Hej, Jeg går med tanker om at starte en mindre virksomhed, og mener her, at en PMV passer bedst til mig, da jeg ikke regner med en omsætning på over 50.000 kr. og kun er noget jeg kommer til at arbejde med i min fritid ved siden af mit almindelige arbejde, som jo er min primære indtægtskilde. Jeg har dog nogle spørgsmål, da jeg gerne vil være sikker på, at den måde jeg kommer til at arbejde på går ind under en PMV. Arbejdet vil gå ud på at oversætte dokumenter fra det ene sprog til det andet. Det kommer primært til at være for udenlandske kunder/virksomheder, som sender mig et dokument, som de ønsker oversat. Jeg vil herefter gennem en portefølje, som jeg vil opbygge, finde en person/virksomhed (udenfor Danmark), som kan oversætte dokumentet. Jeg får altså betaling for at finde peroner/virksomheder, som kan oversætte mine kunders dokumenter, og jeg betaler ligeledes disse personer/virksomheder for at oversætte dokumenterne. Alstå kan en kunde eksempelvis betale mig 500 kr. for at få oversat et dokument. Jeg finder derfor en person/virksomhed, som kan oversætte dokumentet. Jeg betaler eksempelvis 200 kr. til denne person/virksomhed for at få oversat dokumentet. Jeg har i dette tænkt eksempel dermed tjent 300 kr. Er der noget galt i, at gøre det på denne måde? Altså, at jeg får betaling for en service (finde personer/virksomheder, som kan oversætte dokumenterne), og har en udgift til disse personer/virksomheder, som så oversætter dokumenterne? Altså, de er ikke mine ansatte, men nogle som jeg får opbygget kendskab til via min portefølje. Og er der noget galt i, at både kunder og personerne/virksomhederne IKKE er fra Danmark/EU og ikke bor i Danmark/EU? Spørgsmål 2: Hvordan er det mht. til moms/skat? Jeg kommer ikke til at omsætte for mere end 50.000 kr. pr. år. Skal jeg have en separat bankkonto til min virksomhed? Mht. til løn til mig selv, skal jeg så bare overføre fra min virksomhedskonto til min privatkonto, og dermed registrere den ekstra lønindkomst på min forskudsopgørelse? Eller hvordan er det mht. at der ikke skal betales moms/skat, når det er under 50.000 kr.? På forhånd tak, da jeg er helt grøn på området |
Start evt med at læse om PMV og regnskab og forstå - at hvad du hæver har intet med skat at gøre http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html
Dersom du ansætter udlændinge eller danskere, skal du blot indberette til skat på CPR eller udenlandsk adresse navn og fødsel, og så skal du være arbejdsgiverregistreret (ikke muligt i PMV)
Banker generelt forbyder erhverv via noget som helst andet end ren erhvervskonto - OG er ikke glade for betalinger til udlandet (og fra heller ikke) Tal med din bank, der ellers kan spærre din personlige konto
vh John Hannover