Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kørsel i privatbil-- 2 biler

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære med aminoer

Jeg har i mange år anvendt privat bil for firma, kørebog etc..

Her i dag gav jeg fruen en bil, men hvordan nu, ?

Hvis denne ekstra bil også anvendes i firmaet, er det blot en separat kørebog og km noteres og udbetales.. jeg har ApS og fruen blev ansat i nov.

er det ligemeget om det er fruen eller jeg, der kører ??

Firmaet tjener pænt, det er blot et spm om hvordan 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja, så længe det er hustandens biler er det OK, og der skal selvsagt føres kørebog efter alle regler, og 60-dages grænsen skal overholdes.

I må IKKE låne en bil til formålet, men den må godt være leaset.

Bemærk, at 20.000km grænsen er personlig og ikke køretøjsafhængig. Ligeså for 60-dagesreglen.

Bemærk 2: Det er en fordel mht. styrkelse af dokumentation, at anføre hele km-standen og ikke blot distancen, selvom skat vejledning for befordringsgodtgørelse kun kræver dette. JEG kombinere med et billede af km-stand en gang månedlig. Snakker vi rigtig kørebog til splitleasing eller firma-ejet bil er det nemlig et krav med den fulde km-stand i kørebogen (derfor er GPS-tracker ikke altid godt nok).

Bemærk 3: I skal vise at I har foretaget egenkontrol af køresedlerne, hvis skat finder uoverensstemmelser kan de finde på at sige I ikke har ført kontrol og dermed underkende helel regnskabet. Det er set i sager hvor man har snydt, men siger det var et uheld, så falder den på manglende egenkontrol. Husk at datere en kontrol-påskrift på km-regnskabet.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt og uddybende svar.

Nu nævner du at 20.000 km grænsen er personlig, men er der en grænse pr firma, ex jeg anvender bilen i mit firma og som bestyrelsesmedlem, får jeg transport godtgørelse, for noget kørsel. De 2 er vel ikke under samme 20.000 km grænse eller ?

Normalt stiller mit firma medicinska anlæg op rundt i Europa, så der er en del kørsel typiske år ligger mellem 60 og 100.000 km

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fået supersvar - blot lige kort huske at begge betalinger kun sker med reel løn også - og via skatteindberetning - også for dit bestyrelsesjob (hvis dansk) hvor betaling, som jeg husker det, kun må ske med indberetning af skattefri kørsel, også til best medlemmer (ganske som best honorar skal lønangives) Firmaet må ikke bare betale en godtgørelse for kørsel uden indberetning - heller ikke til best medlemmer, men vent lige på andre (hanssing feks) svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, Hanssing gav et super svar.

Jeg lever af mit firma, så det er 50k meget reelle kroner, der udbetales pr måned :-), lønnen indberettes gennem Salery, så det indberettes som det skal. Men jeg indrømmer gerne at SKAT ikke er min spidskompetance, derfor spm.

Jeg kan se nu at mit skriv kunne misforstås, bestyrelses posterne er flere, men har intet med mit firma at gøre, bla en stor dansk bank

Pågældende bank ved naturligvis ikke hvormange km jeg kører for mit firma, så skal blot have på plads at de 20.000 km for firma ikke har noget at gøre med km for bestyrelsesposter.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en OK vejledning fra Skat.

* Bestyrelsesposter er noget som er privat - det må ikke gå gennem dit firma, så det er selvskaberne hvor du har posten, der skal udbetale skal udbetale. Du skal være advokat og "professionel for at bestyrelsespost er noget som kan varetages i selskabsregi. Disse km tælle rikke med i grænsen på 20.000km i dit eget selskab.

* Dig og din kone kan kun få for km en gang hvis I kører fælles. MEn I har faktisk hver især 20.000 med høj takst, for dit firma sådan som jeg forstå reglerne.

* Det er dit firma som udbetaler dig for at køre ud til en kunde - derfor er der kun 1x 20.000km at gøre med. Har du flere arbejdsgivere så er der flere 20.000km takster, men det hjælper næppe at have to selskaber under et holding for dette.

Du ved SKATs måtto: "realiteter frem for formaliteter"

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234870:

"* Grænsen på 20.000 km/år gælder per arbejdsgiver."

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for at uddybe.

Naturligvis skal kørte km være reelle og ikke fruen og mig, der kører sammen, men angiver km hver for sig. Det er kun befordringsfradrag, der virker sådan Wink

Nu ar mine kontrakter typisk 6-12 mdr, så at skifte firma undervejs blot for at få stort fradrag, bliver lidt svær at forklare kunden..

Så vi kører princippet, vi tjener godt og betaler den skat vi skal efter gældende regler.

Mvh og Tak. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)