Jeg har udført en opgave hos en kunde, som under hele forløbet har givet tommelfinger op, hver gang jeg blev forhindret i at udføre arbejdet, har jeg beskrevet og taget billeder af arbejdet og sendt til kunden som har accepteret og sagt muntligt (så er det det vi gør) .... ud over hans tommelfingre i smserne. forløbet foregik sådan her i korte træk....... Arbejdet bestod i at jeg skulle skifte pæle ud som udgjorde en form for et stakit. en række ved køkkenvinduet og en række ved skæld til naboen. samt en række i baghaven, de gamle pæle var rådnet væk i jorden. Den opgave kan ikke klares uden at fjerne den klit sand der var på den ene side og de fliser der var på den anden side. så jeg beskrev og han sendte accepterede, der blev bestilt en vognmand med kran og grab, for der var ikke plads til alt det sand fra klitterne, det blev grabbet op i en kontainer og kørt til opmagasinering, Da jeg var halvejs, ville jeg lige have en betaling, det plejer jeg at gøre. for ikke at have for høje beløber ude og for at beskytte mig selv. jeg sagde at nu var det tid til at afregne midtvejs. kunden sagde.... du for ingen ting før du er færdig, jeg tænkte a...hva ?. ja se nu at blive færdig, så du kan sende en faktura på det hele. ok tænkte jeg. Hvad kunne jeg ellers gøre. vi var på ca 16.000 incl moms. fakturaer fra indlejet arbejdskraft og håret i postkassen.... jeg besluttede at lave det færdigt... Men undervejs hvor det blev dobbelt så dyrt. tænkte jeg. Må sku lige tale med kunden, det kan ikke være rigtigt. jeg var færdig med de 2 rækker og kunden bad mig vente lidt med den række pæle ovre i baghaven. du kan bare sende faktura...... først vil jeg lige vide hvor mange timer du har brugt. send en sms i aften. det gjorde jeg så. jeg ville være flink og regnede lidt baglæns i timerne.... (sådan er jeg bare) ... jeg fortalte hvor mange timer. ingen reaktion. jeg tænkte ok. så for han en faktura som aftalt. efter ca 2 timer plingede en besked ind fra ham. (Jeg kontakter dig i morgen).... det gjorde han så. næste dag ringede han for at brokke sig over timeantal og at det var ikke det vi havde aftalt trods at det var ham der havde skrevet "mit" overslag til mig på en sms fra dag 1. det var dog også lidt mærkeligt at en kunde skrev et overslag for mig. Men nå tilbage til irritationen. han ringede og svinede mig til om hvor dårligt et menneske og selvstændig jeg var og uanset hvor jeg gik hen og gik videre med opkrævning af pengene. så skulle jeg bare lige vide en ting. at jeg ville tabe og så ville jeg skulle komme til at betale alle sags omkostningerne. jeg afsluttede opkaldet, for jeg mener ikke jeg behøver stå model til hans opkast. jeg skrev så på en sms. hvis du vil mig noget, så kan du kontakte mig pr sms. det andet finder jeg mig ikke i. Så var det han kimede mig ned, det blev til 17 opkald. da han så blev træt af det. forstod han mit budskab og skrev mig en lang hilsen. Han ville være flink, jeg skulle sende en kredit nota og lave en ny faktura på 9000 kr incl moms. altså en 3 del af det endelige beløb. Mere ville han simpelthen ikke betale.. (hvilket ikke ville dække mine omkostninger) .... og desuden var jeg jo ikke færdig med opgaven da rækken med pæle i baghaven stadigt skulle ordnes, der følte han sig nødt saget til at sige. at den række skulle han så have nogle andre til at ordne. Hvis jeg gik videre. så han sig nødsaget til at få reetableret hans marehalm og sandhjælme på min regning. samt få en entreprenør til at lave hans vand ind og vand ud af huset. samt få en murrer til at reparere og male alt det murværk jeg havde smadret også på min regning, så dermed mente han vi var kvit. jeg har sendt ham en faktura, påmindelse, rykker 1 og rykker 2. jeg har haft kontaktet de firmaer der køber fakturer, men fået at vide at de kun køber faktuere hvor modtager har et CVR nr. jeg har haft kontakt til inkasofirmaer der melder ud, fordi kunden ikke er enig i faktura beløbet. man er godt nok råddent stillet som selvstændig. kunden kender altså til alle reglerne og har brugt dem i den rækkefølge så jeg ikke kan komme videre. så hvis han har ret, så kunne jeg vel også tabe i retten. mit spørgsmål er for jer der gad læse min tekst helt til måls. kan det virkeligt passe at man er så ringe stillet som lille selvstændig, der bare prøver at overleve og tjene samfundet ? Det skal lige siges. Jeg har haft andre firmaer ude for at se på den udførte opgave. alt er perfekt og timeantallet er under det de selv ville have brugt på opgaven, det skal siges at jeg også er billigere end så mange andre håndværkere. Mvh ham der godt kunne miste modet og trykheden ved kunder. Jeg tror ikke det er første gang at kunden har snydt en lille selvstændig. |
Velkommen til den virkelig verden! Man kan ikke stole på nogen...
Jeg har også tidligere oplevet noget af det samme et par gang. En ting som jeg har lært at gøre, er at kræve 50% af beløbet før jeg påbegynder arbejdet. Jeg kalder det depositum. Desuden henviser jeg til at kunden opretter sig, som kunde på min hjemmeside, da på min hjemmeside står handelsbetingelser. Jeg har også lavet en vare, hvor der står beskrevet hvad der er med i opgaven. Hvis der er nogle ekstra ting, så tilføjer jeg det som en vare på og sender en ordrebekræflese ud.
Bare et råd til en anden gang ;)