Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag mellem år i enkeltmandsvirksomhed vs ApS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg er ved at starte min virksomhed men er lidt i tvivl om hvad der er den mest fornuftige virksomhedsform for mig at vælge.

Da min indkomst i virksomheden vil være meget sæson baseret kan jeg have høj indtægt et år, men måske lav eller intet indtægt næste år. Jeg vil derfor nok af og til skulle udbetale løn fra året før, året efter.

Konkret eksempel:

2022: Min virksomhed har 200.000 i overskud og jeg udbetaler 100.000 i løn og betale selskabskat af resten.
2023: Min virksomhed har 0 kr i overskud men jeg skal fortsat få rugbrød på bordet så jeg udbetaler de sidste 100.000 som løn til mig selv. Kan jeg få fradrag for den selskabskat jeg har betalt året før? Hvis jeg vælger enkeltmandsvirksomhed og bruger VSO er dette nemlig muligt, men kan jeg også dét i ApS? jeg vil nemlig helst starte et ApS da jeg gerne vil holde det adskilt fra min privatøkonomi.

Jeg håber I kan hjælpe med at afklare dette :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

lucluc86:
2022: Min virksomhed har 200.000 i overskud og jeg udbetaler 100.000 i løn og betale selskabskat af resten.
2023: Min virksomhed har 0 kr i overskud men jeg skal fortsat få rugbrød på bordet så jeg udbetaler de sidste 100.000 som løn til mig selv. Kan jeg få fradrag for den selskabskat jeg har betalt året før? Hvis jeg vælger enkeltmandsvirksomhed og bruger VSO er dette nemlig muligt, men kan jeg også dét i ApS? jeg vil nemlig helst starte et ApS da jeg gerne vil holde det adskilt fra min privatøkonomi.

I enkeltmands har du ikke løn, så i 2022 har du 200.000 kr til skat (og det er jo helt samme som hvis du havde 100.000 løn og 100.000 overskud - skat af 200.000 men du bruger slet ikke løn)

Du beskattes i enkeltmands af resultat uanset om du hæver 1 mio eller indsætter en mio - mens i ApS trækkes løn fra overskud - men samlet bliver det helt ens om du har 200.000 overskud før løn  eller 100.000 efter løn på 100.000 - du beskattes af de 200.000 kr i princip

Eneste forskel her i personlig virksomhed var hvis 2022 gave underskud - så ville du i personlig virksomhed kunne anvende det direkte mod andre indtægter, hvor du i ApS først kan bruge underskud når du har et kommende overskud i 2023 at modregne det i

Læs om meget vigtigere forskelle - fordele og ulemper ved personlig virksomhed eller ApS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar og link.

Ifbm. læsning stødte jeg på sætningen i SEL § 12: "Underskud kan kun fremføres til fradrag i et senere indkomstår, i det omfang det ikke kan rummes i tidligere års indkomst. Heri ligger et princip om, at de ældste underskud skal anvendes først."

Betyder det at hvis jeg har 100.000 kr overskud i 2022, men 100.000 kr underskud i 2023, så kan overskuddet fra 2022 modregnes underskuddet i 2023?

Helt konkret drejer det sig om at jeg bare gerne vil undgå at effektivt skulle betale 22% selskabskats + personskat for løn hvis jeg nogle år har underskud. (i ApS). Dette forstår jeg nemlig at jeg vil kunne undgå i enkeltmandsvirksomhed med VSO da jeg så "opsparer" noget af overskuddet til brug senere i potentielt dårlige år.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

lucluc86:
Betyder det at hvis jeg har 100.000 kr overskud i 2022, men 100.000 kr underskud i 2023, så kan overskuddet fra 2022 modregnes underskuddet i 2023
nej - underskud kan fremføres til senere overskud - overskud udløser skat og kommer ikke igen ved underskud året efter

Det kan du undgå med VSO men har du anden indkomst, er det jo lige meget, for i personlig virksomhed har du jo fradrag for underskuddet i din anden indkomst med det samme - i VSO giver det mening først og fremmest ved at kunne regulere overskud så du ikke kommer i topskat f.eks. hvert andet år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt risiko begrænse og stadig få en beskatning som Virksomhedsordning.

Det kan lade sig gøre ved at lave en K/S kontruktion hvor du bruger et APS som ansvarlig deltager, på den måde opnår du begrænset hæftelse men kan stadig beskatte i en virksomhedsordning.

Der er dog også andre aspekter i det så vil anbefale at du søger rådgivning hvis det er den vej du vil gå.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)