Hej Folkens. Jeg håber der sidder nogle regnskabs-hajer som kan hjælpe mig med lidt teknik. Jeg har en virksomhed der har en relativ lav salgsfrekvens men til gengæld er ordrerne af en rimelig størrelse. Problemet er at min bogholder insisterer på at køre et system der ikke tilgodeser den måde virksomheden opererer på. Og det kan godt skabe nogle problemer og forklaringsudfordringer for mig vedrørende mine balancer. Eksempel. Jeg får en ordre som skal produceres. Ordrens størrelse er 2 mio og jeg skal levere ordren om 3 måneder. Det er normalt i min branche at man deler beløbet op i 3 betalingsrater på 50, 40 og 10%. Jeg modtager derfor ved ordreafgivelsen 1 mio kr. 2 måneder senere godkender kunden produktet til en FAT test og betaler yderligere 800.000.- kr - i alt har jeg nu modtaget 1,8 mio. I de 2 måneder ser det på mine balancer ud som om jeg har dundrende underskud. Hele balladen går i minus for ikke nok med at jeg på papiret ikke tjener penge - så bruger jeg dem til gengæld rigtig godt. Det skyldes at jeg naturligvis laver varekøb. Lad os for diskussionens skyld sige jeg har et DB på 50% = jeg køber for 1 mio kr dele - eller har udgifter for 1 mio. Nu er jeg i minus med 1 mio i 2 måneder. 3 måned skal ordren leveres og de sidste 200.000.- falder. Nu bogføres hele ordren og det betyder at måned 3 ser ekstrem flot ud på papiret. Hvordan kommer jeg dette til livs. Jeg skal indrømme at min bogholder er eks revisor og kan køre lidt med skyklapper på men jeg kan ikke begribe at der rent regnskabsteknisk ikke findes en model der imødekommer denne måde at drive forretning på. I praksis betyder det at jeg kan risikere at have Januar og Februar hvor jeg har et minus på 1 mio og bum så kommer Marts hvor jeg pludselig har ingen udgifter men får 2 mio i kassen. I praksis kommer mine balancer til at ligne et zigzag mønster og det reflekterer jo på ingen måder stabilitet eller soliditet. Er der nogen der kan hjælpe mig med en alternativ model ? Skal jeg løbende tage 90% til indtægt eller hvordan ? |
jeg ville lave aconto faktura samtidig med at du modtager betlaingen. og det har du så vidt jeg ved også plligt til, idet der jo skal afregnes moms på aconto-betalingstidspunktet.