Jeg har startet et lille firma (momsregistreret), hvor jeg køber heste, træner dem og sælger igen og avler heste. Da jeg startede mit firma, havde jeg nogle heste som skal med i mit firma. Jeg kontaktede en revisor, som oplyste at jeg selv skulle værdisætte hestene efter hvilken pris jeg kunne sælge dem til. Jeg har 3 heste, som er værdisat til kr. 50000,- stykket, som er en realistisk salgspris. Mit spørgsmål er, hvis jeg nu på et tidspunkt er nødt til at lukke firmaet igen, hvis det ikke kan give overskud efter 2-3 år, og hestene ikke er solgt, hvordan og til hvilken pris kan jeg få dem ud af firmaet? Er det bedre at værdisætte hestene til en lavere værdi? Når det er privat indskud, kan de så "bare" bogføres ud af firmaet igen til samme pris - eller skal der afregnes moms på dem? De heste der efterfølgende er købt i firmaet, skal de ved lukning af firmaet sælges til mig selv med moms, eller må de modregnes mine private indskudte penge i firmaet. Håber der er nogen, der kan hjælpe.. mvh E.Pedersen |
EPedersen:Hej
Jeg har startet et lille firma (momsregistreret), hvor jeg køber heste, træner dem og sælger igen og avler heste.
Da jeg startede mit firma, havde jeg nogle heste som skal med i mit firma. Jeg kontaktede en revisor, som oplyste at jeg selv skulle værdisætte hestene efter hvilken pris jeg kunne sælge dem til.
Jeg har 3 heste, som er værdisat til kr. 50000,- stykket, som er en realistisk salgspris.
Mit spørgsmål er, hvis jeg nu på et tidspunkt er nødt til at lukke firmaet igen, hvis det ikke kan give overskud efter 2-3 år, og hestene ikke er solgt, hvordan og til hvilken pris kan jeg få dem ud af firmaet?
Er det bedre at værdisætte hestene til en lavere værdi?
Når det er privat indskud, kan de så "bare" bogføres ud af firmaet igen til samme pris - eller skal der afregnes moms på dem?
De heste der efterfølgende er købt i firmaet, skal de ved lukning af firmaet sælges til mig selv med moms, eller må de modregnes mine private indskudte penge i firmaet.
Håber der er nogen, der kan hjælpe..
mvh
E.Pedersen
Det ville jeg aldrig gøre uden en aut revisor med i hvordan du kommer frem til vurderinger, for hvis skat mener du har vurderet for højt eller for lavt, har det konsekvenser i den grad + samme gør sig gældende når de skal ud, som udgangspunkt hvis de ses som varelager, til mindst indkøbspris + moms
Du kan/vil også blive privat beskattet af de 50 t eller hvad det er - du sælger dem ind for, hvis skat mener du faktisk var virksomhed inden, rent de facto, det vil du sagtens kunne være uden CVR og SKAT er komplicerede når vi taler mindre hesteavl hvor hestene ofte er til privat glæde samtidigt og samme for de forhold de holdes i fradragsmæssigt og momsfradragsmæssigt i driften.
Dine indskudte penge i personlig virksomhed har ikke med skat at gøre, så hvis hestene koster 50 t + moms ved udtag - så er det den indkomst der kommer i virksomheden til skat
Hvad du skyder ind og hæver personligt, er ikke noget med drift, men alene status og vedrører slet ikke skat IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Hvad betaler man skat af i personlig virksomhed (johnhannover.blogspot.com)
Jeg ville have en AUTORISERET revisor ind over med skriftlig rådgivning samlet - aldrig ellers vove mig ud i hesteavl i virksomhedsform med egne heste
vh John Hannover