Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan opretter jeg en oversættervirksomhed samt ordner skat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
Jeg har kontrakt på nogle bøger, så jeg ved, at jeg vil komme over 50.000 kr i indtægt for mit oversættelsesarbejde. Tidligere har jeg alti været under og taget det som B-skat ved siden af lønmodtagerarbejde. Men nu bliver det min eneste indtægt. Så jeg skal til at oprette en virksomhed.

Jeg har spurgt og læst mig frem til, at jeg bør vælge enkeltmandsvirksomhed. Er det rigtigt?

Er der noget ift. valg af virksomhed, der er påvirket af, at oversættelse er momsfritaget?

Hvordan gør jeg med regnskab og beskatning sådan i korte træk?

Jeg ønsker ikke links, blot en kort guide, hvis nogen kan ridse det op. Mit hoved går helt i sort, når jeg læser på virk.dk og andre sider. Jeg er til sprog, ikke til tal.

Tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

IdaKorhonen:
Jeg har spurgt og læst mig frem til, at jeg bør vælge enkeltmandsvirksomhed. Er det rigtigt?

forudsat du ikke påtager dig større risiko ved det - så ja - det lyder fint

IdaKorhonen:
Er der noget ift. valg af virksomhed, der er påvirket af, at oversættelse er momsfritaget?
  Den er jeg ikke med på - det er langt fra alt oversættelse der er momsfrit - det forudsætter en lang række specielle forhold, blot at skulle oversætte tekster er ikke som sådan momsfrit - Det  forudsætter stor grad af kunstnerisk frihed mm - eller at det er i undervisning af høj faglig karakter o.l  men alm oversættelse af bøger, er ikke momsfrit

IdaKorhonen:
Hvordan gør jeg med regnskab og beskatning sådan i korte træk?


Bruger regnskabsprogram - sætter dig ind i fradrag så du ikke trækker ting fra du ikke må - udfylder udvidet selvangivelse men hvis du går helt i sort af link, så kan det da være godt at finde en eller anden der online vil hjælpe dig, så du ikke pludseligt står med noget skat eller moms du ikke havde forudsat 

vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 27. Nov 21
Indlæg ialt: 17
Fra  Think Shape Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan sagtens gøre som John skriver.

Men hvis du kan være medlem af en af følgende fagforeninger er der en anden løsning.
Teknisk Landsforbund, Prosa, Dansk Journalistforbund, Billedkunstnernes Forbund, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Filmarbejderforbundet, HK .

Nemlig Teknik og Design Freelancebureau. det er mega smart.

Tilmeldt 20. Dec 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er tale om skønlitterær oversættelse - det går ind under kunsterisk virksomhed. Det er en ting, jeg er sikker på.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)