Jeg overvejer at starte en virksomhed, hvor jeg vil gøre brug af brugtmomsordningen. Jeg kender reglerne om adskildt regnskab & hvordan man beregner brugtmoms mv. Men jeg er i tvivl om 3 ting, som er ret afgørende for virksomhedens levevej. 1. Hvad skal jeg bruge fra den privatperson, jeg køber varen af? Jeg ved, at man skal sende dem noget, hvor de bliver informeret om, at man har i sinde at bruge brugtmomsordningen - men skal de sende retur med underskrift?? 2. Skal de have kvittering på den vare, som de sælger mig? Jeg tænker selvfølgelig for at passe på hæleri. 3. Skal jeg have lov til at købe & sælge brugte varer? Så vidt jeg kan læse via nogle gamle opslag herinde, så står der noget om en politi tilladelse & en fysisk butik. Men jeg kan ikke gennemskue den del helt 100%. Håber nogle kan hjælpe. :) PFT |
NH1999:1. Hvad skal jeg bruge fra den privatperson, jeg køber varen af? Jeg ved, at man skal sende dem noget, hvor de bliver informeret om, at man har i sinde at bruge brugtmomsordningen - men skal de sende retur med underskrift??
2. Skal de have kvittering på den vare, som de sælger mig? Jeg tænker selvfølgelig for at passe på hæleri.
3. Skal jeg have lov til at købe & sælge brugte varer? Så vidt jeg kan læse via nogle gamle opslag herinde, så står der noget om en politi tilladelse & en fysisk butik. Men jeg kan ikke gennemskue den del helt 100%.
1. en eller anden form for kvittering med navn, adresse som minimum, så person kan sikkert identificeres - og dato - beskrivelse, pris og underskift. Du må gerne lave kvittering selv men indhold skal være korrekt og underskrift lige så. Vær klog og betal via bankoverførsel, så har du mindre risiko for at købe hæler varer
Husk du skal have politi tilladelse for at købe og sælge brugte varer, og fast handelssted Handel med brugte genstande og pantelånervirksomhed | Drift af virksomhed | Politi
2 . det ligger i polititilladelsen og du skal føre kosterbog
3. ja polititilladelse og åbent sted for publikum - ikke nødvendigvis hver dag, men - regelmæssigt
vh John Hannover