Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg i ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Vi har i mit ApS med 3 partnere lavet en række udlæg til betalinger når der ikke har været penge på erhvervskontoen. Det drejer sig stadig om mere end hvad vi kan udbetale fra vores erhvervskonto foreløbigt. Ca 25.000kr.

Hvordan kan vi mest fordelagtigt bogføre disse udlæg? Særligt når nu der skal laves årsregnskab? Det vil være optimalt hvis vi ikke behøver at have en tidsfrist eller renter.

Tak på forhånd
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver T:
Hej,

Vi har i mit ApS med 3 partnere lavet en række udlæg til betalinger når der ikke har været penge på erhvervskontoen. Det drejer sig stadig om mere end hvad vi kan udbetale fra vores erhvervskonto foreløbigt. Ca 25.000kr.

Hvordan kan vi mest fordelagtigt bogføre disse udlæg? Særligt når nu der skal laves årsregnskab? Det vil være optimalt hvis vi ikke behøver at have en tidsfrist eller renter.

Tak på forhånd

bogføring skal jo ske når udlægget gives - helt specielt vigtigt når det er ejere med indflydelse - og det skal jo også ske, da udlægget vel kunne være for noget der er momsbelagt, og derfor skal købet jo posteres som køb mod udlægskonto

Husk, at for at selskabet kan fradrag moms, så skal regningerne der er udlæg være udstedt til firmaet og ikke til jer selv bare - så tabes momsfradraget

Der er ikke en facitliste for hvor hurtigt der skal betales tilbage, men jeg ville nu i alle fald ikke vente mange måneder, for hvis vi kommer ud i, at det fungerer som et egentlig lån så SKAL I have et skriftligt lånebrev og skal beregne og betale renter - min ca 4% og ofte ok for op til 6-7% i alle fald. Hvis I ikke får rente, og skat ser det som et lån, så lægger SKAT personlig skat på jer - som skal betales - uden I så får renten, og selskabet har ikke fradrag for en ikke betalt rente så det vil være penge lige ud af lommen for jer

Har I noget der ligner lån givet til selskabet, skal dette også med i kontrollerede transaktioner del i selskabets selvangivelse og hvis nogen ejer +50% personligt

Sammenfatning - bogfør ved købsdato og betal udlæg tilbage inden for 1 måned og lade dem ikke nødvendigvis hænge over årsregnskabet hvis der er penge til at udligne dem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tusind tak for dit svar.

I dette tilfælde drejer det sig primært om en række køb fra private (med købskvitteringer) - og ovenikøbet i en periode før vi blev momsregistreret. Så moms bør ikke have den store indflydelse.

Jeg kan sagtens se at udlæggene sandsynligvis skal laves om til lån da vi ikke kan tilbagebetale pt. Det må jeg nok hellere få hjælp med. Alternativt overvejer vi at skyde pengene ind som kapitalindskud på bagkant, kan det lade sig gøre?

Kan det passe at man godt kan have en mellemregning over flere år i en enkeltmandsvirksomhed eller i I/S - men ikke kan i ApS og A/S? Eller er det ens for begge typer?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej så er der jo ikke noget momsfradrag i alle fald.

Du kan godt selv lave lånebrev - i stil med:

A på adresse har x/Y-2022 lånt selskab xxxx ApS xxxx kr som anfordringslån (kortfristet opsigelse). Renten er aftalt til ?? (6%) p.a. og forfalder til betaling hver den 31/12 i året.

I kunne så skrive dem under på tværs så der ikke siden var uenighed, og lettest sætte lånet, så I ikke hele tiden skulle ændre det op og og op, men så det dækkede selskabets behov i f.eks ½ år. Husk, at hvis pengene ikke kan betales, er der ikke fradrag for det tabte lån når det ikke er konvertibelt (mange krav og med i vedtægter mm)

Man kan altid via generalforsamling mm lave kapitalindskud hvor pengene så "bindes"

Der er kæmpeforskel på personlig virksomhed (inkl I/S jo) hvor du og selskabets økonomi i princip er sammenfaldende og hvor man benytter mellemregning i status, og så ApS hvor I er to helt juridisk adskilte også skattemæssigt, hvor lån ligger som kortfristet gæld 

Der er mange punkter, hvor I/S kan være langt lettere end ApS både med mellemregning og med mulighed for at dele overskud forskelligt - hvor det i ApS jo enten skal gives om løn eller deles 100% efter ejerdelene - men til gengæld er der jo så personlig solidarisk hæftelse i I/S

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeres udlæg er nogenlunde ligeligt fordelt mellem jer, og det samlede beløb ikke udgør mere end 25.000 kr. (og heller ikke har været højere i året), så behøver I ikke beregne renter af det.

SKAT accepterer, at der er en bagatelgrænse for, hvornår man behøver at beregne renter.

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er desuden kun krav om renter for ejere med bestemmende indflydelse hvilket ikke lyder til at være tilfældet her. Hjemlen for rentefiksering for ejeren, og armslængdeprincippet generelt, er Ligningslovens § 2, stk. 1, der kun finder anvendelse ved bestemmende indflydelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Der er desuden kun krav om renter for ejere med bestemmende indflydelse hvilket ikke lyder til at være tilfældet her. Hjemlen for rentefiksering for ejeren, og armslængdeprincippet generelt, er Ligningslovens § 2, stk. 1, der kun finder anvendelse ved bestemmende indflydelse.

ganske enig - hvis ikke en af dem har +50% (mener ikke det fremgår) er der ikke lovpligt - men fuld ret stadigt dog- Det skal dog med, at det er billigere at modtage rente rent skattemæssigt end udbytte og løn - men det er så en anden sag, for man må jo ikke spekulere i det

til gengæld bliver lånebetingelserne så meget vigtigere, så man ikke ender med praktisk uenighed om hvornår må hvem lige få pengene - lån eller udlæg - igen før de andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)