Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse - 60 dages reglen

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken del?

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

JEg vil i øvrigt lige bemærke at man kan være lidt smartere, men det er nok lige på kanten.

Kontorophold begge retninger i 60 arbejdsdage, nulstiller alle andre 60-dages tællere, så længe du ikke køre til/fra hjemmet i 60 dage for de andre pågældende adresser. og du må tager kørselsgodtgørelse til kontoret i netop de første 60 dage. Derved kan man få "fuldt" fradrag og har man et par kunder så det tager 6-9 månder så kan det hele nulstilels på 60 dage/3 måneder, i princippet. Og så starter man på en frisk og kan køre hjemmefra igen.

God pointe Stick out tongue Men den er nok lige til den friske side - sådan rent etisk.

Men pointen for mig, er jo at det kontor kun er relevant fordi jeg gerne vil have et kontor - og så ville det jo blot være en bonus hvis jeg så kunne få den store sats for mit kørsel.

Jeg synes bare ikke jeg kan finde hverken sager eller dokumenter fra skat, hvor de definerer hvordan den rejse skal foregå - altså, skal jeg direkte ind på kontoret og arbejde, eller er det i princippet nok at jeg blot er på adressen i 2 minutter og så kører derfra. 

Så hvis nogen kender til en sag, noget dokumenter i skats ellers enorme dokument arkiv så hører jeg gerne på det Smile

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er et par sager omtalt, hvor skat anfægtede at man havde udført arbejde på adressen, hvis du ikke har det, så tæller det ikke som destination - det ret entydigt. Så er det bare en del af ruten, og den slutter/starter så i hjemmet og ender hos kunden og er dermed privat.

Du skal kunne dokumentere eller ihvertfald sansynliggøre at du udfører arbejde på adressen. SAgen jeg lige husker var en som kørte til norgen, og så kørte til forskellige adresser, hvor skat ikke mente der var udført reelt arbejde på disse adresser, og de derfor ikke var en destination, og dermed blev slut-adressen ramt af 60-dagesreglen (ret mange km til norge du ved).

 

Hvsi du laver bindende svar må du i øvrigt megget gerne poste resultatet herinde.

 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Der er et par sager omtalt, hvor skat anfægtede at man havde udført arbejde på adressen, hvis du ikke har det, så tæller det ikke som destination - det ret entydigt. Så er det bare en del af ruten, og den slutter/starter så i hjemmet og ender hos kunden og er dermed privat.

Du skal kunne dokumentere eller ihvertfald sansynliggøre at du udfører arbejde på adressen. SAgen jeg lige husker var en som kørte til norgen, og så kørte til forskellige adresser, hvor skat ikke mente der var udført reelt arbejde på disse adresser, og de derfor ikke var en destination, og dermed blev slut-adressen ramt af 60-dagesreglen (ret mange km til norge du ved).

 

Hvsi du laver bindende svar må du i øvrigt megget gerne poste resultatet herinde.

 

Så der hvor min udfordring i givet fald kunne være er på hjemvejen.

Som nævnt er det jo planen at køre ind forbi kontoret om morgenen når børnene alligevel er smidt af, og være der 1-2 timer (til myldretiden er overstået) og så derfra køre videre.

Så de krav er ingen problemer om morgenen.

Om eftermiddagen kan det dog give en udfordring, da målet der blot er at køre hjem.

Men der må virkelig være mange som ikke overholder reglerne, kender nærmest ingen som efter et kundemøde ikke blot vælger at køre direkte hjem

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

DE må også gerne køre direkte hjem, men deres arbejdsgiver er ansvarlig for at kontrollere de ikke bryder 60-dages reglen, ofr i givet fald er hjemkørslen ikke godtgørelsesberettiget, men udkørslen fra kontoret er det altid.

 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Derfor vil jeg anbefale en fuld kørebog med dagens rute, og opdeling i privat hhv. godtgørelsesberettiget erhvervskørsel. KM-tæller ved start og slut af dagen (ikke bare antal km), og så evt. billede af km-tælleren hver måned (bestyrker at det ikke er fusket på bagkant). Husk at anføre at du har kontrolleret dit eget regnskab ved påførsel af kontrolbemærkning.

Bruger sammme skabelon som tidligere, den er netop bygget op med tidspunkt, start, slut, kilometer tæller, nummerplads og formål - eller, alle de værdier der er herunder. Smile Så den del skulle være i orden. Data henter jeg automatisk fra bilen - så skal kunde beskrive formål og kunden.

Dokumentations graden var der på et tidspunkt kæmpe fokus på, hvor der var mange der røg i svinget, så har alle informationer med i det ark der er lavet. Og er der for meget er det jo heldigvis bare at fjerne et par kolonner (fjerner allerede nogle af dem, som ikke er relevante)

Edit: nå, kan ikke få den til at smide et billede ind 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

En hel del af dem er "solgt" til kunder i 6-9 måneder i noget nær fuldtid Smile Så de ryger noget over 60 dage. 

Tilmeldt 10. Aug 18
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror den her vil være sund at få lavet som et skriftligt spørgsmål til skat o_O 

Valgte at ringe ind for at høre dem af og.. øhm.. det var et uventet svar.

Ifølge den medarbejder jeg talte med, gælder 60-dages reglen ikke i en enkeltmandsvirksomhed, men kun for medarbejdere i en virksomhed. Så fordi jeg kun var mig selv, og virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg åbenbart trække kørsel fra alle dage hvor jeg er kørt ud til kunden og ignorere 60'dages reglen. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin_MT:

Ifølge den medarbejder jeg talte med, gælder 60-dages reglen ikke i en enkeltmandsvirksomhed, men kun for medarbejdere i en virksomhed. Så fordi jeg kun var mig selv, og virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, kan jeg åbenbart trække kørsel fra alle dage hvor jeg er kørt ud til kunden og ignorere 60'dages reglen. 

Det tror jeg også skal testes med et bindende svar. Det har tidligere været helt fast at hvis en arbejdsplads var sammenfaldende med hjemmet, fordi man havde virksomhed derhjemme, så talte kørsel derfra ikke som mellem arbejdspladser, men som fra hjem til arbejde, mht. 60-dages reglen. Det var sådan skat fortolkede og administrerede reglen, det står nemlig ikke tydeligt i lovgivningen.

60dages reglen gælder så ikke hvis du hjemmefra kører i virksomhedens køretøj, i mit tilfælde som er selskabs-drevet er det et selskabsejet køretøj. Der fik jeg nemlig svaret at 60-dages reglen kun finder anvendelse ved brug af private køretøjer. Så det kan være de er blødet op og siger virksomhed jo er delvist privat-økonomi og dermed ikke er omfattet er 60dages reglen, men det ville være nyt.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)