Jeg har en nystartet virksomhed, hvor jeg primært indkøber hos private og sælger på auktion i udlandet. I denne konstellation skal jeg som udgangspunkt benytte mig af brugtmomsordningen ifm. køb. Når varen er solgt modtager jeg en "invoice" fra auktionshuset som jo er uden moms. Hvis jeg derimod køber varerne som privatperson og ikke som virksomhed, og derefter indskyder varerne i virksomheden, kan jeg så, rent praktisk, nøjes med at bogføre "indskudt vare" og "tilbagebetaling af tilgodehavende", og naturligvis salget på auktion? Det kan godt være jeg er helt skævt på den, men det ville blot gøre tingene meget lettere for forretningsgangen. På forhånd mange tak, Mvh Bardino |
Bardino:Hvis jeg derimod køber varerne som privatperson og ikke som virksomhed, og derefter indskyder varerne i virksomheden, kan jeg så, rent praktisk, nøjes med at bogføre "indskudt vare" og "tilbagebetaling af tilgodehavende", og naturligvis salget på auktion?
Det tror jeg du får problem med at betale via bank personlig konto - og risiko for at skat mener du omgår ting men du mister jo også brugtmomsfordelen ved at varen købes fra dig selv personligt vil jeg mene (uden at være sikker -men køb af egne aktiver fra person til firma giver fuld momspligt på videresalget som udgangspunkt) og en skattekontrol vil være hammer besværlig, da skal så skal kontrollere også dine personlig køb for at se, du ikke tager ekstra pris osv - så dobbelt kontrol og jeg tror bestemt skat ville forkaste brugtmoms der.
Det vil jo ikke gøre forskel heller - hvis du stadigt vil bruge brugtmomoms rent faktisk - hvis ikke du vil afregne fuld moms af salget uden fratræk af købspris som i brugtmoms - så ville du jo skulle behandle køb fra dig selv 100% magen til fra andre kunder - Jeg ville høre skat om de kunne se det som brugtmoms ved køb fra dig selv - og jeg vil vente et klart NEJ.
Den med
giver ikke helt mening. Du modtager et afregningsbilag fra auktionen - men hvem sælger til din kunde? Er det auktionen der sælger og så giver dig provision - så er det jo alene en provision du får og ikke betaling for hele varen og dermed duer brugtmoms slet ikke?Bardino:Når varen er solgt modtager jeg en "invoice" fra auktionshuset som jo er uden moms.
Brugtmoms duer heller ikke ved videresalg uden for EU - kun ved salg i EU
Så er det auktionen som håndterer moms mod kunden. Din provision er så momspligtig efter alm momsregler, og hvis provisionen kommer fra uden for EU skal den bogføres og angives som salg af ydelse uden for EU - rubrik C i momsangivelsen - og er det fra inden for EU , så skal den angives som betaling for salg af ydelse
inden for EU - på auktionshusets europæiske momsnummer hver måned og samlet i moms rubrik B
Hvis det ikke er provision - men prisen for hele varen du får - fratrukket salær - så er det momspligt salg af varer - med samme rubrikker i moms og angivelse som for ydelser på CVR nr månedligt osv inden for EU og rubrik C uden for EU - nu bare som varer
Jeg ville nu nok lade en revisor gennemgå dit projekt og lige luse det af for fejltænkninger, så du ikke pludseligt står med moms og skatterod
Brugtmoms i øvrigt her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html
vh John Hannover