Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er acceptabelt for en medarbejder at "finde sig i"

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person
Hej,

Jeg har for nylig fået mig et sidejob. Corona ødelagde en markant del af min forretning og derfor måtte jeg finde mig en sidebeskæftigelse.

Arbejdspladsen er en såkaldt "dansk gigant". Det er én af de største virksomheder i Danmark. Derfor undrer det mig også, at jeg finder mig nødsaget til, at søge "råd" online. Fordi hvor meget kan en virksomhed i virkeligheden forlange af sine medarbejdere? Jeg vil ikke tage udgangspunkt i alle mine kritikpunkter, men blot de som jeg er i tvivl om. Nogle vil - når de læser det her opslag, måske finde ud af hvilken arbejdsplads der er tale om. Men jeg vil hverken afkræfte eller bekræfte det, da jeg ikke vil hænge nogen ud.

1. Må en arbejdsplads gerne bede dig - som medarbejder om, at tage kurser online, som skal "træne dig op" - uden, at betale dig for det? Vi snakker adskillige træningsvideoer med dertilhørende spørgsmål/svar som forventes, at du gennemfører i din egen tid.

2. Arbejdet indebærer en vis fejlmargin. Som medarbejder vil du ikke kunne undgå, at lave fejl - uanset om dette kun sker én gang i måneden eller én gang om året. Det vil ske før eller siden. Virksomheden er nu begyndt, at sende mails ud til vores private emailadresser, med en tekst der fortæller vores fejl og hvad vi kan gøre bedre - igen i vores egen tid og til vores private mail.

3. Arbejdspladsen laver ugentlige videoer (gerne flere minutter lange) som de poster til vores "fælles område" på telefonen. Hertil kommer andre beskeder og notifikationer også ind. Det forventes, at disse videoer, beskeder og notifikationer bliver set, læst og forstået i vores egen tid lige så.

4. Arbejdspladsen har en klar forventning om brug af egen mobiltelefon i arbejdstiden. Det er ikke noget som de jo "tvinger" én til - selvom de i virkeligheden gør det imellem linjerne. Lederne beder os ofte om, at tage vores mobil frem og hjælpe kunderne den vej igennem. Jeg kunne naturligvis nægte og sige, at det ikke er noget jeg vil bruge mine personlige ting til - i det her tilfælde min mobiltelefon. Jeg er dog ret sikker på, at jeg lynhurtig vil blive udskiftet, da det ikke er tvang, men derimod en RET KRAFTIG opfordring.

5. Dette er lidt en fortsættelse til 1 og 3. Men når virksomheden udsender forskellige nyhedsbreve, opdateringer, prislister osv. osv. - så forventes det, at man gennemlæser og forstår disse. Igen i vores egen tid. Det er også muligt for lederne/medarbejderne at skrive direkte til os via denne app - som så igen - skal læses/forstås og besvares i vores egen tid.

Der er nogle flere kritikpunkter som jeg ser. Men jeg kan jo starte med disse. Jeg må erkende, at jeg simpelthen ikke kan forstå, at en virksomhed i dén her kaliber har et så usundt forhold til folk og deres tid. Herudover skal det nævnes, at der er langt flere problematikker ift. selve arbejdet. Vi konkurrerer jo i virkeligheden med hinanden, hvilket for nogle - kan virke ret demotiverende kan jeg forstå.

Hvad er jeres tanker?

Igen: Man kunne reelt nægte ovenstående. Men lad os bare sige, at det ikke vil være velset i en sådan en grad, at det virker skræmmende, at skulle sige nej til.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Find dig et andet arbejde. TIl et og to er der kun at sige, ja det må de gerne, men de kan næppe straffe dig for ikke at ville dygtiggøre dig.
Til provat telefon så kan de ikke bede dig bruge den til arbejdet - og til mails med liste over fejl, så er det vel ikke så almindeligt, men ikke noget der er forbudt heller

Du lyder kolosalt fiksteret på ig selv og kun arbejde den præcise tid. Så må du skifte til et sted hvor de har det sådan, resten er meget individuelt og lhyder slet ikke slemt for mig

Skift arbejde, både af hensyn til dig selv og din stakkels arbejdsgiver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person
Cookie - John Hannover:

Find dig et andet arbejde. TIl et og to er der kun at sige, ja det må de gerne, men de kan næppe straffe dig for ikke at ville dygtiggøre dig.
Til provat telefon så kan de ikke bede dig bruge den til arbejdet - og til mails med liste over fejl, så er det vel ikke så almindeligt, men ikke noget der er forbudt heller

Du lyder kolosalt fiksteret på ig selv og kun arbejde den præcise tid. Så må du skifte til et sted hvor de har det sådan, resten er meget individuelt og lhyder slet ikke slemt for mig

Skift arbejde, både af hensyn til dig selv og din stakkels arbejdsgiver

vh John Hannover



Selvom jeg ofte har læst meget gode indlæg fra dig, så slår din arrogance tit og ofte igennem. Det er lidt synd, John.

Det handler naturligvis om MIG og min TRIVSEL. Jeg leverer altid 100% på mit arbejde. Naturligvis kan jeg lave fejl, men jeg giver altid mit bedste.

Når man er ansat til knap 120 kroner i timen uden pension, så er det klart at min "stakkels" arbejdsgiver ikke skal udnytte mig. Jeg ved ikke om du er blevet gnaven på dine gamle dage, John - for jeg mindes ikke svar som disse fra dig for blot 5 år siden (jeg læser ofte på amino, men har aldrig haft trang til, at oprette mig før nu).

Hvis du føler for, at arbejde gratis for en arbejdsplads der åbenlyst forsøger, at udnytte sine medarbejdere, så gør du det - men pådut ikke mig det.

Jeg stiller et spørgsmål og forventer naturligvis svar - og disse behøver naturligvis heller ikke være enige med mig. Netop derfor stiller jeg spørgsmål.

Hvis jeg nu nævnte de andre problemstillinger ville du nok næppe kalde det en "stakkels arbejdsplads".

Med hensyn til punkt 1 og 2, så siger du godt nok, at de ikke kan tvinge mig - men de som ikke tager disse kurser vil ikke længere få fremtidige vagter. Så jeg ved ikke om det er frivillig tvang eller ej.
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har din arbejdsplads indgået en overenskomst med et fagforbund? I så fald er det et godt sted at starte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Jeg er ikke specielt gnaven på mine gamle dage (tak) men du må altså kunne tåle et svar der ikke bare slikker ditg op af ryggen. Jeg kan ikke se det så slemt at bede ansatte følge et eller andet online kursus-heller ikke om det så kræver lidt af deres fritid. Sådan ER min indstiling. OM du så kan ændre hele den arbejdsplads som jo er stor, og må have mange andre der lever under samme regler, tvivler jeg på - og så synes jeg for begge parter, du skal finde et andet sted. Jeg synes ikke der er tale om groft misbrug (ud over måske mobiltelefon som de abslut ikke kan kræve du skal bruge (til at ringe ud fra i alle fald)
Har du en fagforrening, så start der, men du har fattet ret, at jeg sunes du skal finde andet arbeejde, hvis eller der ikke er værre ting end dem du beskriver

vh John Hannover (hvem ved - måske gammel og gnaven, måske blot sådan anlagt, at jeg selv vælger flexibilitet - og venter det lidt begge veje)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Arbejd mere end du bliver betalt for, så ender du med at blive betalt mere end du arbejder.

Men det lyder ikke som om du skal arbejde der, eller noget andet sted. Jeg tror det rigtige valg for dig er at være din egen chef.

Uanset om virksomheden "kan tillade sig det" eller ej, så står du ikke bedre ved at vide du har ret hvis deres forventning er en anden. Hvis du ikke følger linjen, skal de nok komme af med dig på den ene eller den anden måde. 

Jeg ville tage det som læring. Hvis de er en Dansk gigant gør de sgu nok noget rigtigt. 

Tilmeldt 14. Mar 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Bernard III:

Arbejd mere end du bliver betalt for, så ender du med at blive betalt mere end du arbejder



Tak for dit svar. Men hold nu. Sådan hænger det meget sjældent sammen. Det skal altså også lige nævnes, at jeg har haft 5 jobs før dette og jeg har aldrig oplevet noget lignende de her forhold.

Ja - vi har aldrig hørt om giganter der behandler deres medarbejdere dårligt.
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er i orden at stille sig kritisk til så vigtige områder som løn og fritid.

Du får nok ikke ændret hele virksomheden, men derfor er det stadig plausibelt at din integritet er intakt.

Du stiller nogle helt rimelige spørgsmål, som i kraft sf din status som timeansat, og egentlig hele formuleringen er retoriske.

Det der har du helt kontrol på.

Skulderklap herfra 👍

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er sikkert gammeldags - men i min optik får man løn, for den tid man bruger for virksomheden. Man kan dog lave en aftale om, at medarbejderen bruger noget af sin egen tid på uddannelse, der giver kvalifikationer til andre jobs.

Men at bede medarbejdere om at bruge egen mobiltelefon, og skrive til dem på private mail-adresser er - for mig - helt ude i hampen. Og en timeløn på 120 kr, hvor der også skal lægges 'interessetimer' er bare dårlig stil. Find et andet job - du kan garanteret få den samme timeløn (og ordnede forhold) i et vilkårligt supermarked.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kinana:
Bernard III:

Arbejd mere end du bliver betalt for, så ender du med at blive betalt mere end du arbejder



Tak for dit svar. Men hold nu. Sådan hænger det meget sjældent sammen.
galt - sådan hænger det oftest eller altid sammen. Nogen kalder det "fedte for chefen" men jeg kan love dig, at forfremmelser sker - ofte til de som gør mere end der forventes - Det er faktisk noget nær eneste måde, hvis ikke det så gammelt og styret, at det er anciennitet

Det er ikke det samme som at lade sig tryne - men som med alle den type historier, har vi kun din side. Den danske gigant-  må jo gøre et eller andet ret - og ville sikkert beskrive nogen fordele den anden vej. Tryne skal man ikke lade sig - så skift hvis du føler det er det som sker - KUN du kan faktisk afgøre det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)