Jeg er ret ny indenfor iværksætterverdenen, og kunne rigtig godt tænke mig et par gode fifs til at komme godt i gang. Jeg vil starte noget selvstændigt op indenfor et par områder, jeg mener, jeg selv har en styrke i, og som jeg på en retvisende og ordentlig måde kan videreformidle til mine kommende kunder. Jeg vil gerne yde service i korrektur, oversættelse af dokumenter (skriftligt), hjælpe med at formidle tekster til hjemmesider, sociale medier m.m., hjælpe med jobansøgninger og mails (især for nyankomne i landet, så de får en hurtigere tilknytning til det danske arbejdsmarked) og være speaker for mindre forfattere, der ønsker en indtaling af deres bøger. Har I nogle gode til, hvordan jeg egentlig starter op helt fra bunden? Og har I evt. forslag til, om det burde være en enkeltmandsvirksomhed eller en PMV, jeg starter op? Jeg har godt læst fordelene og ulemperne ved begge, men jeg kan stadig ikke se, hvorfor enkeltmandsvirksomhed ikke skulle være gunstigt nok, hvis jeg forventer at omsætte for under 50.000 på 12 mdr., hvori jeg så heller ikke behøver at momsregistrere som i en PMV. Kom gerne med en masse fifs og gode råd! Mange tak på forhånd :-) |
Forskellen er jo i hovedsagen, at PMV ikke kan/må registrreres for pligter - herunder moms og jo så ikke må kunne omsætte for over 50 t på nogen 12 mdr periode
Enkeltmands skal registreres for mindst en pligt som feks moms.
Private kunder vil ikke få ooms retur, men det vil diene B2B momsregistrerede kunder, så de vil ikke mærke momsen som omkostning men de private vil
Som PMV skal dine CVR b2B kunder angive betaling til dig som PMV som honorar til skat, det skal de ikke hvis du er momsregistreret
Du kan læse meget mere om PMV og personlig virksomhed i den letlæste E-bog eller paperback Personlig virksomhed https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
God vind med det
vh John Hannover