Jeg har for nylig fået mig et sidejob. Corona ødelagde en markant del af min forretning og derfor måtte jeg finde mig en sidebeskæftigelse. Arbejdspladsen er en såkaldt "dansk gigant". Det er én af de største virksomheder i Danmark. Derfor undrer det mig også, at jeg finder mig nødsaget til, at søge "råd" online. Fordi hvor meget kan en virksomhed i virkeligheden forlange af sine medarbejdere? Jeg vil ikke tage udgangspunkt i alle mine kritikpunkter, men blot de som jeg er i tvivl om. Nogle vil - når de læser det her opslag, måske finde ud af hvilken arbejdsplads der er tale om. Men jeg vil hverken afkræfte eller bekræfte det, da jeg ikke vil hænge nogen ud. 1. Må en arbejdsplads gerne bede dig - som medarbejder om, at tage kurser online, som skal "træne dig op" - uden, at betale dig for det? Vi snakker adskillige træningsvideoer med dertilhørende spørgsmål/svar som forventes, at du gennemfører i din egen tid. 2. Arbejdet indebærer en vis fejlmargin. Som medarbejder vil du ikke kunne undgå, at lave fejl - uanset om dette kun sker én gang i måneden eller én gang om året. Det vil ske før eller siden. Virksomheden er nu begyndt, at sende mails ud til vores private emailadresser, med en tekst der fortæller vores fejl og hvad vi kan gøre bedre - igen i vores egen tid og til vores private mail. 3. Arbejdspladsen laver ugentlige videoer (gerne flere minutter lange) som de poster til vores "fælles område" på telefonen. Hertil kommer andre beskeder og notifikationer også ind. Det forventes, at disse videoer, beskeder og notifikationer bliver set, læst og forstået i vores egen tid lige så. 4. Arbejdspladsen har en klar forventning om brug af egen mobiltelefon i arbejdstiden. Det er ikke noget som de jo "tvinger" én til - selvom de i virkeligheden gør det imellem linjerne. Lederne beder os ofte om, at tage vores mobil frem og hjælpe kunderne den vej igennem. Jeg kunne naturligvis nægte og sige, at det ikke er noget jeg vil bruge mine personlige ting til - i det her tilfælde min mobiltelefon. Jeg er dog ret sikker på, at jeg lynhurtig vil blive udskiftet, da det ikke er tvang, men derimod en RET KRAFTIG opfordring. 5. Dette er lidt en fortsættelse til 1 og 3. Men når virksomheden udsender forskellige nyhedsbreve, opdateringer, prislister osv. osv. - så forventes det, at man gennemlæser og forstår disse. Igen i vores egen tid. Det er også muligt for lederne/medarbejderne at skrive direkte til os via denne app - som så igen - skal læses/forstås og besvares i vores egen tid. Der er nogle flere kritikpunkter som jeg ser. Men jeg kan jo starte med disse. Jeg må erkende, at jeg simpelthen ikke kan forstå, at en virksomhed i dén her kaliber har et så usundt forhold til folk og deres tid. Herudover skal det nævnes, at der er langt flere problematikker ift. selve arbejdet. Vi konkurrerer jo i virkeligheden med hinanden, hvilket for nogle - kan virke ret demotiverende kan jeg forstå. Hvad er jeres tanker? Igen: Man kunne reelt nægte ovenstående. Men lad os bare sige, at det ikke vil være velset i en sådan en grad, at det virker skræmmende, at skulle sige nej til. |
Find dig et andet arbejde. TIl et og to er der kun at sige, ja det må de gerne, men de kan næppe straffe dig for ikke at ville dygtiggøre dig.
Til provat telefon så kan de ikke bede dig bruge den til arbejdet - og til mails med liste over fejl, så er det vel ikke så almindeligt, men ikke noget der er forbudt heller
Du lyder kolosalt fiksteret på ig selv og kun arbejde den præcise tid. Så må du skifte til et sted hvor de har det sådan, resten er meget individuelt og lhyder slet ikke slemt for mig
Skift arbejde, både af hensyn til dig selv og din stakkels arbejdsgiver
vh John Hannover