Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaver til almennyttige forening som er godkendt efter LL § 8 A og LL § 12, stk. 3

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et APS og kunne godt tænke mig at give en donation til en forening som er godkendt efter LL § 8 A og LL § 12.

Dinero's supportsider har jeg fundet følgende udtalelse:
"Hvis du gerne vil donere til velgørenhed som virksomhed, kan man generelt sige, at donationen skal bidrage til virksomhedens eksistens. Det vil med andre ord sige, at du ikke nødvendigvis får et skattefradrag for din donation."

1.) Forstår jeg det rigtig at jeg ikke kan få noget fradrag, hvis foreningens formål ikke har noget at gøre med min virksomheds aktivitet, selvom det er en godkendt forening? Og på hvilken lov baserer dette?

2.) Kan jeg stadig give en gave fra selskabet, selvom jeg ikke få fradrag for det? Det er vel stadig en fordel at betale fuld selskabsskat på gaven, modsat hvis jeg udbetaler det som løn, betaler A-skat også giver det som gave?

Det havde været rart hvis nogen ved noget om dette her inde!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Hvis foreningen er på skats liste over godkendte foreninger til donationer Skat.dk: C.A.4.3.5.9 Liste over godkendte foreninger så er der fradrag for dit ApS for 15 pct. af selskabets indkomst, dog altid være op til 15.000 kr. pr. år. Det er ikke krav at en sådan forening har noget med din aktivitet eller formå at gøre.
Du angiver dit CVR til foreningen som så står for skatteindberetningen.

2

Næppe aktuelt idet det jo skal være efter skats liste og med fradrag og ellers kan du ikke bare give gaver uden skattepligt for modtageren

Mere generelt: http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/fradrag-velgrenhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for uddybende svar. Jeg har dog 2 videre spørgsmål:

a) Hvad betegnes som selskabets indkomst, er det resultatet?
b) Hedder det ikke "15 pct. af selskabets indkomst, dog altid op til 17.000 kr. pr. år." for 2021, i stedet for "optil 15.000"?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rent i hovedet men jo 17.000 er grænsen for 2021 - for personer, men jeg mener faktisk for selskaber alene grænsen alene er de 15% og det er af skattepligtig indkomst/resultat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Sep 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan skal man bogføre en sådan donation? Jeg går ud fra at det ikke skal med i resultatet?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)