Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af billeder til webshop

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Oct 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Hej alle!

Sagen er den, at jeg pt beskæftiger mig lidt med en webshop hvoraf der sælges genbrugstøj. Inde på webshoppen ønsker jeg at kunder kan se hvilke mærker af tøj som sælges (fx nike). Jeg ønsker at alle tøjmærker/brands skal være opstillet på webshoppen med logo (billede). Jeg tænker ikke at jeg fx bare må anvende et billede af fx nike's logo?
Dog er jeg lidt forvirret omkring hvordan det ellers skulle kunne lade sig gøre at anskaffe sig logoer (billeder), som jeg kan vise på min webshop?

Jeg håber at det giver bare en smule mening

På forhånd tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal altid have tilladelse til at bruge andres logo - produktbilleder mm kommercielt - den skal komme direkte fra rettighedsindehaver, så du har KUN den vej rundt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 3. Mar 21
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

stordrømmende iværksætter:
Hej alle!
Dog er jeg lidt forvirret omkring hvordan det ellers skulle kunne lade sig gøre at anskaffe sig logoer (billeder), som jeg kan vise på min webshop?

Jeg forstår godt forvirringen. Der er en udbredt misforståelse om, at hvis bare billederne ligger et eller andet sted på nettet, så er det sikkert fint nok at bruge dem. Ofte tænker folk "jamen det er jo helt uskyldigt", men som John helt rigtigt skriver, så skal man være ekstremt varsom. Uanset hvor ubetydelig man selv synes brugen er, risikerer man at få producenten på nakken fordi de har rettighederne.

Men fortvivl ikke helt endnu. For der er faktisk ofte virksomheder, der lægger medie-kits, presse-kits ud, hvor de giver lov til at anvende grafik, billeder eller logoer. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis tøjmærker har deres logoer i forskellige formater og en meget klar beskrivelse af, præcis hvordan man *må* og *ikke må* bruge det. F.eks. tillader næsten ingen at du ændrer farverne, laver det sort/hvid eller lign. for at prøve at få det til at fremstå nogenlunde ensartet og ikke som én stor farvelade-klatkage på en hjemmeside.

Og måske netop fordi dit behov for brug, ud fra hvad du skriver, ser ud til at repræsentere det, mange CSR-afdelinger vil klappe begejstret i deres hænder over, ville jeg nok prøve at skrive til hver af de forskellige producenter og høre, om du må få lov at benytte et logo fra dem på din hjemmeside. Men træerne vokser ikke ind i himmelen, for selvom CSR-afdelingen sidder og klapper i hænderne fordi det potentielt bidrager til virksomhedens gode omdømme at de "tager ansvar", så kan jeg garantere dig, at de ovre i salgsafdelingen typisk ikke klapper helt ligeså begejstret. Ethvert salg af et brugt stykke tøj, går potentielt fra omsætningen på et nyt stykke tøj hos dem. Der kan også være noget med, at de ikke vil have associeret deres logo med kvalitet, de ikke selv kan stå inde for (fordi det er brugt) så hvis du vælger at tage kontakt til dem, så vær opmærksom på de forskellige syn, der nok vil være på dit ønske om at få lov at bruge logoet

Skulle du få lov at bruge et logo/grafik, så sørg for at gemme mailen, hvor de giver lov, som dokumentation. Det er gigantkoncerner, og de kan sagtens have én afdeling der udsteder tilladelser og en anden, der har til opgave at opdage og kræve fjernelse fra websites. 

Held og lykke med det.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)