Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Papegøjeplader, brugt hvidpladebil i bytte - moms?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg skal lige bruge en hånd til nogle beregninger. 

Jeg ejer en hvidpladebil privat, og vil skifte den ud med en bil på papegøjeplader til privat/erhverv.
Jeg har fundet en gulpladebil hos en forhandler, som jeg er interesseret i, og han kan også hjælpe med at få den på papegøjeplader. 

Gulpladebilen står til 85.000 ekskl moms, hvilket vil sige jeg skal betale 106.250,- for den, og får ikke fradrag for momsen. Så langt er jeg med.
Men hvad så når jeg lader min hvidpladebil indgå i handlen, hvor momsen jo er betalt? Betaler jeg kun moms af differensen? Forhandler vil give 50.000 for min hvidpladebil
Er beregningen

1:
85.000-50.000 = 35.000 i difference + moms = 43750
Her betaler jeg jo reelt kun 93.750 for bilen. 

2:
85.000*1,25-50.000 = 56.250 i difference
Hvor jeg reelt betaler 106.250

Eller regner man på en helt anden måde? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper5631:
hvad så når jeg lader min hvidpladebil indgå i handlen, hvor momsen jo er betalt? Betaler jeg kun moms af differensen? Forhandler vil give 50.000 for min hvidpladebil
din hvidpladebil ejer du vel selv? Hvis den hører til firmaet og du har haft skat af fri bil, så er der fuld moms på dit salg, ellers har den intet med papegøjen at gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvidpladebilen ejer jeg selv, ja.

Den nye bil vil jeg også købe privat og betale momsen på, for at få den på papegøjeplader

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper5631:

Hvidpladebilen ejer jeg selv, ja.

Den nye bil vil jeg også købe privat og betale momsen på, for at få den på papegøjeplader

ja så er der jo intet momsmæssigt ved hvidpladebilen - det er jo dig privat der sælger og du har jo ikke noget med moms at gøre. På papegøjen betaler du selv moms ved købet - men har så de fordele den giver - forudsat du har personlig virksomhed og ikke et selskab https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html '

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Så langt er jeg med - takket være dine guides :P 
Laver netop denne manøvre for papegøjepladefordelen i mit enkeltmandsfirma. 

Der, hvor kæden hopper af for mig, er når forhandleren tager min hvidpladebil i bytte. 
Når han sælger min bil videre, er der jo ikke noget moms (udover brugtmoms). Derfor har den en værdi på cirka 50.000 for ham.
Jeg betaler differencen 35.000 + moms, og han har derved fået de 85.000 som han skulle have. 

Men her har jeg jo reelt ikke betalt moms af hele den nye bils værdi? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, hvis det kan lade sig gøre - men jeg regner nok forkert? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

hans regning bør klart vise, at du betaler xx kroner for den papegøje  f.eks 100.000 kr = 80.000 + moms 20.000 kr - og så fratrækkes prisen du får for din hvidplade bil - feks 50.000 så du skal af med 50.000 kr - som jo går fra de 80.000 kr - så momsen er uændret de 20.000 kr som din forhandler skal indbetale til moms/skat og han har så kun 80.000 minus f.eks 50.000 = 30.000 ud af papegøjen - forhandleren skal af med momsen på 20.000 ud fra papegøjens pris hvis den var 100.000 kr - hvidpladen kan ikke modregnes som betaling inden/uden moms. Om du betalte de 100.000 cash inkl 20 t moms - i kontanter eller halvt ved en anden bil eller andre varer, ændrer ikke på momsen på papegøjes samlede pris (med mindre han snyder)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah på den måde. Tak for klart og præcist svar - som altid, John :-) 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)