Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kr. 50.000,00 for en erhvervskonto

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er ikke noget jeg selv har fundet på:

https://jyllands-posten.dk/jperhverv/ECE13410813/bankers-hvidvaskkontrol-kritiseres-virksomheder-betaler-50000-kr-for-en-erhvervskonto/

Bankers hvidvaskkontrol kritiseres: Virksomheder betaler 50.000 kr. for en erhvervskonto

Hvidvaskkontrollen har nået et niveau, hvor det er blevet alt for dyrt og besværligt for virksomheder at blive kunder i bankerne.

I flere tilfælde skal virksomheder betale 50.000 kr. bare for at få en bankkonto, og de strengeste kontrolkrav, som var tiltænkt særligt mistænkelige virksomheder, er efterhånden blevet indført for alle.

Sådan lyder kritikken fra landets største erhvervsorganisation DI, der repræsenterer 18.000 virksomheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det lyder vildt - det har jeg dog ikke mødt - tror 5.000 har været max (og revisorkrav som også koster) Lyder vildt i alle fald - også at ikke EN anden bank ville have taget dem til f.eks 10.000 kr - men tvivler på folketinget ændrer i hvidvask kravene. Tiden vil vise det, for de udgør et reelt problem da
Kunne have øget forståelse hvis de kunne beskrive hvilket firmaer - evt ud over "nærenergi" der betalte 50 t for en konto - og hvad de fik for de penge dog

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke lade være med igen at udtrykke min støtte til forslag fra mange om, at Nationalbanken burde stille en sådan konto til rådighed mod et mindre gebyr. Jeg ved, at det normalt ikke skal være op til Staten at kreditvurdere, men her burde gøres en undtagelse. Det er for stort et problem for mange iværksættere, og hvis det overikøbet er showstoppers, kan ingen være tjent med det. Jeg er sikker på, at det for Danmark netto er en gevinst. Måske skulle jeg lave et borgerforslag :-).

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke hørt om så høje gebyrer, men jeg er støt på at man skulle bruge en statsautoriseret revisor for at blive kunde selv om der ikke var revisionspligt eller at en registreret revisor kunne havde gjort det. I virkeligheden må det tages som at banken ikke er intresseret i nye eller mindre virksomheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har foreslået at banker skulle have pligt - men jo mod den betaling de nu engang kan vise det koster
At staten/nationalbanken skal være erhvervsbank med alle de risici og selv kontrol hvidvask osv - tror jeg er helt gal vej - selv om enhedslisten jo gerne så hele sektoren lagt i staten - sammen med forsikring og det meste andet. Vil du borgerforslag-  så får du MÅSKE lidt opbakning af enhedslisten - and thats it
Staten har nok op om ørene med skat - inddrivninger, sundhedssektoren osv - og skulle så konkurrere med 70 eksisterende om kunderne.

Det med at drive bank,  har vi banker til, der skal bare dels lovgivning til, og en aftale som finansdanmark på bankernes vegne må kunne forhandles på plads med - tror prisen i snit vil lande på ca 3.000 i alle fald, for en simpel konto af tupen Lunar f.eks tilbyder-  

Der skal så ankenævn oveni, til behandling af evt nej - for sådanne VIL forekomme https://johnhannover.blogspot.com/2020/02/bank-ikke-helt-let-at-fa-konto-brev-til.html 

De 50.000 er helt ude af normalen og må have en masse forklaringer - ellers ville jo Lunar og andre med glæde have taget den til langt mindre - de slås faktisk mod hinanden - men små erhverv - er for uninteressante og derfor nok nødvendigt med lidt mere lovkrav om simpel erhvervskonto i alt andet end - undtagelsestilfælde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nu er Nationalbanken ikke en del af staten. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Lurks in the dark:

Nu er Nationalbanken ikke en del af staten. 

det er en selvejende institution men det ændrer da intet  - ud over at staten ikke som sådan kan kommandere den til at nu blive ny erhvervsbank - mere end den kan alle andre banker-

Synes det er - sorry - rent vrøvl at diskutere om den er del af staten eller selvejende under statens styre - Den er selvejende for at kunne være uafhængig af statsbeslutninger for renten først og fremmest

herregud dog - men vi er så forskellige i hvad vi mener staten og dens selvejende styrede institutioner skal ind og udføre. Tror snart jeg skal finde anden legeplads end her. Facebook har i princip overtaget den fornuft der var i amino tidligere, og amino er nogle få specielle typer i højere og højere grad

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Årsagen til at det nu er blevet et kontrolhelvede, er at bankerne altid vælger worst-case-scenario ud fra lovgivningen og hellere vil bede om 100 ligegyldige oplysninger, end at risikere at mangle én oplysning.

Når jeg kigger på de skemaer jeg har måtte udfylde som privatperson kan jeg kun ryste på hovedet. Jeg kan ikke se at lovgivningen har lagt op til en kontrol af det omfang bankerne har igangsat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Årsagen til at det nu er blevet et kontrolhelvede, er at bankerne altid vælger worst-case-scenario ud fra lovgivningen og hellere vil bede om 100 ligegyldige oplysninger, end at risikere at mangle én oplysning.

Når jeg kigger på de skemaer jeg har måtte udfylde som privatperson kan jeg kun ryste på hovedet. Jeg kan ikke se at lovgivningen har lagt op til en kontrol af det omfang bankerne har igangsat.

det er nok svært at se - men der må være en grund, til at alle ca 70 banker anlægger samme vinkel og jo samlet HAR ansat mere end 5.000 kr alene til den kontrol opgave
Det ligger vel også i, at banken har objektivt ansvar = DEN skal bevise den IKKE kunne have opdaget snyd (private hævninger i ApS - hvidvask og og og) og ikke, at det er SKAT der skal bevise, at snyd slet ikke var til at opdage umiddelbart. 
Tog man objektivt ansvar ud, ville det lette meget tror jeg. jeg ville nok også som erhvervsdrivende vælge worst case scenario faktisk - så enten må loven ændres - ansvar ændres, eller man må indgå aftale med bankernes organisation som giver lettere adgang til erhvervskonto

Der ER ca 70 banker - og EN eller ande ville tage hele markedet til 1000 kr per kunde, hvis det det var oplagt man kunne tjene på det - Mindst EN af dem ville - nye Lunar eller hvad ved jeg. Det er ren markedsøkonomi - men vi taler om det fra kunde synspunkt alene, og det holder jo ikke  VAR der et hul i markedet, ville en ny pengestærk dække det OMGÅENDE - sådan er virkeligheden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille digression, men det er underligt det er så strængt i Danmark. Da jeg skulle have en erhverskonto her i Norge, bare sendte jeg banken en e-post om at jeg ville have en, så ringte de mig og spurgte lidt rundt hvad jeg skulle bruge den til, og så fik jeg en aftale jeg underskrev digitalt, og det var det. Kostet mig ikke en krone, men jeg betaler nogle kroner for hver transaktion jeg gør + nogle hundre kroner i året i gebyr. Det er i øvrigt Danske Bank jeg bruger. Skulle da tro det var de samme regler her som i DK ...(?)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)