Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital indskud ELLER lån? ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer, 


Jeg har en virksomhed med 3 andre parter. 
Vi ejer 2 virksomheden gennem vores Holding og 3 part igennem hans dirftselskab. 

Min ene partner har smidt 40.000 i virksomheden som kapital (IKKE start kapital), min anden partner har smidt 30.000 i som kapital, men jeg har smidt 50.000 ind som lån.


Nu er 2021 omme, og vi vil gøre op:
Mit spørgsmål: Kan jeg overhovedet få mine 50.000 tilbage, uden de får deres del tilbage? Deres var direkte indskud, som skulle hjælpe virksomheden i gang, mit var direkte lån, til hjælp af direkte udgifter.

Hvordan forholder man sig her?

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er uklart hvem der ejer hvad igennem hvilke selskaber ud fra det du skriver.

Følgende gælder dog:

1) Dit lån skal forrentes til markedspris, for usikrede lån er det normalt 4-8% p.a. Og det *skal* forrentes, da lånet er mellem nærtstående parter med indflydelse. Der er tale om rentefiksering.

2) Dit lån kan tilbagebetales når der er likvider til det, og i øvrigt ifølge det gældsbrev i forhåbentligt er udarbejdet. Dette er uafhængigt af dine medejeres indskud.

3) De andre ejer grundet deres kapital-indskud ind størrere andel end dig, men det fremgår ikke om du er klar over dette?  De har jo udvidet selskabskapitalen, mod bytte for flere anparter. Og dette udgør jeres selskabskapital (40?+40+30) ialt ca. 110kkr., din andel 1/3 af de oprindelige 40kkr?

Deres kapital skal i øvrigt ikke forrentes, andet end ved udbytte udbetalinger når der er frie reserver til det og i beslutter udbetalingen.

4) Ja man kan godt nedsætte selskabets kapital, så de kan få deres ekstrakapital ud igen. MEn det er besværligt og dyrt (https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-kapitalnedsaettelse). Det kan selvsagt ikke nedsættes under mindstekravet.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for svar.

det er sådan at vi ejer 40/40/20, men fordi de laver et kapital indskud er det vel ikke ensbetydende med de hæver deres andel til eksempelvis 45/35/20, gør det?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg læser det som om, at I oprindeligt har stiftet sammen i ejerforholdet 40/40/20.

Efter stiftelsen har I alle 3 indskudt yderligere kapital. Dine partnere har lavet indskuddet som kapitalforhøjelse, mens du i stedet har lånt penge til selskabet.

Hvis det er korrekt, så er ejerforholdet ikke længere 40/40/20.

Din kapitalandel er blevet udvandet, da du ikke har deltaget i kapitalforhøjelsen.

Til gengæld kan du, hvis der er penge til det, få dit lån tilbagebetalt, mens det som udgangspunkt er bundet kapital for dine partnere.

I bør nok overveje at få professionel hjælp, hvis I skal foretage andre ændringer i jeres kapitalforhold.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:
Jeg har en virksomhed med 3 andre parter. 
Vi ejer 2 virksomheden gennem vores Holding og 3 part igennem hans dirftselskab. 

Min ene partner har smidt 40.000 i virksomheden som kapital (IKKE start kapital), min anden partner har smidt 30.000 i som kapital, men jeg har smidt 50.000 ind som lån.

jer mangler vi at vide hvad I skød ind som startkapital

Hvis I skød lige meget ind - og den ene så har skudt ny kapital på 40 t ind og den anden 30 t - så har de jo nu en klart større andel af kapitalen end du har, men det kræver vi kender de oprindelige indskud = jeres fordeling ved startkapitalen

Dine 50 t som lån er ikke en del af kapitalen så = det ændrer ikke ved den ejerdel du havde oprindeligt.  Når dit er et lån, så skal det være med et lånebrev udfærdiget og det skal indeholde en markedsrente (ofte 4-7%) som selskabet skal betale til dig og du angiver til skat som renteindtægt og i kontrollerede transaktioner for både selskabet og dig privat, medtages det. 
Får du ikke renten beskattes du af beløbet som du skulle have haft - og selskabet har ikke fradrag, så det er vigtigt

De penge du har lånt ind på lånebrevet og som er optaget som kortfristet gæld i selskabet,  kan du få igen, alt efter hvad der står i lånebrevet om opsigelse OG når der er penge i selskabet til at betale lånet tilbage

Derudover må man håbe i har en god ejeraftale, men ud fra de ret mange spørgsmål herinde, så vil mit forslag altså være, at du NU kobler dig op med en dygtig revisor/rådgiver - inden du mister penge

vh John Hannover


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Vi startede alle med at smide 40.000 i selskabet. 
Men de "indskud" de har lavet har jo blot være overførelser, de kan i princippet ligeså godt være lån som mine, det står ikke listet nogen steder.

Hvis vi antager de har lånt hhv 30.000 og 40.000 og jeg 50.000 og vi vælger at lukke. Kan vi så vælge, at betale én af os ud, eller skal alle have samme andel, rent jurididsk?

Det virker jo lidt håbløst, når vi internt har aftalt, at de LÅN jeg har lavet til virksomheden, at dem får jeg tilbage, mens deres indskud var deres risiko, og i min betalte tid for forretningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ErikVad:
Vi startede alle med at smide 40.000 i selskabet. 

Men de "indskud" de har lavet har jo blot være overførelser, de kan i princippet ligeså godt være lån som mine, det står ikke listet nogen steder.



1 du skriver ikke hvem der indskød hvad, blot ialt 40.000 men hvis det var 13.333,33 kr hver (1/3 hver) så ejer i lige

2 Kan du ikke høre du SKAL have en revisor eller kyndig med. Du flagrer rundt og skriver først, at de to andre skød KAPITAL ind med teksten
ErikVad:
Min ene partner har smidt 40.000 i virksomheden som kapital (IKKE start kapital), min anden partner har smidt 30.000 i som kapital, men jeg har smidt 50.000 ind som lån


Nu er det så lån alt sammen skriver du, da intet er anmeldt som ny kapital osv.

ErikVad:
Det virker jo lidt håbløst, når vi internt har aftalt, at de LÅN jeg har lavet til virksomheden, at dem får jeg tilbage, mens deres indskud var deres risiko, og i min betalte tid for forretningen.

Ja det er håbløst valgt af jer. I kan ikke aftale ting sådan internt. 

Enten er indskud kapital og det skal ske via generalforsamling  vedtægter - registrering i virk osv - ELLER I har alle bare givet selskabet et lån

Disse lån kræver et lånebrev med rente - ellers er det både ulovligt og I bliver beskattet af formentlig 4-8% af den rente I ikke modtog = penge lige ud af lommen ved en kontrol - for renten modtager I så stadigt ikke

Det er også helt ude i hampen, at tro I kan give 3 lån, hvor I aftaler, at deres lån er en anden risiko end dit lån OG endnu værre, at tro at du så har en fordel som tak for dit arbejde - for det kan du KUN have, ved løn og angivelse til skat.

I kunne aftale, at dit lån skulle tilbagebetales først - og så de andres, men alle skal tilbagebetales og der SKAL være lånebrev og markedsrente 4-7% anbefales ofte

Du, og de andre 2, driver jeres ApS som om det var en lille privat ting hvor I bare selv sætter reglerne, og det går galt (og jeg har jo fulgt dine øvrige tråde med andre selskaber med mange ansatte - og de har samme karakter med total mangel på viden om formelle ting og det er alt for farligt for DIG)

Tro mig - I har i den grad brug for en person med lidt erfaring - ex en revisor, til at få jeres formaliteter på plads. 

Det næste der sker (og I er sikkert uden ejeraftale) er, at I bliver uenige om tilbagebetalingen og uvenner - Formentlig kan de to andre vise sig 100% klare over, at I alle tre har givet lån og alle tre skal have tilbage, og de har sikkert sammen flertal i selskabet, så de kan køre helt rundt med dig, der måske mener godt, men slet ikke magter at få det formelle på plads og tilmed jo, ud fra din beskrivelse, arbejder gratis for selskabet, i tro på at du kan få mere ud end de andre, uden at skulle have løn med skat - Løn er eneste måde du kan få mere ud af selskabet end de to andre.

TAG HJÆLP er eneste rigtige råd her, og undskyld hvis jeg er for direkte, men jeg tror det behøves

venligst og god vind med det i alle fald

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er (mindst) to formelle ting du skal have styr.

cvr.dk kan du se hvad der er indskudt i kapital - såvel stiftelse som eventuelle efterfølgende kapitalforhøjelser.

I jeres ejerbog (som I selvfølgelig har, ikke?) der finder du den fulde historik for hvor store ejerandele I hver især har.

Og hvis der er overført penge til selskabet i den størrelsesorden, så er der forhåbentlig tilhørende bilag/aftaler som forklarer hvad der er foregået.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)