Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancere

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Hadsten
Tilmeldt 23. May 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har startet et nyt projekt som kræver noget arbejdskraft, men da jeg ikke har nok til en fuldtids ansat påtænker jeg en freelancer.

Kan man uden at få problemer med SKAT mv ansætte en privatperson til at udføre forskellige opgaver som blot afregnes via bilag?

---

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan du sagtens.

Hos os, kan man gå 3 veje.

Enten freelance med time estimat til en aftalt pris.
eller
Projekt pris for en aftalt og bunden afgrænset opgave
eller
Ansæt en person til en timepris og aftalt timeantal pr. uge.

Så ingen problemer der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej det kan du ikke- Hvis det er en privat person uden momsregistrering, så skal du enten angive honorar til skat - eller hvis, gentagne gange - løn ansætte

Et firma må aldrig betale en freelancer der er privatperson uden skatteangivelse - og det er ikke frit om det er honorar eller løn. Gentager dig sig en del gange med samme person, vil alt tale for løn og du vil hænge på skatten, hvis du indberetter som og honorar og hvis ikke personen betaler den. Er det gentaget og dermed løn til CPR i de fleste fald, vil det være sort arbejde og du vil ikke have fradrag for lønnen uden skat og dertil bod og dækning af skatten

Freelancer skal så være selvstændig med CVR og moms og her er det heller ikke bare lige til - for den pågældende skal så være faktisk selvstændig og have selvstændig risiko - ud over at du ikke betaler personen - og som udgangspunkt flere kunder i samme type

Honorar er superenkelt at betale og indberette - løn noget mere omfattende, men bruger du et lønsystem, så er det let nok at arbejde med faktisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)