En partner og jeg pønser på at oprette en virksomhed. Vi har store ambitioner og vil gerne gøre det sammen. Vi deltog i et kursus for iværksættere, hvor vi fik anbefalet at oprette et holding selskab og så lade det selskab oprette et ApS. Oplægsholderen - en advokat - nævnte, at denne løsning var smartest by far og at den ikke ville koste os meget/noget ekstra ift. at springe holding over.
Anyway. Der er selvfølgelig spørgsmålet om revision. Hvad koster revision typisk hvis man holder godt styr på udgifter og indtægter? Og er det smart at fravælge revision hvis man ikke er specielt klog på økonomi etc.
Advokater er meget pro holding uanset hvad - men det kan så være både godt og skidt råd.
Holding koster nok ca 3-5000 om året til bank erhvervskonto - lovpligtig arbejdsskade for begge direktører uanset løn eller omsætning - og formentlig hjælp til regnskab for begge holding Revision er i sig selv ikke krav - men bogføringshjælp vil jeg råde jer til - igen enten 1 selskab eller 3 selskaber - og prisen er ikke til at sige uden at kende alle forhold -
Jeg går ud fra, at han mener, at I skal oprette et holdingselskab hver, som så tilsammen ejer jeres driftselskab. Jeg vil klart anbefale både bogholder og revisor, næsten ligegyldigt, hvor kompliceret jeres selskab skal være. Især "hvis man ikke er specielt klog på økonomi etc."
I forhold til Revision kan i jo få jer et regnskabsprogram som hjælper jer lang hen af vejen og når man så skal have hjælp fra en revisor så koster en revisor fra 500-600,- eks moms i timen. Men jeg ved at ved køb af f.eks Dinero Pro der får man Revisor-/bogholderadgang så der kan man også få en masse hjælp.