Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdisættelse af privat indskud af heste og hvordan får jeg dem ud af firmaet ved lukning

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har startet et lille firma (momsregistreret), hvor jeg køber heste, træner dem og sælger igen og avler heste.

Da jeg startede mit firma, havde jeg nogle heste som skal med i mit firma. Jeg kontaktede en revisor, som oplyste at jeg selv skulle værdisætte hestene efter hvilken pris jeg kunne sælge dem til.
Jeg har 3 heste, som er værdisat til kr. 50000,- stykket, som er en realistisk salgspris.

Mit spørgsmål er, hvis jeg nu på et tidspunkt er nødt til at lukke firmaet igen, hvis det ikke kan give overskud efter 2-3 år, og hestene ikke er solgt, hvordan og til hvilken pris kan jeg få dem ud af firmaet?
Er det bedre at værdisætte hestene til en lavere værdi?

Når det er privat indskud, kan de så "bare" bogføres ud af firmaet igen til samme pris - eller skal der afregnes moms på dem?
De heste der efterfølgende er købt i firmaet, skal de ved lukning af firmaet sælges til mig selv med moms, eller må de modregnes mine private indskudte penge i firmaet.

Håber der er nogen, der kan hjælpe..

mvh
E.Pedersen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51

EPedersen:
Hej

Jeg har startet et lille firma (momsregistreret), hvor jeg køber heste, træner dem og sælger igen og avler heste.

Da jeg startede mit firma, havde jeg nogle heste som skal med i mit firma. Jeg kontaktede en revisor, som oplyste at jeg selv skulle værdisætte hestene efter hvilken pris jeg kunne sælge dem til.
Jeg har 3 heste, som er værdisat til kr. 50000,- stykket, som er en realistisk salgspris.

Mit spørgsmål er, hvis jeg nu på et tidspunkt er nødt til at lukke firmaet igen, hvis det ikke kan give overskud efter 2-3 år, og hestene ikke er solgt, hvordan og til hvilken pris kan jeg få dem ud af firmaet?
Er det bedre at værdisætte hestene til en lavere værdi?

Når det er privat indskud, kan de så "bare" bogføres ud af firmaet igen til samme pris - eller skal der afregnes moms på dem?
De heste der efterfølgende er købt i firmaet, skal de ved lukning af firmaet sælges til mig selv med moms, eller må de modregnes mine private indskudte penge i firmaet.

Håber der er nogen, der kan hjælpe..

mvh
E.Pedersen

Det ville jeg aldrig gøre uden en aut revisor med i hvordan du kommer frem til vurderinger, for hvis skat mener du har vurderet for højt eller for lavt, har det konsekvenser i den grad + samme gør sig gældende når de skal ud, som udgangspunkt hvis de ses som varelager, til mindst indkøbspris + moms

Du kan/vil også blive privat beskattet af de 50 t eller hvad det er - du sælger dem ind for, hvis skat mener du faktisk var virksomhed inden, rent  de facto, det vil du sagtens kunne være uden CVR og SKAT er komplicerede når vi taler mindre hesteavl hvor hestene ofte er til privat glæde samtidigt og samme for de forhold de holdes i fradragsmæssigt og momsfradragsmæssigt i driften.

Dine indskudte penge i personlig virksomhed har ikke med skat at gøre, så hvis hestene koster 50 t + moms ved udtag - så er det den indkomst der kommer i virksomheden til skat
Hvad du skyder ind og hæver personligt, er ikke noget med drift, men alene status og vedrører slet ikke skat IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Hvad betaler man skat af i personlig virksomhed (johnhannover.blogspot.com) 

Jeg ville have en AUTORISERET revisor ind over med skriftlig rådgivning samlet - aldrig ellers vove mig ud i hesteavl i virksomhedsform med egne heste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 22
Skrevet kl. 19:25
Hej John

Tak for dit svar.

Jeg kan ikke forstå, at du skriver at jeg kan/vil blive privat beskattet af hestenes pris, det er jo ikke et salg til firmaet - det er et privat indskud i firmaet og netop derfor vil et salg af hestene blive beskattet via firmaet.

Jeg er helt med på indskudte penge ikke har med skat at gøre, jeg har læst din bog Personlig virksomhed og indlæg i din blog.

mvh
E.Pedersen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

Det er derfor du skal til en revisor. Du kan da godt skyde dem ind - men så får du altså ikke et fradrag for dem og så kan du jo tage dem ud, så er det jo dine private heste firmaet bruger. 
Skal de ind som værdi og give fradrag, skal de sælges ind og har intet med indskud at gøre. Det var derfor du fik linket - men gå nu hen og sid et par timer med en aut revisor, for det du vil, ER skattefarligt - Selve ideen er fin, og kan sagtens udføres, men har hestene værdi - kan de kun komme ind med fradrag ved at blive solgt ind, og her kan skat sætte dig personligt i skat af en evt gevinst, ud fra du nok de facto var virksomhed uden CVR inden + prisen skal være 100% markeds, ellers får du skat af penge du ikke modtager og ikke har fradrag af, hvis skat mener de var mere værd - og det kan ske op til 3 år efter - måske når du sælger en af dem, ved en kontrol

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Mar 22
Skrevet kl. 15:56
Tak for svar John, du har ret - jeg er nødt til at kontakte en revisor...

For lige at forstå det du skriver, som jeg skal spørge revisoren om: hvis jeg vælger at skyde hestene ind i firmaet, så skriver du at jeg ikke kan få fradrag for dem, mener du med det, at jeg ikke må betale driftsomkostninger på hestene (foder, smed, dyrlæge osv) igennem firmaet og trække moms fra ?

Hvis jeg ikke kan det, så giver det jo ingen mening.

Du skriver at SKAT kan/vil beskatte mig personligt, hvis hestene "sælges" ind i firmaet med kr. 50.000,- Det er vel også for private, kun fortjenesten på salg af hesten, jeg skal indberette til SKAT (=altså 50.000 - købspris og udgifter til hesten i den tid, jeg har haft den), er det ikke korrekt ?

vh
Erik
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24

EPedersen:
Tak for svar John, du har ret - jeg er nødt til at kontakte en revisor...

For lige at forstå det du skriver, som jeg skal spørge revisoren om: hvis jeg vælger at skyde hestene ind i firmaet, så skriver du at jeg ikke kan få fradrag for dem, mener du med det, at jeg ikke må betale driftsomkostninger på hestene (foder, smed, dyrlæge osv) igennem firmaet og trække moms fra ?

Hvis jeg ikke kan det, så giver det jo ingen mening.

Du skriver at SKAT kan/vil beskatte mig personligt, hvis hestene "sælges" ind i firmaet med kr. 50.000,- Det er vel også for private, kun fortjenesten på salg af hesten, jeg skal indberette til SKAT (=altså 50.000 - købspris og udgifter til hesten i den tid, jeg har haft den), er det ikke korrekt ?

vh
Erik

Du skal se forskel på "skyder ind" som lån = hestene er dine og du får ikke en udgift til fradrag i firmaet og heller ikke en værdi, men kan tage hestene ud igen, da det er dine

Hvis du vil have hestene ind som en værdi i firmaet, så skal du sælge dem ind når det er enkeltmands (i ApS evt aportindskud) - og så ejes de af firmaet og har værdien i firmaet og skal købes ud igen med moms

Jo din oprindelige pris trækkes fra ved indsalg hvis skat ser det som de facto erhverv inden. Foder måske - det afhænger af om du kan sandsynliggøre du SLET ikke rider på dem privat og IKKE bruger dem til noget som helst andet end REN indtjening du så beskattes af, ellers kan dit foder mm ikke trækkes fra

Din revisor - meget gerne en ægte aut. revisor, kan tage dig igennem det så du forstår

vh John Hannover

Tilmeldt 8. Mar 22
Skrevet kl. 16:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tak for din hjælp og tålmodighed :-)

vh
Erik