Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS eller enkeltmandsvirksomhed som musiker?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 22
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Jeg har oprettet et ApS, hvor jeg er den eneste ejer samt person i virksomheden.
Men jeg er blevet i tvivl om det var det rigtige at gøre.

I et ApS betaler jeg selskabsskat på 22% samt alt hvad jeg køber til firmaet, som musik udstyr, tøj, dekoration, udklædning og alt muligt andet kan jeg ikke ikke bruge privat?
Hvis jeg en dag vil lukke mit ApS så skal jeg købe det hele ud for at kunne bruge det privat. "Så jeg har købt det to gange?"

Ville en enkeltmandsvirksomhed ikke være at foretrække i mit tilfælde?
Både for at gøre det mere simpelt, men også alt det jeg køber i forhold til min kariere, at det så er min personlige formue istedet og kan benyttes privat?

Et sidste spørgsmål, kan man overhovedet omdanne et ApS til en enkeltmandsvirksomhed?

Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 08:22

Ja, jeg synes ummiddelbart at du har dummet dig lidt. 

Med mindre der i forbindelse med dit virke som musiker, er risiko for retsager, plagiat anklager osv. , så ser jeg ikke nogen grund til ikke at vælge personligt firma,

jeg havde tidligere et selskab men nu personligt ejet firma og jeg nyder det(du kan forøvrigt ikke omdanne Aps til enkeltmandsselskab) Årsrapporter og alle mulige ting og sager som man skal tænke på ved et selskab tærer på resourcerne, med mindre man har folk til at gøre det for sig, men så skal der jo være en god indtjening, for at man har råd til regnskabsfolk osv. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

Mikael85:
I et ApS betaler jeg selskabsskat på 22% samt alt hvad jeg køber til firmaet, som musik udstyr, tøj, dekoration, udklædning og alt muligt andet kan jeg ikke ikke bruge privat?
Hvis jeg en dag vil lukke mit ApS så skal jeg købe det hele ud for at kunne bruge det privat. "Så jeg har købt det to gange?"

nej - det flytter bare skattebesparelsen for købet/værdien fra selskabet til dig selv - ikke dobbelt MEN

Det lyder helt klart farligt hvad du gør. Musiker vil sjældent i sig selv blive set som erhvervsmæssig indkomst - og som ejer vil du generelt blive beskatte ersonligt af udklædning mm når du selv bruger det (Line Raffn skat kan googles) ligesom du ikke kan momsregistrere alm musiker - - så jeg håber du har fået rådgivning omkring musiker og ApS

Du kan ikke omdanne ApS til enkeltmands
Du kan ikke bruge noget som helst privat som ejes og købes af enkeltmands - det er helt som ApS og igen - tøj mm vil du garanteret blive beskattet af i 99% af alle tilfælde  og bruges noget som helst privat bare en gang - får du skat af værdien omg - uanset ApS eller personlig virksomhed

Jeg tror du kan få store skatteproblemer hvis du driver alm musiker i ApS men også i personlig virksomhed - Få hurtigt råd fra en proff skatterådgiver som f.eks Bent Zimmermann - (google ham) inden det her går galt

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 27. Nov 21
Indlæg ialt: 17
Fra  Think Shape Skrevet kl. 12:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ville nok blive medlem af Dansk Artist Forbund så brænder du ikke nalderne for tidligt.
At være udøvende kunstner er anderledes end at være selvstændig.
Udøvendekunstner er et erhverv, men Skat ser det som en hobby, om du så er mega stjerne i udlandet.
Revisorkonsultationerne koster 750 for ikke medlemmer.

Tilmeldt 18. Feb 22
Skrevet kl. 22:42
Tak John,

Det prøver jeg. Det er godt nok indviklet, jeg mente at de fleste musikere havde enkeltmandsvirksomhed?

Men jeg kan godt se at det måske var dumt at oprette et ApS nu.
Jeg har ALDRIG haft held med revisorer, og får altid dårlig vejledning. Så jeg vil med glæde betale for en som har tid og ekspertise, me jeg har haft enormt svært ved at finde en som kan sit kram.
Tilmeldt 18. Feb 22
Skrevet kl. 22:46
Tak Ask.

Det lyder som et rigtig godt tip!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

Mikael85:
jeg mente at de fleste musikere havde enkeltmandsvirksomhed?
nej - det er CPR generelt altid - kan ikke erhvervsmæssigt registreres og ikke momses
Har du brugt en rigtig revisor og ikke bare en der kaldte sig det - for så burde det give god rådgivning i alle fald

vh John Hannover

Tilmeldt 18. Feb 22
Skrevet kl. 23:39
Tak for svaret.

Jeg har i mine 3 tilfælde haft revisorer, som virkede professionelle og som har firma og cvr nr, men som ikke har gjort deres arbejde ordentligt desværre. Nu er jeg i et større revisions firma som har anbefalet at jeg oprettede et ApS og holding.
-da min indtjeningen meget høj fra udlandet.

Men det ser nu også ud til at have været forkert.
Det er ikke nemt, men håber jeg kan finde en eller et sted som virkelig har styr på det.

Jeg troede ikke at man kunne få sin indkomst via cpr når den er så høj, og det foregår via streaming og digital salg (jeg spiller ikke live til koncerter)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37

Mikael85:
Jeg troede ikke at man kunne få sin indkomst via cpr når den er så høj, og det foregår via streaming og digital salg (jeg spiller ikke live til koncerter
det skal det nye revisor bekendtskab kunne svare dig på helt konkret - streaming og digitalt salg - modsat udøvende musikere, vil generelt være momspligt og så måske ApS ikke så dumt

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)