Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatkunde hos egen enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 21
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Må man som privatperson købe varer og/eller tjenesteydelser hos egen enkeltmandsvirksomhed, under forudsætning af at alle handler og transaktioner foregår på almindelige markedsbetingelser inkl. skat, momspis og kvittering?

Kort historie lang... Da man mig bekendt ikke, i hvert fald ikke skattemæssigt, hverken må udøve investeringsvirksomhed eller formueforvaltning af egen formue i enkeltmandsvirksomhedsregi, og dermed ikke opnår fradrag for driftsomkostninger, eksempelvis leje af kontor, sekretær- revisor og advokatbistand, forretningsrejser, computer, telefon medvidere, heller ikke selvom man ikke har anden lønindkomst, overvejer jeg at oprette et fuldt serviceret kontorhotel med særlige fokus på at understøtte seriøse private aktieinvestorer og investorer i start-ups med behov for andet og mere en aktiesparekonto og en app på telefonen.

Tanken er - medmindre der noget jeg fuldstændigt har misforstået i forhold til den manglende fradragsret for driftsomkostninger i forbindelse med investeringsvirksomhed og formueforvaltning af egen formue, og at der i virkeligheden findes en anden, lettere, og mere hensigtsmæssig løsning - at kontorhotellet stiller alle de nødvendige faciliteter og tjenesteydelser til rådighed for i privat regi at kunne investere på professionelt niveau. Udover de åbenlyse skattemæssige fordele ved fradrag for driftsomkostningerne, kan der desuden generelt opnås betydelige rabatter ved at handle i virksomhedsregi fremfor som privatperson, så forretningsmæssigst hænger budgettet faktisk sammen, uanset at man formentligt kunne gøre det smartere.

Påtænker således, som antydet, også selv at investere i iværksætterselvskaber og aktier og andre værdipapirer, men ønsker hverken at investere gennem et selskab eller at benytte virksomhedsskatteordningen, hvorfor jeg som privat investor naturligvis beskattes efter de almindelige personskatteregler. Kontorhotellet, hvis det sker, vil imidlertid intet have at gøre med mine private investeringer, men skal udelukkende forestå driften af kontoret. Der vil i udgangspunktet være en fuldtidsansat sekretær, mens øvrige tjenesteydelser købes eksternt efter behov.

Tilsvarende skal kontorhotellet i.e. sig selv, sagde hunden, så også skulle beskattes af et eventuelt overskud, hvilket i nærværende tilfælde ligeledes er ensbetydende med personlig indkomstskat jf. de almindelige personskatteregler, idet kontorhotellet ville skal drives som en enkeltmandsvirksomhed udenom virksomhedsordningen. Spørgsmålet er imidlertid om en sådan virksomhedskonstruktion overhovedet er lovlig, hvis hotelkontoret i opstartsfasen, indtil konceptet er 100% færdigudviklet og på plads, udelukkende eller i hvert fald primært servicerer mig selv, men, som sagt, naturligvis på almindelige markedsbetingelser?

Det skal understreges, at jeg på ingen måde har til hensigten at omgå hverken skatteregler eller loven i almindelighed, men alene, på lige fod med andre private erhvervsdrivende, ønsker at opnå alle lovlige og retmæssige skattefradrag i forbindelse med udøvelsen af mit erhverv. Overvejelserne omkring oprettelses af kontorhotel er således ikke et decideret drømmescenarie, men, om man vil, snarere et nødvendigt onde.

Alle konstruktive råd og kommentarer er naturligvis velkomne, måske med undtagelse af forslag om at konsultere et revisions- eller advokatfirma med speciale i virksomhedsopstart; den vej omkring skal jeg under alle omstændigheder inden en eventuel opstart, men ikke desto mindre kunne det være interessant, forhåbentlig også for andre, hvis alle jer gode mennesker her på amino.dk ville dele jeres tanker, ideer, erfaring og ekspertise, eller måske ovenikøbet kan bidrage med ideer til, hvordan man som privat investor, opnår skattemæssigt fradrag for sine erhvervsmæssige omkostninger.

På forhånd tak, og tak til amino.dk for et supergodt og lærerigt forum.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Måske jeg ikke klarede at læse det lange godt nok til at 100% forstå, trods et par gennemlæsninger -  men kort

Du får vel intet ud af at fakturere egne ydelser til dig selv - det vil jo bare give dig en personlig skattepligtig indtægt i virksomheden - og på samme måde er fakturere fra privat til din personlig virksomhed no go

Du må handle varer til dig selv til indkøbsprisen med moms og det er jo et nulsumsspil da virksomheden jo rammer 0 i overskud og 0 i moms samlet

Investering i aktier (iværksætterselskaber er lukket for) mm - vil være privat uanset hvad - de indtægter kan ikke ligge i personlig virksomhed efter personskattelov og deraf følger alle de evt tilhørende direkte omkostninger - det ville fordre VSO (som begrænser investeringsmuligheder) eller et ApS med et LEI nummer men jo hård skat, hvis det er personlige midler du investerer i det

EN skam man ikke må råde dig til en time med en revisor - for det kunne hjælpe dig meget - også i forhold til hvis du drev kontorhotellet som service for andre investorer - hvis du kunne få betalte kunder blandt private investorer - det lyder som det banker f.eks tilbyder ved privat banking - og jeg tror der er lang vej til at få investorer til betale for den type service til en enkeltmandsvirksomhed - men her skal der meget mere gennemgang til for disse mulighed for fradrag for formueomkostninger af den type - for det er komplekst nok som det er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 21
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar. Og nej, det er selvsagt ikke en god forretning som sådan at fakturere egne ydelser til sig selv, i hvert fald ikke umiddelbart.

Mine overvejelserne omkring eventuelt at etablere et kontorhotel i virksomhedsregi skyldes alene, at jeg under alle omstændigheder står foran at skulle etablere et serviceret kontor, og i den forbindelse påtænker at ansætte en sekretær/personlig assistent.

Rent forretningsmæssigt, udover de åbenlyse skattemæssige fordele, er konceptet baseret på, at omkostningerne i forbindelse med at etablere og drive et kontor [stort set] er de samme, uanset om man er en eller mange; lidt ligesom at dele en taxa, i mangel på en bedre analogi.

Med andre ord overvejer jeg at etablere et kontorhotel i enkeltmandsvirksomhedsregi for så også selv som privatperson at benytte kontoret. Spørgsmålet er imidlertid, om det kan betragte som en omgåelse af skattereglerne, hvis jeg i opstartsfasen, indtil konceptet er færdigudviklet, selv er eneste kunde i butikken.

Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart.
Tilmeldt 27. Oct 21
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
PS
Du må skam hellere end gerne råde mig til en time eller ti eller tyve med en revisor; som jeg skriver, den vej omkring skal jeg under alle omstændigheder. Bemærkningen desangående, hvor jeg frabad mig forslag om at søge råd og vejledning andetsteds, var alene møntet på, at jeg oprigtigt gerne vil høre forummets tanker og ideer først 😉
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Girlfriend:
Med andre ord overvejer jeg at etablere et kontorhotel i enkeltmandsvirksomhedsregi for så også selv som privatperson at benytte kontoret. Spørgsmålet er imidlertid, om det kan betragte som en omgåelse af skattereglerne, hvis jeg i opstartsfasen, indtil konceptet er færdigudviklet, selv er eneste kunde i butikken.


Det jeg ser som spørgsmålet er - om dine egne aktieinvesteringer overhovedet giver mening at skulle kunne påvise, at dit kontorhotel har givet DIG de fordele der begrunder at betale til det - og om du kan blande privat aktieinvestering ind på den måde du vil - og overbevise skat om, at det var omkostninger du privat ellers havde ville betale enhver anden for

Det tror jeg vil være meget svært - og langt sværest uden en masse andre private som vælger at ville betale dig helt samme for investeringshjælpen - investering som du jo vel ikke står for som sådan, for så kan du skulle ud i finanstilsyn mm
Dig alene som kunde ville jeg totalt afvise - men heller ikke mene du kunne være sikker på at du kunne fakturere fra din enkeltmand til dig privat for private investeringer - Jeg tror ikke engang den ville blive godkendt med mindre du virkeligt kunne bevise værdien og ikke bare fik fradrag for opstart med omkostninger af div art

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 21
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Har sådan set besluttet under alle omstændigheder at etablerer et kontorhotel i enkeltmandsvirksomhedsregi. Flere potentielle kunder fra mit netværk har allerede udtrykt interesse, og jeg har desuden fundet to dygtige medarbejdere som skal forestå driften.

Hvordan og hvorledes det så skattemæssigt forholder sig med hensyn til eventuelt selv at benytte kontorfaciliteterne og diverse services og tjenesteydelser, er for nuværende mindre væsentligt; det må i givet fald kunne løses med hjælp og vejledning fra en kyndig revisor.

Har desuden talt med SKAT. Umiddelbart, hvis altså jeg har forstået det korrekt, sidestilles en virksomheds kontorer og andre faciliteter, hvis man benytter disse privat, med eksempelvis at etablere kontor i egen bolig, hvorfor man under normale omstændigheder ikke kan opnå [fuldt] fradrag for omkostningerne.

Hvis man derimod kan dokumentere at kontorservice er virksomhedens kerneydelse, at lokalerne er godkendt til erhvervformål, og at virksomheden for øvrigt drives kommercielt, er det tilsyneladende forholdsvis uproblematisk også at benytte kontoret privat, om end det som hovedregel vil bero på en individuel vurdering.

Medarbejderen hos SKAT sammenlignede det faktisk med, at man som selvstændig mekaniker med eget værksted på tilsvarende betingelser gerne må benytte værkstedet til reparation af egen bil, mens man selvsagt ikke må drive virksomhed alene med skattefradrag for øje..

Endnu engang tak for dine kommentarer 😊
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lyder som helt korrekt 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)