Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søges: Forslag til kraftig bærbar som primær computer

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde gået en mellemvej, og købt en Thinkpad T14 Gen 2, som jeg manuelt ville konfiguere på Lenovos hjemmeside. Jeg benytter selv en Thinkpad T480, og det har været den bedste computer jeg nogensinde har haft. Det virker bare.

  • Skærm

    14" FHD (1920 x 1080), IPS, refleksbehandlet, uden touch, 400 nits, lavt strømforbrug

    Grafik

    NVIDIA® GeForce® MX450 2 GB GDDR6

  • Kamera

    720 P HD IR/RBG Hybrid med Array-mikrofon

  • Trådløst LAN

    Intel® Wi-Fi 6 AX201 2 x 2 AX og Bluetooth® 5.0 eller nyere med vPro®

  • Processor

    11. Gen. Intel® Core™ i7-1185G7 vPro®-processor (3,00 GHz op til 4,80 GHz)

  • Hukommelse på kortet

    16 GB DDR4-3200 MHz (loddet)

  • Samlet hukommelse (mere kan indsættes)

    16 GB DDR4-3200 MHz (loddet)

  • Lagervalg

    1 TB SSD M.2 2280 PCIe TLC Opal

    Pris: 13.939kr. inkl. 3 års garanti.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle jeres svar :)

jeg er også blevet anbefalet en Macbook Air. Jeg er egentligt ikke til Mac, men med den nye M1 chip, så får man åbenbart mere ydelse for pengene, men ved ikke om jeg kan finde ud af at skifte over på "den anden side":)

Nogen der har erfaring med en Macbook Air M1 med 16gb ram..? Nok til også photoshop og lettere videoredigering?

Mvh

Morten

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Lad mig understrege, at jeg ikke har noget imod Mac - jeg har faktisk selv en Mac som jeg er glad for (dette fordi der er mange der mener, at jeg som Computernørd skal vælge mellem Windows og Mac).
Jeg vil bare advare at et M1-chip ikke bare løser alle begrænsninger du får i forhold til Windows. Lad mig lige uddybe det, før jeg får en masse kommentar:

En Mac er noget andet end en Windows-maskine. Du kan sammenligne det mellem en bil og en motorcykel: du kan sagtens køre fra Aalborg til Kjøwenhavn på motorcykel, og måske endda hurtigere end du ville gøre i en bil - men hvis du også vil tage et juletræ med, så vil jeg anbefale at tage en bil. Så hjælper det ikke med en ekstra hurtig og miljøvenlig motor.

Albert

Fra København
Tilmeldt 17. Oct 18
Indlæg ialt: 8
Fra  Enterprise Rent-A-Car Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en asus zenbook pro duo ux581lv.

Det er virkelig et power house som køre uden problemer til den ovenstående.

De ligger på små 20.000 fra nye og kan klart anbefales.

Jeg overvejer at skilde mig af med min, da jeg desværre ikke får brugt alle de kræfter den har.

Sig gerne til hvis du ønsker at høre mere :)

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Tak Albert, men hvis den ikke kan i en dockingstation, så ryger hele ideen egentligt.


Når du taler om en "docking station", tænker du så på sådan en plade, hvor du klikker maskinen ind i, eller en lille boks, hvor alle apparater (skærmene, tastatur, mus, USB-printer, netværk, mv.) er sat til, og som så tilsluttes til computer med et enkelt stik?
Det sidste hedder en replicator - og det kan naturligvis tilsluttes denne computer. Prisen på sådan en boks ligger omkring kr. 1.900,00.

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Forslag 1: Over the top, alt for dyr og egentligt nok at skyde over målet:

https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-ThinkPad-X1-Carbon-Gen-9-Intel-Core-i7-1165G7-32-GB-RAM/2936890

Enig, er lidt over the top. Desuden er jeg ikke helt sikker på, om den kan tilsluttes en decideret docking station, men den kan naturligvis klare en replicator.
Jeg vil dog ikke lægge hovedet på blokken

WideEyes.dk & AAimport.dk:

2) Lettere brugt, men rigeligt til mit formål, og meget mere fornuftig.

https://www.dba.dk/lenovo-thinkpad-p53-29-ghz/id-1084264119/#80e0f578-a9e5-4c20-90e5-130239246fdd


Den har en 9. generations CPU fra Intel. For Windows 11 skal du have MINDST en 9. generation, så dét burde ikke være et problem, men der vil ikke gå forfærdelig lang tid før Microsoft siger at CPU'en ikke længere bliver understøttet. Jeg har i øvrigt ikke kontrolleret om denne pc understøttes af Windows 11.
Og måske har du ikke interesse i Windows 11 lige nu, men det har du i den nærmeste fremtid ;)


WideEyes.dk & AAimport.dk:
Og her er Lenovo thinkpad sgu kedelig :)

Enig. Men til gengæld har Lenovo (på visse modeller) en garantiordning som andre ikke kan hamle op med: on-site next business day. Om ovennævnte modeller er omfattet af denne ordning har jeg ikke undersøgt. I øvrigt er garanti hos Computernørden ikke "Hvis det ikke virker, så kommer du bare retur med den" men "det virker".

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Hva er forskellen på en dockingstation og en replicator? Ud over at de hedder noget forskelligt :) Hvad er så fordelen ved fx en dockingstation?

En docking station er en plade med en speciel konnektor på, hvor du klikker computeren ind i - Windows skifter så automatisk fra "bærbar/mobil" til "stationær", selvom maskinen ikke fysisk er en stationær computer. Det vil som regel også deaktivere det fysiske netkort (til kablet netværk) der sidder i computeren, til fordel for netkortet der sidder i docking station. Desuden vil batteriet også blive ladet op samtidig. Og i en docking station bliver computeren automatisk løftet en lille smule op for at fremme luftcirkulation.

En replicator er en lille boks som indeholder nogle port som fx DisplayPort/HDMI/VGA/DVI (de fire forskellige skærmtilslutninger der bruges nu om dage), USB (i flere afskygninger) og måske netværkskort - det afhænger lidt af replicator hvilke port der er. Replicator tilsluttes med et enkelt stik til computeren, men den indeholder som regel IKKE strøm, så batteriet bliver som regel IKKE ladet op. Windows opdager derfor heller ikke at den er skiftet fra "bærbar/mobil" til "stationær", hvilket kan være en fordel og en ulempe.

De fleste bærbare computere har dog IKKE en docking port.

Skulle du spørge hvad fordelen er: når en computer er "bærbar/mobil", vil Windows hyppigere kontrollere netværket og andre forbindelser til eksterne apparater (kort sagt), hvilket gør Windows mere stabil i en stationær tilstand. Det er en af de grunde at jeg ofte siger, at en bærbar computer en et kompromis i forhold til en stationær computer. Og med et kompromis vil du altid tabe.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

WideEyes.dk & AAimport.dk:

1. Der står ikke angivet hvor hurtig SSD'en er. Hvis SSD'en er tilsluttet på SATA-porten, så er det den langsomste SSD. Og selv hvis den er tilsluttet Nvme-porten (det vil sige: klikket direkte på bundkortet), så er den sandsynligvis stadigvæk på ca. 2200 MB per sekund (læsehastighed). I den, jeg nævnte før, er max læsehastigheden 7000 MB per sekund.

2. Den har en 10. generation Intel i9. Den, jeg anbefalede, har en i7 - som er mindre end i9, men i9 er oftest meget overdone. Til gengæld har "min" en 11. generation, og der dermed en del længere fra at blive forældet.

Når du alligevel skal bruge mange penge på en computer, vil jeg helt klart anbefale at købe en ny computer. Om du gør det hos mig eller ej, er fuldstændig underordnet. Jeg siger det bare fordi Microsoft er blevet meget stramt med deres hardwarekrav, og der er intet der tyder på at de vil løsne deres krav bare en smule.

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@wideEyes.dk: Det kan jeg desværre ikke. 4. gen har 16" og 16:10 aspect ratio, og en del bedre thermals. Det er som om de først har ramt den helt perfekt her med gen 4. 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)