Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra hyggeprojekt til anpartsselskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Mig og min ven lavede en app og udgav den på forskellige platforme. Han udgav det på en platform under sit navn og jeg udgav på en anden platform under mit navn. Nu vil vi gerne have det samlet under et tag i et anpartsselskab. Hvad er det nemmeste?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Til nu må I jo føre regnskab hver vor sig og skatteangive som det - i princip er i et defacto I/S og kan skulle hæfte som sådan nu - Så må i stifte ApS og for mimlens skyld huske ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Jeg ville så bare lægge den app ind som jeres ApS uden mere og herefter naturligvis føre regnskab samlet, men skat kunne mene, at den jo har vist at have en værdi og derfor skule beskattes som værdi ved indlæggelse i ApS - som så til gengæld ville kunne afskrive, så jeg lagde den nok blot ind fra dag 1

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du siger at vi kan afskrive værdien, betyder det at vi i ApS kan bogføre det som en udgift? Så vi sælger app'en privat til ApS firmaet?

Hvordan afgører man hvilken værdi en app har? Tager man bare prisen på app storen? xD

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Arkuni:

Når du siger at vi kan afskrive værdien, betyder det at vi i ApS kan bogføre det som en udgift? Så vi sælger app'en privat til ApS firmaet?

Hvordan afgører man hvilken værdi en app har? Tager man bare prisen på app storen? xD

det var det jeg ikke ville men HVIS I sælger den - så skal I hver tage det beløb ind til personlig beskatning i salgsåret - og værdisættelse af en APP kan være svær men det vil jo så give fradrag for købsprisen - til en værdi af 22% selskabsskat - mod I selv betaler 40-56% i skat af jeres salg personligt til ApS

Alt i måtte sælge ind skal være til markedsværdi - personlig skat for jer selv og fradrag for firma på forskellig vis afhængig af aktivtypen

Jeg ville bare overdrage stille hvad APP angår - hvis der følger kundemasse og goodwill med, så vil det kunne give personlig skat uanset I ikke tager penge for det - så det skal I fokusere mindst lige så meget på

Se også lidt om hvad selskaber koster i drift generelt og husk ejeraftalen http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke muligt at starte en ApS med værdier, så hvis vi får en revisor til at lave en værdivurdering af vores app og bruger den som indskud til at starte en ApS vi begge to har 50% ejerskab i. Ville man skulle betale skat hvis man gjorde det på den måde? Og hvis det er muligt, er det så muligt at først oprette et holding firma, og derefter et driftfirma med værdierne fra appen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det er muligt at stifte med apportindskud - men dels koster det jo penge - frem for at stifte med 40.000 egne penge som man får igen ved lukning eller salg, dels er vurdering af app vanskelig. Den skal virkeligt have haft et stort salg som I er blevet beskattet korrekt af - for at bevise en værdi der ligner 40.000 kr. 
Man vil godt kunne lade en app ligge i holding og så lade holding stifte drift - men kompliceret når der ikke er kontanter i holding men blot samme app at føre ned

Det er skattefri virksomhedsomdannelse.

Jeg tror I vil se, at revisorer finder det vanskeligt at vurdere den app til 40.000 kr - og dobbelt op hvis I vil have hvert sit holding da I jo hver kun kan indskyde halvdelen af værdien i hvert jeres ApS - men OM I overhovedet skal bruge et holding, er en anden sag

Eneste måde er så at kontakte en revisor med henblik på vurdering - jeg tror den er vanskelig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad tæller som stort salg? Over eller under 1 million?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I har solgt samlet begge for over 50.000 kr skulle i have haft momsregistrering og - hvis vi sagde 1 mio vil i kunne afkræves 200.000 kr moms og få bod på 200.000 kr - så det håber jeg sandeligt ikke i har gjort uden registrering - og en revisor vil nok rynke en del bryn ved at bare godkende - og I kan se ind i 400.000 moms og bod + skat af 1 mio (da I har tjent det uden moms) og det kunne være andre 400.000 kr og så har I med lidt held 200.000 kr tilbage hvis I er heldige-  men

Har man en app der har solgt stabilt for flere hundrede tusinde, så vil den givet kunne vurderes til aktivværdi - men det vil afhænge af mange ting og skulle være helt korrekt registreret omsætning med alle regler holdt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)