Hej, Der sidder garanteret nogle kloge hoveder derude der kan afklare min tvivl :). Scenarie: - Køber investeringsejendom til en samlet kostpris på 100 kr. - Bruger 20 kr. på forbedringer Aktiver (Investeringsejendomme) = 120 kr. - På balancedagen indregnes investeringsejendommen til en dagsværdi på 150 kr. (indregnet over resultatopgørelsen). ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mit spørgsmål er så hvorledes dette registreres/bogføres. Umiddelbart ville jeg på posten "Ændringer i dagsværdier af investeringsejendomme" i resultatopgørelsen postere 30 kr. i "indtjening". Dette vil så give en samlet værdi af aktivet på 100 (købspris) + 20 (forbedring) + 30 (værdiregulering) = 150 kr. Når man dagsværdiregulerer investeringsejendomme, er der så et krav om at man skal skrive en note omhandlende kostpriser og dagsværdireguleringer (primo & ultimo). - Da forbedringer ikke kan indregnes i kostprisen, får jeg derfor: 100 kr. (kostpris) + 30 (værdiregulering) = 130 kr. i regnskabsmæssig værdi. hvilket jo ikke stemmer Hvordan tager jeg højde for forbedringerne i beregningen af dagsværdireguleringen? Venlig Hilsen Kasper :) |
Efter at have kigget mere på det, er jeg i tvivl om jeg har misforstået beregningen af kostpris.
ÅRL § 40: Kostprisen for anlægsaktiver skal indeholde alle omkostninger, der er foranlediget af anskaffelsen indtil det tidspunkt, hvor aktivet er klar til at blive taget i brug, eller som direkte kan henføres til det fremstillede aktiv. Kostprisen for anlægsaktiver kan desuden indeholde de omkostninger, der indirekte kan henføres til det pågældende anlægsaktiv, hvis omkostningerne vedrører fremstillingsperioden. Herudover kan renter af kapital, der er lånt til at finansiere fremstillingen, og som vedrører fremstillingsperioden, indregnes i kostprisen.
"eller som direkte kan henføres til det fremstillede aktiv" - Umiddelbart betyder det vel at kostprisen er incl. forbedringer? (i så fald går det jo op) evt. nogen der kan bekræfte?