Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i Ejerforening

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge hoveder

Jeg er i bestyrelsen i en E/F, hvor vi ifbm. et nybyggeri på nabogrunden har haft en del omkostninger til forskellige rådgivere (juridisk, arkitekt osv).

Bygherre har efterfølgende tilbudt at dække disse omkostninger, da vi til en GF stemte nogle ting igennem som var gunstige for dem.

Udfordringer er nu, at E/F ikke er momsregistreret, så der er tvivl om vi blot kan skrive en “dags dato“ på beløbet (uden at nævne moms) og sende til bygherre, eller vi risikerer at løbe ind i problemer.

Faktura fra vores rådgivere er for længst betalt, samlet er det et 6-cifret beløb.

Nogle input?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bygherre skal formentlig her (der kan være mere i det end oplyst) sende en faktura til jer - enten skal der en faktura til  - eller et fuldt gyldigt afregningsbilag til -

Hvis bygherre skulle have momsfradrag, så skulle regningen komme fra de der skulle betales og var momsregistrerede, til bygherre som navn på fakturaen

I kan ikke "skjule moms" i  det mindst ikke uden at bygherre bliver ansvarlig hvis denne trækker moms fra, ud fra noget, der ikke tydeligt indeholder moms fra en momsregistreret

En dagsdato vil absolut ikke give bygherre mulighed for momsfradrag - men mon ikke bygherre har forståelse for de ting her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - forstår dog ikke du skriver bygherre skal sende faktura. Det er jo bygherre der skal betale penge til E/F. Bygherre ved godt at momsen er “tabt”, det afgørende er om vi som E/F kan sende en faktura til bygherre uden at blive momspligtige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Bacher:

Tak - forstår dog ikke du skriver bygherre skal sende faktura. Det er jo bygherre der skal betale penge til E/F. Bygherre ved godt at momsen er “tabt”, det afgørende er om vi som E/F kan sende en faktura til bygherre uden at blive momspligtige.

sorry  så missede jeg problemstillingen. Om I laver dags dato eller faktura eller afregningsbilag kommer fra bygherre - ændrer ikke ved, om I bliver momspligtige ved omsætning over 50 t på 12 mdr - men er det under 50 t og I ikke venter andet, så er DET jo ikke et problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagen er at det er over 50.000 - men vi har jo i forvejen omsætning langt over det beløb, uden at være momsreg, da vi som jeg forstår det falder udenfor kravet om “økonomisk virksomhed” (på samme måde som en grundejerforening).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Bacher:

Sagen er at det er over 50.000 - men vi har jo i forvejen omsætning langt over det beløb, uden at være momsreg, da vi som jeg forstår det falder udenfor kravet om “økonomisk virksomhed” (på samme måde som en grundejerforening).

det er også en mulighed - jeg tør bare ikke tage stilling til om en sådan viderefakturering som her - vil høre under momsfri omsætning. Man kan sagtens have begge dele

Det vil kræve mere konkret viden og ikke noget JEG her tør byde ind på - men jeg kunne frygte det var momspligtigt (som vel ikke gør forskel for beløbet i øvrigt, men jo har andre konsekvenser HVIS - men kan vise sig momsfrit)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Da der er tale om en Ejerforening, som har betalt for rådgivning i forbindelse med byggeri på nabogrunden der inkluderer moms, som bygherren på nabogrunden nu vil refundere, skal der på opgørelsen til ejer af nabogrunden stå den sum som i samlet har betalt og vedlægges de fakturaer som giver den samlede sum. Derefter vil jeg mene at bygherren vil kunne modregne den moms som jo er betalt af E/F og ikke tidligere er fratrukket i noget momsregnskab, da E/F jo ikke er momsregistreret.

Mvh

Jørgen 

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

Da der er tale om en Ejerforening, som har betalt for rådgivning i forbindelse med byggeri på nabogrunden der inkluderer moms, som bygherren på nabogrunden nu vil refundere, skal der på opgørelsen til ejer af nabogrunden stå den sum som i samlet har betalt og vedlægges de fakturaer som giver den samlede sum. Derefter vil jeg mene at bygherren vil kunne modregne den moms som jo er betalt af E/F og ikke tidligere er fratrukket i noget momsregnskab, da E/F jo ikke er momsregistreret.

Mvh

Jørgen 

det er jo ikke generelt at en ikke momsreg kan vedlægge de underliggende momsfakturaer og så kan en momspligtig trække momsen i alle fald?

Det lyder for mig som en slags udlæg - men momsfradrag vil som hovedregel ALTID kræve, at den momsbelagte faktura er udstedt til den der skal kunne trække momsen og ikke til nogen som helst anden - Jeg ville så skrive til skat/moms og høre dem om man kan trække moms fra fakturaer udstedt til en anden, fra fordi man refunderer eller andet - jeg har svært at tro det - det ville for mig være et first timer eksempel på momsfradrag for regninger ikke udstedt direkte til betaleren

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)