Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man oprette en virksomhed for at kunne sælge fysiske bøger fx ifbm en boglancering?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at udgive min første bog, og i den forbindelse er jeg i tvivl om hvorvidt jeg er forpligtiget til at oprette et selskab(Jeg udgiver sammen med et forlag).

Indtægterne vil til at begynde med være meget begrænsede og derfor ville jeg gerne udskyde oprettelsen af et selskab så længe som muligt og så køre det hele ind som B-skat.

Det er selvfølgelig kun sjovt så længe jeg også kan trække mine direkte udgifter fra og her bliver jeg så i tvivl om jeg kan sælge bøger til en boglancering, modtage penge over mobilepay og indberette både overskud og udgifter til indkøb af bøger på min selvangivelse uden at have oprettet et egentligt selskab? (er klar over at jeg som forfatter er momsfritaget uanset hvad jeg gør)

På forhånd tak og venlig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du selv udgiver og sælger, så skal du have CVR så snart du ved du vil kunne nå 50 t i omsætning på 12 mdr (normalt ved 4000 kr per måned)

Momsfrihed som forfatter omfatter kun forfatterhonorar, ikke salg af bøger som udgiver - det er med fuld moms

Du kan givet ikke få mobilpay uden erhverv (må ikke bruge privat) så den del betyder givet CVR registrering + betaling for erhvervskonto i bank, da disse generelt også forbyder privat konto brug privat

Hvis dit forlag derimod betaler dig forfatterhonorar - rent forfatterhonorar per bog  - så kan du sagtens modtage det som person - men skal jo så heller ikke som sådan have specielle udgifter (ud over måske et prøvetryk du køber) og det er som momsfritaget OG forlaget skal så indberette det som honorar på dit CPR

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar! Det er et forlag der udgiver bogen og afholde alle udgifterne ifbm med udgivelse af bogen. Jeg er ikke selv sælger af bøgerne og modtager kun forfatterhonorar.

Dog har jeg planer om at holde en enkelt boglancering hvor jeg også ønsker at gøre det muligt at sælge bøgerne der. Det er det juridiske setup omkring dette som jeg er blevet i tvivl om. Der bliver ikke meget at tjene på det for mig, så det er mere et rent praktisk spørgsmål, om jeg må bruge min private mobilepay til det.

Hvis man har en personligt eget virksomhed, hvor man alligevel blander sin privat økonomi sammen med sin virksomhedsøkonomi, er der vel ikke meget forskel? Derfor ville jeg høre om man ikke så bare kan køre de få håndører det drejer sig om ind over b-skat. Dansk forfatterforening promoverer denne løsning, og det er herigennem jeg har fået ideen, men måske har jeg misforstået noget:)

Mvh Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin100:
Tak for svar! Det er et forlag der udgiver bogen og afholde alle udgifterne ifbm med udgivelse af bogen. Jeg er ikke selv sælger af bøgerne og modtager kun forfatterhonorar.
så ville jeg gå efter honorar med indberetning fra forlaget

Martin100:
Dog har jeg planer om at holde en enkelt boglancering hvor jeg også ønsker at gøre det muligt at sælge bøgerne der. Det er det juridiske setup omkring dette som jeg er blevet i tvivl om. Der bliver ikke meget at tjene på det for mig, så det er mere et rent praktisk spørgsmål, om jeg må bruge min private mobilepay til det.
som så er momspligtigt ved over 50 t på 12 mdr og nej kræver givet erhvervsmobilepay - intet erhvervsmæssigt må bruge personlig MP

Du kan godt gøre det i personlig virksomhed - det sidste - ikke det første da forfatterhonorar ikke er erhvervsmæssigt og momspligtig så det er ikke i sig selv nok til CVR men det med forlag kan du godt gøre i CVR bare du ikke tager nogen fradrag for udgifter der ikke er 100% nødvendige for at tage de momspligtige indtægter

Begge dele er B skat som sådan - honorar der indberettes af forlaget og selvstændig virksomhed hvor du jo skal have erhvervskonto generelt og føre regnskab der gemmes 5 år og udfylde udvidet selvangivelse

Du bør, uanset hvad ikke som sådan blande personlig og firma i personlig virksomhed - ud over naturligvis hævninger og evt indskud som sker samlet via status mellemregning og derfor ikke ændrer resultat - men ikke bogføre andet end firmarelateret derudover


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstået! Mange tak for hjælpen:)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)