- Jf. skat C.C.2.4.4.4: For bygninger, der er afskrivningsberettigede efter AL § 14………….. ”Afskrivningerne for både bygninger og installationer er ubundne. Bestemmelsen giver således den skattepligtige adgang til selv at fastsætte afskrivningssatsen mellem 0 og 4 pct. Dette indebærer, at den skattepligtige ikke mister afskrivningerne, selv om vedkommende ikke udnytter den fulde afskrivningsadgang i hvert indkomstår.” - BDO revisionsselskab siger derimod Indregning til kostpris ”Afskrivningerne skal beregnes under hensyntagen til bygningens brugstid og den forventede scrapværdi, hvorved forstås den forventede salgspris ved udløbet af brugstiden, som er den periode, som Der kan nemt argumenteres for, at visse bygninger – især kontor- og beboelsesbygninger – ikke forringes, og at scrapværdien derfor bør kunne sættes lig med kostprisen med den konsekvens, at der ikke skal foretages afskrivninger på disse. Dette er imidlertid ikke muligt. Alle bygninger, der indregnes og måles til kostpris, skal afskrives” Så her er mine spørgsmål : 1. SKAT og AL siger afskrivninger efter AL § 14 er ubundne og kan veksle mellem 0-4 % hvert år hvorimod BDO siger der skal foretages bundne afskrivninger. Hvad er korrekt. 2. Efter AL §14 er kontorer ikke afskrivningsberettiget. BDO nævner direkte beboelsesejendomme og kontorer i sit eksempel om bundne afskrivninger. Hvad mener BDO jeg forstår det som en konflikt til AL§ 14 og §17. Problematikken omfatter ikke opskrivninger på egenkapitalen efter der er foretaget nedskrivninger. 3. Kan jeg i regnskabet nedskrive hotellet (ejendommen) efter behov på mellem 0 - 4 % om året. Reglerne ved indregning til dagsværdi er ikke relevante, da der ønskes en afskrivning. Ejerens eneste aktiv er ejendommen der lejes til et ApS. Ejer driver derfor ikke hotellet selv og er at betragte som investeringsselskab. Ejer er selv et ApS efter klasse B (mindre selskaber) På forhånd tak Troels |
Bare kort så tror jeg lige her der er tale om skattemæssige afskrivninger og regnskabsmæssige som jo ikke er ens
Hvorfor får du ikke en revisor med erfarring i netop den type ejendomme til at gøre det korrekt + sikre der ikke er noget andet misforstået (om ejer i form af ejer af holdingselskabet - selv har rådighed, fradrag for vedligeholdese contra hvad ser skat som forbedring - og meget andet - Det ville jeg altid ofre på sådan et projekt
vh John Hannover