrektion på 458 millioner kroner i forhold til valuta kurser.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have nærlæst - det  er langt og jeg skal ud - så svarer det til mit tidl forslag, nemlig at bruge en USD konto, men det forudsætter jo at man får sine betalinger i USD - eller tilsvarende euro konto til euro (her har du Lucas en fordel ved ikke at have DKK). Så er det helt korrekt at man blot - enten kan vælge at korrigere hver måned ud fra saldo, eller ved tilbageveksling til egne dkk bogfører hele differencen - står pengene hele tiden i USD kan det række med 31/12 korrektion samlet - hvis man f.eks også foretager betalinger fra denne usd konto og ikke veksler løbende til DKK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Uden at have nærlæst - det  er langt og jeg skal ud - så svarer det til mit tidl forslag, nemlig at bruge en USD konto, men det forudsætter jo at man får sine betalinger i USD - eller tilsvarende euro konto til euro (her har du Lucas en fordel ved ikke at have DKK).

Har samme "problem" med DKK, SEK og GBP :-D men heldigvis er arbejdet det samme, og fordelen ved DKK er at kursen er relativt stabil til euro'en f.eks, så uanset hvor ofte man veksler, så vinder/taber man sjældent meget.

DKK fakturaer skriver f.eks også EUR kursen - og veksler så nok en gang i kvartalet eller sådan noget.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 10. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak, nu faldt den første 10-øre vist - det hjælper helt klart med eksempler.

Hvordan håndterer I så opgørelse af kursdifferencen, hvis der f.eks. i mellemtiden betales med en delmængde af beløbet på e.g. en USD-konto, eller hvis man kun vil veksle noget af beløbet på kontoen, og dermed ikke længere kan sammenligne med det samlede beløb fra før?
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

J3D:


Hvordan håndterer I så opgørelse af kursdifferencen, hvis der f.eks. i mellemtiden betales med en delmængde af beløbet på e.g. en USD-konto, eller hvis man kun vil veksle noget af beløbet på kontoen, og dermed ikke længere kan sammenligne med det samlede beløb fra før?

Lad os sige du har 10000 stående.

Du bruger så 2000 USD på et eller andet - normalt set, vil du bogføre dette i dit regnskabsprogram, til kursen på den pågældende dag.

Du har så 8000 USD tilbage på kontoen, og kan så tjekke dagskursen den pågældende dag og lave din difference den dag - da du ved hvad de 8000 er værd den dag.

Du kan også blot vente til du veksler igen til en anden valuta til at beregne det. Men om det er 0 som kontoen går i, eller om det er 5000 USD som kontoen går i, er som sådan lige gyldigt - du ved altid hvad du har på kontoen i den valuta som det nu står i, og du kan altid baseret på dagskursen beregne krone værdien af de penge på en pågældende dag.

Som minimum vil det være en god idé at gøre det til årsskiftet.

Siger din konto f.eks at du havde 4893.39 USD d. 31-12-2021, så ved du, at du har 32129.02 DKK den dato. Hvis dit regnskabsprogram siger du har 30495.10 DKK (grundet generelt lavere kurs gennem hele 2021), så skal du lave en korrektion på 1633.92 DKK for at beløbet stemmer.

Dit "0" tal er relativt, hvis kontoen går i nul, er det bare nemmere at se forskellen.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)