Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab og fradrag i IVS (holding) uden drift

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Min holdingvirksomhed, i form af et IVS, har et mindre kapitalejerskab på 50.000 anparter i en en virksomhed, som siden sommer 2020 er under konkursbehandling. Ejerskabet er i sin tid givet som betaling for arbejde lavet for virksomheden under opstart og dermed til lav nominel kurs. Der har efterfølgende og af flere omgange været kapitalindskud senest til tegningspris på ca 1,33kr. pr. anpart.

Mit ejerskab ligger som beskrevet i et IVS, hvor der hverken er drift, indtægter, udgifter, eller andre ejerskaber. Dog er der en mindre skattegæld på et par tusinde pga. en forsinket årsopgørelse. IVS skal nu enten laves til ApS, eller opløses, hvortil mine spørgsmål knyttes.

1) Kan jeg i IVS få fradrag for tab som følge af konkurs?
2) Hvis ja i ovenstående, hvordan beregnes da grundlaget for fradraget? Kan det antages at markedsværdien er rimeligt sat, som tegningspris pr. seneste kapitalindskydelse (2018), hvormed værdi af mine anparter bliver ca. 50.000 x 1,33 = 66.500?
3) Såfremt der er et fradrag at hente, hvordan benyttes dette, da der ingen aktivitet er i virksomheden?

På forhånd tak for svar og input.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Udgangspunkt JA når konkurs er endelig og kan bekræftes har man fradrag for tab på konkurs

2 Her er ingen i stand til at svare uden mere mere kendskab. Du skriver du har modtaget dem som tak for arbejde og her vil det være rent gæt om skat vil anse betalingen for en gave eller overbetalt - vi kan ikke gætte markedspris og værdi - men hvis - så er de jo indgået som indtægt i dit IVS da de blev modtagt som betaling for arbejde

3 Et selskab har kun glæde af tab hvis de har overskud at trække dem fra i - uden det kan tab ikke bruges til noget, heller ikke ved lukning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er på flere måder en skidt situation, men en ting du skal vide er at tabet afhængigt af din ejerandel måske slet ikke berettiger til skattefradrag i dit holding. 

Hvis du heller ikke kan dokumentere en anskaffelsessum for kapitalandelen, så bliver det kun mere usandsynligt at der er noget at komme efter.

Med mindre du i anden sammenhæng mener at kunne have fornøjelse af et ApS, så lyder det umiddelbart som en nedlukning, men ellers skal nok samle alt materiale og få en revisor til at gå det igennem.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

ER helt sikker på at både John og Steffen har reti det de skriver. Mit spørgsmål går på om man ikke risikere at ramme de konkurs-rytteri foranstaltninger som nu er lavet. Hvor man jo ikke må viderføre tab i nyt ejer-regi osv. med mindre det sker i sammen brance under samme vilkår.

Rammer man ikke noget tilsvarende i en konkurs-situation for et datterselskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

ER helt sikker på at både John og Steffen har reti det de skriver. Mit spørgsmål går på om man ikke risikere at ramme de konkurs-rytteri foranstaltninger som nu er lavet. Hvor man jo ikke må viderføre tab i nyt ejer-regi osv. med mindre det sker i sammen brance under samme vilkår.

Rammer man ikke noget tilsvarende i en konkurs-situation for et datterselskab?

jo det ville jeg nok mene var en vis risiko absolut

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Det er på flere måder en skidt situation, men en ting du skal vide er at tabet afhængigt af din ejerandel måske slet ikke berettiger til skattefradrag i dit holding. 

Jf. Johns indlæg og mit eget spørgsmål nedenfor, er det så ikke en mulighed at man slet ikke kan få et skattefradrag på tabt investeret kapital i et datterselskab?

Man kan jo bare hælde penge i selskabet fra moder og så få tab, som kan udnyttes senere ved fremførsel.

Så selvom det er et 100% ejet datter som knækker er det vel ikke givet at knækket er skattepligtigt i hele sambeskatningskredsen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)